Gå till innehåll

Vad kan förbättras inför framtida Online-SM?


Peder Månsson

Recommended Posts

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Antagligen ett väldigt dumt förslag men...

 

När man nu kör en turnering över flera dagar som ska kora en Svensk Mästare så känns det som det blir för mycket lotto med de höga blinds som är på slutet. En ide kan vara att när finalbordet är satt så sänker man blindsen så att chipleaderns stack motsvarar ungefär 100BB. Övriga fördelas proportionerligt. Detta skulle göra att det blev mer spel på finalbordet och att skills skulle få större betydelse. Skulle också göra att det blev lättare att göra en TV-sändning av det hela.

 

Förstår heller inte varför chat var otillåtet på slutet (för att deal inte skulle kunna diskuteras?!). Moderera istället chatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett buyin på 300$ gjorde så att det var många som var med.

Den kan gott vara kvar så att många får chansen att ha råd att spela.

 

Det lär ju vara arrangörens önskan att så många som möjligt skall vara med att spela.

 

Jag kan tro att en del som vanligtvis sitter och spelar de dyrare söndagsturneringarna och högre nivåer vill ha ett ”finare” SM med dyrare inköp så att de inte kan säga att de blev utdragna av någon ”jävla tomte” som satellita in sig. Förutfattad mening?

 

Möjlighet att avanmäla sig om man inte kan spela.

 

Det är helt OK att man bara kan vinna en plats och inte sälja eller överlåta om man redan har vunnit en satellit.

 

Definitivt ingen rebuy. Har man åkt ut får man sitta och raila.

 

Ändrad prisstruktur, liknande den till Sunday million på Stars.

Timebank,.Deal på finalbordet.

 

Flera satelliter ( sit & go) liknande de som dök upp i slutet.

De verkade gjort susen på deltagarantalet.

 

Även ha med mindre multitable satteliter med cirka 20 – 60 deltagare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelade inte jag men överlag tyckte jag att det verkade vara ett bra arrangemang.

 

Positivt:

- Strukturen, även om blindsen blev lite väl höga i slutet så verkade största delen av första dagen premiera bra spelare. Kanske skulle det varit lite flackare mot slutet men det är ju svårt att förutse då man inte vet hur många som anmäler sig.

- Garanterad prissumma. En hög garanterad prissumma i förhållande till inköp lockar många spelare och det var väl meningen?

- Inköpet. Med ett tämligen lågt inköp fick man nog in väldigt många som chansade och tillförde värde åt de duktigare spelarna. Att sen många spelar som tomtar är väl inget att gnälla över, det är ju de man vill möta.

- Inga dealar. Det är BRA att man inte dealar på finalbordet, ett mästerskap ska spelas hela vägen. Det ger större förutsättningar att rätt man/kvinna vinner.

 

Negativt:

- Prisstrukturen. Det räcker med garanterad prissumma, att vinnaren ska ha så mycket som möjligt är inte ett självändamål. Dock tycker jag att det är bra att inte de som kommer ITM bara får pengarna tillbaka som på en del turneringar. Kommer man ITM skall det ger lite avkastning, som nu var bra.

- Sateliterna. Börja sateliterna ännu tidigare och erbjud fler av de dyrare sateliterna.

- Tiden. Naturligtvis skall ett SM spelas över en helg så att så många som möjligt skall ha förutsättningar att delta. Kanske ska man rent av köra det över 3 dagar och börja på fredag? Det ger utrymme för ännu bättre struktur, framför allt mot slutet.

- Livesändningen. Eftersom man inte kunde se siffrorna så blev den tämligen dålig. Bra tanke dock med livesändning som med bätre teknik och kanske svenska kommentatorer skulle bli en grej även för TV.

- Anmälningar. Jag vill gärna att man från arrangörens sida på något vis motiverar folk att anmäla sig tidigare så att man minimerar riskerna för överbelastning precis innan start.

- Ingen stejkade mig... Inte helt oväntat dock och troligtvis hade jag haft svårt att delta men med lite framförhållning hade man ju skaffat barnvakt, kaffetermos, mackor, snus och vuxenblöja! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:club: Möjlighet till deal på finalbordet

 

 

//Hallqvist

 

Har lite svårt att förstå vad det skulle tillföra. Är det ett mästerskap så är det. En mästare ska koras, varken mer eller mindre.

 

Man gör inte deals om vem som ska komma 1a, 2a eller 3a ;) , utan man fördelar pengarna! Sen spelar man givetvis klart turneringen och en mästare utses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre kundtjänst, har aldrig lirat på Nordicbet innan och fick inte göra det heller då deras system stängde mitt konto en timme innan start för SM och Nordicbet fick inte igång det förän en timme efter SM börjat..

Mycket dåligt!

Prima/Microgaming i ett nötskal! Du hade väl inte köpt in dig redan va? Vad hände sen isf.?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:club: Möjlighet till deal på finalbordet

 

 

//Hallqvist

 

Har lite svårt att förstå vad det skulle tillföra. Är det ett mästerskap så är det. En mästare ska koras, varken mer eller mindre.

