Gå till innehåll

Fel att folda nästnöten heads up?


skywalker

Recommended Posts

Spelade heads up 5/10 på Svenska Spel. Har gått från 2000 till ca 5000 på någon timme när en kille sätter sig med 1000. Han spelar sjukt passivt, raisar 20-30 pre och lägger sig ganska ofta för omslag, slog om en gång preflop och två gånger på river på två timmar. Slog alltid om mini och på river visade han tvåpar en gång, då synade jag med lägre tvåpar, och nötfärg en gång, då foldade jag tvåpar och han visade.

 

Han har fått in massa sjuka träffar hela tiden, och jag kommer inte åt honom. Sen kommer den här handen:

 

***** Hand 178140731 *****

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit) - Thursday, December 14, 2006 3:34:39 AM

Dahlman 3 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: FI (2362.00)

Plats 2: skywalker (2796.90)

skywalker lägg LM 5.00

jägis lägg SM 10.00

** Giv **

FI [N/A, N/A]

skywalker [Kh, Eh]

*** Bet Runda 1 ***

skywalker Höj till 40.00

FI Syna 40.00

 

Har slagit upp till 40 med väldigt många händer, får syn kanske lite mer än hälften av gångerna så given raise.

 

*** Flop(Board): *** : [3h, 7h, 4h]

*** Bet Runda 2 ***

FI Passa

skywalker Satsa 60.00

FI Syna 60.00

 

Wow, nötfärg. Hur får jag bäst betalt? Måste ju betta för att få max betalt. Han lägger sig ofta, men synar han flopp synar han ofta ner hela vägen.

 

*** Turn(Board): *** : [3h, 7h, 4h, Dh]

*** Bet Runda 3 ***

FI Passa

skywalker Passa

 

Ajdå, ett hjärter till. Checkar bakom för att förhoppningsvis få honom att betta river. Kanske får jag syn på ett omslag, har bluffat lite med luft innan så han han nog syna med en heldel. Hjärter knekt synar han nog med.

 

*** River(Board): *** : [3h, 7h, 4h, Dh, 8k]

*** Bet Runda 4 ***

FI Satsa 90.00

skywalker Höj till 290.00

FI Höj till 530.00

 

Vafan! Reraise? Jag har ju nötterna. Gör han ett move nu? Får väl raisa tillbaka, han kanske fått för sig att triss är nötterna på 4-färgad bräda.

 

skywalker Höj till 1080.00

FI Höj till 1630.00

 

Finns det någon annan hand är 65h han kan ha här? Vi har spelat över 2 timmar och han har reraisat 2 gånger på river och visat nötter eller näst intill varje gång. Jh? Inte troligt. Set? Helt uteslutet. Han har 1182 kvar. Jag kan syna hans sista 550-raise, får rätt bra odds på det. 550 för att vinna 550+80+120+1080+550, det blir 550:2380 eller ~ 1:4.33. Leder jag tillräckligt ofta? Jag hann inte räkna odds i huvudet, men kom fram till att jag var 99% säker på att han hade 65h.

 

skywalker Lägg

*** Showdown *** : Rake: 5.00 Totalpott: 2355.00

FI Vinner potten Vinst:2355.00

 

Värt 550 för att få se korten? Ja, kanske. Jag skrev faktiskt "65hj" i chatten innan jag foldade och han visade mig färgstegen.

 

Hur sjuk är den floppen heads up med 235+ BB i stackarna? Och är det en dålig fold? Skulle ni kunnat folda där? Är nog en av de sjukaste händerna jag spelat, men jag är grymt nöjd med den folden. Har han byggt en vek, passiv image i 2 timmar bara för att göra hjältebluffen är det bara att gratulera. Men jag är glad att han visade handen så jag slipper ligga vaken och tänka på om han verkligen hade stret-flushen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Helt seriös. Varför slänga bort 500 spänn för att få se de kort man redan vet att han har? Hade ju inte lagt mot någon spelare som bluffar och värdebettar något sånär normalt, men här är det given fold. Hade han ett monster check-synade han om jag bettade och miniraisade på river (om han hade nötter eller näst intill). Hände två gånger. Massa gånger checkade jag bakom i position på river och han visa floppat set, färg på turn, kåk osv. Hade jag inte position och checkade river och han bettade så hade han minst toppar 90% av gångerna. Var 99% säker och är grymt nöjd med folden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en sjuk fold, typ Glimne inspirerad.

Visst är den sjuk. Folden finns inte mot en normal spelare. Men jag hade nog bara synat och inte tryckt in det sista mot en bra spelare. Men det finns två grejer som gör att jag hittar folden:

 

1) En extrem spelare som är väldigt lättläst. Dessutom har jag spelat mot honom tillräckligt länge för att ha så bra koll så jag kan sätta honom på en hand med hyfsat bra precision om det blir action.

