Gå till innehåll

Min kompis är spelberoende


MacGowan

Recommended Posts

Jag har en vänn som har sagt upp sej från arbetsförmedlingen och numera har poker som enda inkomstkälla. Hans rulle, dvs alla hans tillgångar låg för några dagar sedan nära 5000 $ men efter några dagars oflyt har den halkat ner till strax under 4500 $. Han kom då på att han ska gå upp en nivå å spela 1/2 $ istället.

Kan nån här förklara för honom att om man ska leva på poker kanske det inte är så bra att spela på en nivå där alla ens tillgångar är knappt över 20 inköp? Han sitter som en robot, dag efter dag och bara spelar och jag börjar bli orolig över hans psykiska hälsa. När han förlorar går det ut över inredningen, han har redan slagit sönder en dator för över 6000 kr, en dammsugare, dörren till sitt rum mm. Ibland går det till och med så långt så att han skadar sej själv. Någon här som har varit i samma situation som har något råd om vad jag kan göra för att hjälpa honom innan han förlorar allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta spela och skaffa ett jobb. Vad har han för nick?

 

Men sluta tönta er med sådana här kommentarer!

 

Kontakta stödlinjen för spelberoende: 020 819 100.

 

Ni har ju helt rätt båda två. Visst kan det finnas mening i att ringa stödlinjen för spelberoende. Åtminstone för dig som kompis, men att få någon som kanske inte själv kallar sig spelberoende att ta tag i det så konkret är nog inte helt lätt.

Att skaffa sig ett jobb är ju inte helt lätt idag, men tanken är helt rätt. Det gäller att skaffa sig ne struktur i vardagen! Kan man det inte själv så får man hjälpa till, se till att det händer saker runt omkring. Aktivera honom utan att han märker att det är förplanerat. Lek spontan! Vem vet, bowling, film osv....

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta spela och skaffa ett jobb. Vad har han för nick?

 

Men sluta tönta er med sådana här kommentarer!

 

Kontakta stödlinjen för spelberoende: 020 819 100.

Tycker inte att det rådet låter töntigt alls tbh

 

Att skaffa ett jobb är naturligtvis inte töntigt. ”Vad har han för nick?”-kommentaren är däremot:

1. Jävligt töntig.

2. Fuktansvärt uttjatad, och det var inte roligt första gången heller.

3. Totalt jävla empatilös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall givetvis ringa stödlinjen (se numret ovan).

 

En spelare som spelar för överlevnad skall givetvis inte ha så "liten" bankroll. Vad som är rätt bankroll är iof ganska individuell, men en spelare som har alla känslor på utsidan har en tendens att tilta mer också. Samt att det blir dyrt att ersätta det man gör sönder. Det som går at ersätta vill säga.

 

Se till at han får hjälp snarast, även om det kan vara väldigt svårt att få honom att lyssna. En trasig själ är bra mycket svårare att ersätta än en dator och ett arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelberoende är ett gift. Jag kan intyga av egen erfarenhet att det går inte att övertyga någon att sluta spela så länge han inte har nått botten. Själv så nådde jag botten förra året, och det med dunder och brak. Kontaktade då slutaspela.nu. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Spärrade sedan alla 15 sajter så att jag inte kunde sätta in pengar. Hade rådslag med hela min familj fru och 3 barn . Jag har sedan dess spelat freeroll och playmoney . samt stryktips för 24kr i veckan. Mår nu som en prins och har fått en helt annan komunikation med familj och omvärlden i övrigt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till föregående talare. Är det verkligen så intelligent att spela om man precis genomgått behandling mot sitt spelberoende. Jag säger inte att det är på ena eller andra viset, men min spontana känsla är att en spelmissbrukare inte ska spela överhuvudtaget, vare sig det gäller freerols eller high-stakes poker. Vad händer exemelvis om du klonkar en freeroll? Tror du inte att det skulle trigga speldjävulen inom dig?

 

Som sagt, jag påstår varken det ena eller andra, utan undrarbara hur du själv ser på saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så intelligent att spela om man precis genomgått behandling mot sitt spelberoende.