 

Man gör inte deals om vem som ska komma 1a, 2a eller 3a ;) , utan man fördelar pengarna! Sen spelar man givetvis klart turneringen och en mästare utses!

 

Oh Fan, det menar du inte? Ja som i min enfald trodde att man kommer överens om placeringarna och sen spelar vidare om pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:club: Möjlighet till deal på finalbordet

 

 

//Hallqvist

 

Har lite svårt att förstå vad det skulle tillföra. Är det ett mästerskap så är det. En mästare ska koras, varken mer eller mindre.

 

Man gör inte deals om vem som ska komma 1a, 2a eller 3a ;) , utan man fördelar pengarna! Sen spelar man givetvis klart turneringen och en mästare utses!

 

Oh Fan, det menar du inte? Ja som i min enfald trodde att man kommer överens om placeringarna och sen spelar vidare om pengarna.

 

Jo, jag menar det :shock::lol: . Men du verkar inte fatta poängen med deals. Inte så kul att "förlora" fler miljoner på en coinflip HU, eller bli brutalt badbeatad. Så tänker jag iaf. Men du kanske gillar att gå all in på rött med din br. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ide kan vara att när finalbordet är satt så sänker man blindsen så att chipleaderns stack motsvarar ungefär 100BB. Övriga fördelas proportionerligt. Detta skulle göra att det blev mer spel på finalbordet och att skills skulle få större betydelse. Skulle också göra att det blev lättare att göra en TV-sändning av det hela.

 

Bättre att använda sig av average-stacken för att bestämma blinds isf. T.ex. börja med avg-stack på ~30 bb, med en seg struktur så blir det nog lite spel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ide kan vara att när finalbordet är satt så sänker man blindsen så att chipleaderns stack motsvarar ungefär 100BB. Övriga fördelas proportionerligt. Detta skulle göra att det blev mer spel på finalbordet och att skills skulle få större betydelse. Skulle också göra att det blev lättare att göra en TV-sändning av det hela.

 

Bättre att använda sig av average-stacken för att bestämma blinds isf. T.ex. börja med avg-stack på ~30 bb, med en seg struktur så blir det nog lite spel =)

 

kass ideé då blir de ju som en Satelit precis innan finalbordet, eller nästan. Men förstår tanken, bättre segare struktur på slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag ville ge förslag på var inte helt klart det bästa men jag åkte ut så det är klart jag hade velat göra en rebuy ;) Glappet mellan första och andraplatsen var grymt stor för två som kämpat riktigt bra! Har dom inte bad beat jackpots i WSOP=?? Inköpet till nästa års SM kanske vore något ;) Har fortfarande inte fått någon utbetalning på mina heads up spel? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lär instämma i kören.

 

Prisstrukturen var ju inge vidare, visst dom ville väl kunna skryta med att 1 ensam vinnare får 5 mille. Varför inte jämna ut strukturen för att kunna skryta med att det blir X antal miljonärer istället.

 

Mer tid för att tänka!

 

Inköpet på 300+20$ tycker jag är bra visst det kan väl höjjas något men det ska väl inte vara en klassfråga vem som ska ha råd att spela sm?

 

Övervärdet har jag inget att klaga på 8-)

 

Lägg gärna turneringen på en fredag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag tycker behöver förbättras är prisstrukturen. Jag tycker att antalet priser var lagom, men tycker att skillnaden mellan första- och andrapriset blev för stor.

 

Det hade å andra sidan blivit en mer normal struktur, om inte dollarn hade sjunkit som en sten. Egentligen var väl felet att ha garantier i både dollar och kronor, även om övervärdet naturligtvis var välkommet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpet på 300+20$ tycker jag absolut inte ska höjas. Vill proffsen spela mot bättre spelare får de väl köpa in sig i andra high buyin turneringar.

Sen håller jag med om att det krävs mer tur än skicklighet att komma bra i en turnering med flera tusen spelare.

 

Prisstrukturen måste ändras. kommer man top 5 med 4000 deltagare så bör man belönas. kLart ettan ska ha mest men inte 5ggr så mycket som tvåan.

 

timebank, det är inte kul att fatta ett 5 miljoners beslut på 10 sec.....

 

Fredag-lördag

 

Deals på finalbordet vore helt okey, dock alltid en stor summa att spela för, typ en halvmille, så inte bara blir äran när det är 3 kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisgarantin på $2.5 mille var det som fick mig

intresserad, INTE 5 garanterade miljoner till

vinnaren.

 

Så jag önskar en normalare prisstruktur eller

möjlighet till deals.

 

Chat på finalbordet önskas också.

 

Fredag - lördag framför torsdag - fredag

 

Vad gäller satelliter, det erbjöds satelliter redan

i juni (kanske tidigare). Problemet var att få spelade

 

 

Dessutom skulle jag gärna se en turnering av denna

storlek något längre före årsskiftet. Om man klonkar

och vill köpa O-liste aktier (ja jag vet att de inte

finns längre men ni fattar) så har man kort om tid.

 

I övrigt vill jag bara ge beröm för ett lyckat

arrangemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...