Gå till innehåll

Andra spel?


ades_va

Recommended Posts

Jag söker just nu ett spel av större utmaning och mindre krav på disciplin av poker och undrar vad det finns för slags tips här på forumet.

Spel som enbart kräver matte-kunskaper (följ oddsen så går du garanterat plus/vinner du) är inte intressanta.

Rekommendation på spel, förklaring samt förslag på artikel/bok vore uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker just nu ett spel av större utmaning och mindre krav på disciplin av poker och undrar vad det finns för slags tips här på forumet.

Spel som enbart kräver matte-kunskaper (följ oddsen så går du garanterat plus/vinner du) är inte intressanta.

Rekommendation på spel, förklaring samt förslag på artikel/bok vore uppskattat.

Diverse whistspel eller bridge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt börja lira bridge.

Har hittat mig några sällskap(ett i staden jag där jag bor, men medelåldern är tyvärr 50+) och ska snart attendera en introduktions-kurs.

 

Du får gärna informera mig om vad så kallade "whistspel" är.

Whistspel är spel som är baserade kring sticktagning. (men inte lika avancerat som bridge)

En variant som vi brukar köra är fyrmanswhist, som spelas med fyra spelare och där man är lag om två (diagonalt). Alla kort delas ut, och därefter ska man välja om man vill spela spel eller pass, dvs antingen ta så många eller så få stick som möjligt. Vill man spela spel väljer man ut ett rött kort, vill man spela pass väljer man ett svart kort. När alla bestämt sig börjar förhand (vänster om dealern) att visa det kort han valt, och så länge alla visar svart fortsätter nästa att visa, men när nån visar rött blir det omedelbart spel. Om alla visat pass så börjar förhand att spela ut och det går ut på att vara det par som tar minst antal stick. Det par som tagit minst antal stick får 7 minus antal stick i poäng. Blir det spel så börjar den som är till höger om den som valt spel att spela ut och det går nu ut på att ta så många stick som möjligt. Om det par som valt spel tar flest stick får de antal stick minus 6 i poäng. Om det andra paret lyckas ta flest stick får de dubbelt så många poäng, 2*(antal stick minus 6). Först till 13 poäng vinner.

Standardregler för whist såsom att den som tagit senaste sticket börjar att spela ut och att man måste följa färg om man kan gäller...

 

En rolig variant på 3 är Bismarck, och tvåmanswhist är också rätt skoj. Låna en kortspelsbok på biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rummyspel (gin och kalooki rekomenderas)

Rummyspel (dit även canasta hör) går ut på att bygga sekvenser (färgstegar) och tre-/fyrtal.

Gin finns beskrivet i de flesta kortspelsböcker (med lite varierande regler)

Det anses vara världens bästa tvåmanskortspel.

Kalooki ("Kalle") är en nyare rummyvariant som är mycket populär, finns beskriven i kortspelshandboken av Dan Glimne.

 

Backgammon / Brädspel

 

Pinochle och skat

De bästa kortspelen för 3 spelare.

 

Mah Jong

Kinesiskt spel som spelas med brickor,

liknar rummyspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...