 

Jag var inte tillfrågad, men kan inte låta bli att kommentera detta. Beroenden motverkas sällan av att den beroende ägnar sig åt det den är beroende av. Sen kanske man inte ska kalla det "ointelligent" att spela om man nyligen genomgått en behandling(och då blivit spelfri antar jag) för beroendet. Det finns förmodligen en hel del väldigt intelligenta och logiskt tänkande personer som kan bli spelberoende, eller beroende av något annat också för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelberoende är ett gift. Jag kan intyga av egen erfarenhet att det går inte att övertyga någon att sluta spela så länge han inte har nått botten. Själv så nådde jag botten förra året, och det med dunder och brak. Kontaktade då slutaspela.nu. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Spärrade sedan alla 15 sajter så att jag inte kunde sätta in pengar. Hade rådslag med hela min familj fru och 3 barn . Jag har sedan dess spelat freeroll och playmoney . samt stryktips för 24kr i veckan. Mår nu som en prins och har fått en helt annan komunikation med familj och omvärlden i övrigt. :D

 

Spelberoende är en sak, tror många på forumet har det och själv visar jag tendenser till att vara spelberoende.

 

Men om du har nått botten som du skriver så handlar det inte om spelberoende utan kraftigt spelmissbruk.

 

Du borde inte ens ha reggat dig på PF,i ditt fall måste det vara rena idiotin att spela freeroll, playmoney och att spela på travet en gång i veckan.

 

Inget illa menat nu, men det måste ju vara som att be en alkis dricka folköl lite då och då och sen säga att det är lugnt att han tar ett par supar en gång i veckan.

 

Är du nu en speltorsk som har nått botten så är mitt tips att du lägger av med allt som har med spel att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan spela på stryktipset för 24:- i veckan även om man varait spelberoende. Och freerolls samt playmoney riskerar man ju inte några egna pengar för. Det är ju när spelandet/insatserna blir överdrivna det är farligt. Om man väl vet vart det kan sluta och har tagit sig ur "botten" tror jag man ser upp för att hamna där igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan spela på stryktipset för 24:- i veckan även om man varait spelberoende. Och freerolls samt playmoney riskerar man ju inte några egna pengar för. Det är ju när spelandet/insatserna blir överdrivna det är farligt. Om man väl vet vart det kan sluta och har tagit sig ur "botten" tror jag man ser upp för att hamna där igen..

 

Och din ålder är???:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelberoende är ett gift. Jag kan intyga av egen erfarenhet att det går inte att övertyga någon att sluta spela så länge han inte har nått botten. Själv så nådde jag botten förra året, och det med dunder och brak. Kontaktade då slutaspela.nu. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Spärrade sedan alla 15 sajter så att jag inte kunde sätta in pengar. Hade rådslag med hela min familj fru och 3 barn . Jag har sedan dess spelat freeroll och playmoney . samt stryktips för 24kr i veckan. Mår nu som en prins och har fått en helt annan komunikation med familj och omvärlden i övrigt. :D

 

Bra jobbat och fortsätt med kommuniktionen med fru o barn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan spela på stryktipset för 24:- i veckan även om man varait spelberoende. Och freerolls samt playmoney riskerar man ju inte några egna pengar för. Det är ju när spelandet/insatserna blir överdrivna det är farligt. Om man väl vet vart det kan sluta och har tagit sig ur "botten" tror jag man ser upp för att hamna där igen..

 

Riktigt så enkelt kan man inte se på problemet.

 

MEN det finns ju flera grader av missbruk och även beroenden.

Att helt jämföra alkoholism och spelmissbruk på alla punkter anser jag inte vara rätt, iallafall inte för alla.

 

Men killen ifråga i detta fall han varkar ha problem att behärska både spelandet och hans humör/känslor. Detta i kombination med varandra bådar verkligen INTE gott. Som kompis kan du försöka hjälpa honom utan att han tar avstånd från dig. Jag skulle även prata med han ev. familj och försöka få dem att inse situationen. MEN då rikerar du ju eran vänskap. Men en bra vän gör vad han tror är bäst för att lösa situationen det kommer han inse sedan när han blivit bättre.

