Gå till innehåll

Höga par på river


nolsum

Recommended Posts

Hej.

 

Jag försöker lära mig räkna poker o begri mig på en situation som jag ibland hmnar i.

 

Jag får par i knektar osen utvecklar sig bordetntill r ex 2, 5, 7, 10 , K. Satsningen är hela vägen låg, met rundcheck.

 

Hur ska jag nu agera? Vad är (för enkelhets skull bara en aspekt) sannolikheten att jag har högta par?

 

45 kort kvar.

3 kungar kvar.

sannolikheten att en motsp har K är: 3/45 * 2 (2 kort på hand) = 6/45 = 2/15. Ca 1:8

 

Sannolikhet att fi har pocketpar Q eller A:

4/45*4/45 *2 = 32/2025 = 0,015, dvs 1,5 % eller 1 : 65.

 

Rätt eller? Dvs jag torde i 7 fall av 8 ha högst par?

 

Om så..... varför förlorar jag här betydligt oftare.... (jag ser stegrisken osv, men tänker nu bara på par).

 

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är möjligt att jag spelar brutalt dåligt, men det verkar som om vissa läser ännu sämre.

 

Min fråga gäller inte hur jag spelar, utan hur man kan räkna på och förstå sannolikheten att det finns ett högre par. Och jag tog ett fiktigt exempel för tydlighets skull.

 

Min fråga gäller alltså hur stor sannoliketen är att man faktiskt sitter med högsta par (tvåpar, triss, stegar oräknat) i den situation jag skisserade. Och frågan baseras på en erfarnhet av att det verkar vara förvånande ofta som det ändå finns ett högre par där - och javissst har dom följt med, men det har dom ju gjort för att det är där. Och det är sannolikheten för att det är ett högre par som jag är ute efter...alltså.

 

Räknar jag rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du räknar inte rätt, eftersom du i din beräkning utgår från att din motstånadare (som alltså bara är en enda) spelar alla kort lika ofta. Men rimligtvis går din motspelare oftare med preflop med kung-händer än med många andra händer.

 

Men som sagt, i stället för att fundera på sånt här, ta kommandot i potten tidigare.

 

Och för att svara på hur du ska agera när du har hamnat i den här situationen: check-syna (om du talar först); ge motståndaren chansen att bluffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...tack, nu ramlade en polett ner. Situationen uppstår inte så att säga slumpmässigt eller stokastiskt, utan den är så att säga bara ett urval av alla möjliga situationer, dom du säger, det finns en oproportionerligt stor andel K-händer med så här långt. Tack! Jag tänkte stokastiskt, det kan man inte göra här. Nu lärde jag mig nåt...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...