Gå till innehåll

Polisen imponerar!


thorin

Recommended Posts

Du har säkerligen rätt i det du skriver. Det du missar är dock andemeningen i min post. Tänk på den en stund ;)

 

Ah, jag tror jag hajade var du menade (och håller fullständigt med dig). Jag var bara på lite besserwisserhumör ;)

 

Haha, det är lugnt! Vi "redrikar" måste hålla ihop!!!

 

Kom igen, här ska f*n bli aktivitetshus!!! Vi äääär måååånga, vi är staaaarka, krossa imperialismen, HEJ!!!

 

/TF - måste sluta läsa rocky...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hickmott-INGEN jag hört anser att Lisbeth Palme icke är något annat än ett trovärdigt ögonvittne.Till yttermera visso är hon det ENDA ögonvittnet.Hennes utpekande har aldrig allvarligt ifrågasatts av sansade bedömare.Det som klarade Pettersson från livstid VAR sättet hur konfrontationen genomfördes.Hade han inte kunnat luta sig emot den blamagen,för en blamage var det,hade han fällts-precis som han faktiskt gjordes i tingsrätten.Det är så det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anth-det var en dum tolkning,och det vet ju du också.

Vad det skall tolkas som är att ALLA rättigheter i dag finns på den åtalades sida-och det är vridet om något är det.

För referens kan du t,ex använda Motalagruppvåldtäkten på en trettonårig barnunge.Ett typexempel på hur VRIDET det svenska (o)rättssamhället av idag är.Bokstavsextremister och ordkrånglare har satt rättssäkerheten ur spel.Fråga dig själv-HUR många tror du verkligen känner respekt för dagens rättsväsende.Ett försvinnande fåtal är svaret.De skyldiga känner ingen respekt eftersom de troligtvis klarar sig undan sitt kriminella beteende utan åtgärd(troligtvis får de till och med ekonomisk kompensation)-de oskyldiga känner ingen eftersom samhället skyddar förövaren-ALDRIG offret.

Det svenska rättssystemet är i fritt fall och förtjänar bara förakt.Det skyddar den skyldige-och straffar den oskyldige.Det är i sanning ett system inte värt att försvaras.Det svenska Orättssamhället förtjänar att avskaffas.Dess existensberättigande har upphört den dag det skyddar den skyldige-och inte den oskyldige.Exakt där är det svenska orättssystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett flertal experter har offentligt ifrågasatt Lisbeth Palmes utpekande, det är det ingen tvekan om. Att Von Oben helt har missat det är en annan sak. Vittnesuppgifter är överhuvudtaget väldigt osäkra bevis, de innehåller nästan alltid felaktigheter. Det är först när man har flera vittnesuppgifter som stämmer överens som det blir någurlunda pålitligt, eftersom chansen att flera personer minns fel likadant är liten.

 

Ang. Motalaaffären så håller jag med om att det är skadat att en 13-åring förväntas ta ansvar för sin egen alkoholkonsumtion (vilket hovrätten hävdade i sitt resonemang att hon försatte sig själv i vanmakt genom accpetera alkoholen som bjöds). Men man måste komma ihåg att de som blev friade blev det därför att det inte fanns någon som helst bevisning mot dem. Inga vittnesmål, ingen teknisk bevisning och inget erkännande. Då ska man enligt svensk lag gå fri. Eller Von Oben kanske anser att våra domare och nämndemän ska bryta mot svensk lag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vittnesuppgifter är överhuvudtaget väldigt osäkra bevis, de innehåller nästan alltid felaktigheter.

 

detta ar sant. Det finns hur manga experiment som helst som visar att ogonvittnesuppgifter ar valdigt osakra.

 

Jag sag en dokumentar pa TV dar de utforde ett test. Mitt i ett kopcenter pa dagen med massor med folk sa attackerade en garningsman en kvinna och stal hennes vaska och sprang darifran.

 

Alla personer som var "sakra" pa att de skulle kanna igen mannen (tror det var 13 som sa att de var sakra) togs till en konfontation med 8 personer. 11 som pekade ut garningsmannen sa att de var helt sakra. Endast 4 av dessa 11 kunde peka ut ratt person.

 

det ar farre an 50%.

 

Visst sa fick denna mannen flest utpekningar, men jag tycker anda det visar brister i det har med ogonvittnesbevisning.