 

Men jag tror och hoppas att med stor insikt och en ny syn på livet så kan man ev.(gäller vissa) kunna komma tillbaka och spela för skojs skull med måtta utan att behöva falla tillbaka i spelberoende eller spelmissbruk. Men det är ju givetvis en oerhört skör tråd man går på då.

 

Sedan snackar jag inte om att göra detta efter en vecka, en månad eller halvår!! utan det är flera flera år vi pratar om, man måste fått ordning på livet, ha stabila familjefårhållanden en bra grund att stå på och känna sig trygg och kunna lita på sig själv igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan spela på stryktipset för 24:- i veckan även om man varait spelberoende. Och freerolls samt playmoney riskerar man ju inte några egna pengar för. Det är ju när spelandet/insatserna blir överdrivna det är farligt. Om man väl vet vart det kan sluta och har tagit sig ur "botten" tror jag man ser upp för att hamna där igen..

 

Och din ålder är???:shock:

 

24, vad nu det spelar för någon roll. Utveckla gärna vad du uppenbarligen tycker är så fel. Det är inte så att jag rekomenderar fd spelberoende att spela på stryktipset men jag har tillräcklig tro på en människa att han kan hantera sin andra chans när han vet hur fel det kan gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragiskt om han inte har styrkan att hålla i lädret! Spelar man massor och vinner massor= pokerproffs! Spelar man massor och förlorar= spelberoende :( När jag själv vunnit en del så säger folk= Ja men du har väl spelat bort en massa också! Spela inte bort hela vinsten nu mm :shock:

 

Spelar man inte så vinner man inte så är det bara. Kan man sen ha lite moneymanagement så skadar det ju inte! köp saker,resor,upplevelser för varje vinst,sätt in del av vinst varje gång på konto. Man ska se att det går upp och inte ner i lädret. Då ska man nog ta sig en rejäl funderare! :roll:

 

Hoppas det går bra för din kompis!Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst e det som champs säger vinner man så säger de att man e pokerproffs förlorar man så e man spelberoende, jag bråkar typ nästan varannan dag me min flickvänn om detta.. vinner jag så blir hon himla glad o e snäll men när man förlorar lite så börjar hon gapa på att man ska sluta spela och att man borde skaffa hjälp.. va ska jag ta mig till ?? ska jag dumpa henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan spela på stryktipset för 24:- i veckan även om man varait spelberoende. Och freerolls samt playmoney riskerar man ju inte några egna pengar för. Det är ju när spelandet/insatserna blir överdrivna det är farligt. Om man väl vet vart det kan sluta och har tagit sig ur "botten" tror jag man ser upp för att hamna där igen..

 

Och din ålder är???:shock:

 

24, vad nu det spelar för någon roll. Utveckla gärna vad du uppenbarligen tycker är så fel. Det är inte så att jag rekomenderar fd spelberoende att spela på stryktipset men jag har tillräcklig tro på en människa att han kan hantera sin andra chans när han vet hur fel det kan gå.

 

Skrev ett svar men det raderades, orkar inte skriva ner det igen.

Förövrigt trodde jag att man kanske kunde skylla på att någon med låg ålder hade skrivit ditt ganska naiva inlägg.

 

Det finns flera som tidigare har försökt att förklara vad ett missbruk innebär, så leta lite i beroendedelen så får du läsa deras förklaringar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va ska jag ta mig till ?? ska jag dumpa henne?

 

Jag skulle vilja säga att jag tycker att hon ska dumpa dig nästan. För om ni blir arga på varandra på grund av ditt pokerspelande så kan jag tycka att du ska lägga av med ditt pokerspelande. Och om du inte gör det så verkar det som om ni inte passar riktigt ihop. Ta en funderare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va ska jag ta mig till ?? ska jag dumpa henne?

 

Jag skulle vilja säga att jag tycker att hon ska dumpa dig nästan. För om ni blir arga på varandra på grund av ditt pokerspelande så kan jag tycka att du ska lägga av med ditt pokerspelande. Och om du inte gör det så verkar det som om ni inte passar riktigt ihop. Ta en funderare

 

Toffel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...