 

finns sakert en massa rapporter o uppsatser om dettta. Ar dock for lat for att leta reda pa dem nu ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta ar sant. Det finns hur manga experiment som helst som visar att ogonvittnesuppgifter ar valdigt osakra.

 

Jag sag en dokumentar pa TV dar de utforde ett test. Mitt i ett kopcenter pa dagen med massor med folk sa attackerade en garningsman en kvinna och stal hennes vaska och sprang darifran.

Känns som det kan finnas en liten gnutta ironi här någonstans. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående det horribla motalafallet så handlade det väl inte om friande?

Snarare så blev väl straffen lindrigare i hovrätten efter det att brottsrubriceringen blivit mildare?

 

Både och.

 

De som bevisligen hade haft sex med flickan fick sina straff sänkta från grov våldtäkt till sexuellt utnyttjande. Hovrätten hävdade att hon hade försätt sig själv i vanmakt genom att dricka alkohol. Hade de istället resonerat (som tingsrätten) att männen hade satt flickan i vanmakt genom att ge henne alkohol hade brottsrubriceringen blivit våldtäkt alternativt grov våldtäkt. Frågan om alkoholen är central i det här fallet. Det sjuka är att hovrätten ansåg att "hon visste vad hon gav sig in på" när hon drack alkoholen, trots att hon har fem år kvar till hon anses mogen att kunna ta ansvar för sitt drickande under övervakade former.

 

De som i tingsrätten blev dömda till medhjälp till grov våldtäkt blev istället friade, eftersom den enda egentliga bevisningen i målet var teknisk bevisning (som visade att två av de fyra männen hade sex med flickan) och männens egna berättelser. Hovrätten fann att det inte fanns bevis för att de två hade en aktiv del i det hela.

 

Den 1:a april kommer en lagändring som innebär att orsaken till vanmakten inte längre har någon betydelse. Dvs det spelar ingen roll om någon har supit sig själv full, utnyttjar du detta för att ha sex blir det våldtäkt i alla fall. Med denna lag hade hovrätten garanterat dömt de två till våldtäkt i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta ar sant. Det finns hur manga experiment som helst som visar att ogonvittnesuppgifter ar valdigt osakra.

 

Jag sag en dokumentar pa TV dar de utforde ett test. Mitt i ett kopcenter pa dagen med massor med folk sa attackerade en garningsman en kvinna och stal hennes vaska och sprang darifran.

Känns som det kan finnas en liten gnutta ironi här någonstans. ;-)

 

bade och :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för låga straff i Sverige för rattfylleri tycker jag. Idag kan man åka långtradare stupfull på E4 och komma undan med 2 månader på öppen anstalt.

 

haller med

 

det ar tva brott jag tycker det ar for dalig pli pa rattsvasendet

 

Rattfylleri och valdtakt.

 

Dessa tva skall straffas HART!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte så att det första Lisbeth sa när hon såg männen i line-upen var "Det ser man ju vem som är missbrukaren bland de här", efter det att polisen hade råkat berätta för henne att den de misstänkte var, ja just det, missbrukare... Snacka om att så frö i nåns huvud innan en vittneskonfrontation... Klantigt av polisen? liiiiiiiite...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Ectors fru: Knark är Bajs!

 

Ska vi försöka få tillbaka den här tråden på rätt spår, dvs debatten om huruvida sveriges poliskår imponerar eller ej?

 

:lol::lol::lol:

 

Mja, mig har de då aldrig imponerat på... Fick cykeln stulen för ett par år sedan. Hittade den nere vid centralstationen i gbg. Ringde på snuten och det tog patrullen ca 45 minuter att ta sig rätt över vägen från sitt "tillhåll"... Snabbhet är inte deras styrka iaf... K_a_n i_n_t_e tänka mig att de hade vettigare saker för sig just då :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom imponerar verkligen INTE....

 

Jag tycker att dom är väldigt väldigt dåliga, det konstiga är att dom alltid kommer undan med detta.

 

Dom vill jämt ha mer resurser/pengarvilket dom oxå får, men brottsuppklaringsstatistiken blir sämre för varje år, vad gör dom för alla pengar????!!!! Inte får vi fler poliser på gatan i alla fall, men alla chefer, minischefer och så får väl någon häftig konferansvecka mer om året, alternativt är att dom köper coola tekikgrejer för sina resurser, men dom löser kanske inte fler brott, eller?

 

hur som helst, min synpunkt är att dom är riktigt usla, säkert bland som sämsta i den civilicerade världen.

 

mvh

zeb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...