 

2) Det finns inget annat på bordet han kan ha. Hjärter dam på turn räddade mig. Hade inte den kommit hade alla pengar åkt in. Men nu finns det ingen hand som det går att sätta honom på förutom 65h.

 

De som vill syna, vilken eller vilka händer är det möjligt att han gör så här med? Och här gäller inte någon "minst 10% är bluffar"-regel. Jag såg inte EN bluff på 2 timmar. Är i och för sig svårt att bluffa om man aldrig höjer. Även om bluffsynen är underskattad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen illa om din 4-bet på river. Vad ska han syna med som du slår?

 

Du har rätt. Bäst hade varit att syna där. Eller kanske till och med folda, hade jag fått fundera 5 minuter hade jag nog kunnat hitta folden redan efter hans första reraise. Men den är mer tveksam. Syn där hade jag varit mest nöjd med, men nu fick jag ju göra en hjältefold istället som jag tror få hade hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jättedålig fold kompis. Asså visst du kan ha spelat mot honom i en vecka MEN som du sa så minireser han väldigt sällan och de gångerna han gör det har han nötz eller second. För det andra är han weak sa du. Passiv. Jag får vibben av att han är tomte. Han har haft _flyt_ att han har just haft bäst eller nästbäst hand de gångerna han har miniraisat. Det här är ditt gyllene tillfälle att mjölka honom på pengar. Det var en badbeat detta skulle jag säga. Folda aldrig mer där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte fick den information du ville ha när han re-reraisar dig på rivern. Om du inte tror att han är en idiot som vill ge bort sina pengar när han varken har kungen eller esset så kan du inte få syn av något annat än färstegen.

Jag hade nog bara synat han höjning till 530.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) En extrem spelare som är väldigt lättläst. Dessutom har jag spelat mot honom tillräckligt länge för att ha så bra koll så jag kan sätta honom på en hand med hyfsat bra precision om det blir action.

Äh. Du har sett två av hans händer. Okej om du lägger den där handen mot en grov överbet på river eller så, men för en bet på 500 i en pott på >2000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) En extrem spelare som är väldigt lättläst. Dessutom har jag spelat mot honom tillräckligt länge för att ha så bra koll så jag kan sätta honom på en hand med hyfsat bra precision om det blir action.

Äh. Du har sett två av hans händer. Okej om du lägger den där handen mot en grov överbet på river eller så, men för en bet på 500 i en pott på >2000?

 

Man kan resonera på flera sätt som alla pekar på syn: pottstorleken, fi måste ha FLOPPAT flushen samtidigt som vi FLOPPADE flushen. Dessutom floppade vi A hög och han str8flush. Sen hamnar ännu ett i flushen på turn och vi checkar dessutom för att inducera bluff från typ J hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade heads up 5/10 på Svenska Spel. Har gått från 2000 till ca 5000 på någon timme när en kille sätter sig med 1000. Han spelar sjukt passivt, raisar 20-30 pre och lägger sig ganska ofta för omslag, slog om en gång preflop och två gånger på river på två timmar. Slog alltid om mini och på river visade han tvåpar en gång, då synade jag med lägre tvåpar, och nötfärg en gång, då foldade jag tvåpar och han visade.

 

 

Det där funderar jag på lite. Tvåpar på rivern är ju inte nöten direkt... Sen är det väl så att om du tänker lägga mot raise sista gången du höjer så ska du bara syna hans höjning till 530. Känns mycket märkligt att höja där om du sedan lägger mot omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant hand. Du borde bara synat när han säger 530, som spelat är folden helt rätt.

 

Gången är

-bet 90

-raise 290 (här representerar vi A hög flush anser jag)

-raise 530 (här representerar han A hög flush, alltså har han det, 6h5h eller så bluffar han eftersom han tror att vi bluffade när vi raisade till 290) Att han skulle tro att vi har A hög flush och försöka bluffa bort den genom att representera 6h5h är inte särskilt troligt. Så vad gör vi nu? Vi vet att han inte har A hög flush, alltså återstår att han har 6h5h eller att han bluffar vad han tror är en bluff. Om vi höjer igen här, hur troligt är det att vi fortfarande bluffar? :shock: Hur troligt är det att han hittar synen med en låg färg eller set när det enda han slår är en bluff avsedd att få en bluff att lägga sig?

 

Vi måste syna när han höjer till 530 för det kan vara en bluff, men att höja är meningslöst eftersom vi har en hand.

 

-raise 1080 (Som sagt här har vi A hög flush, 6h5h eller så försöker vi oss på en väldigt avancerad bluff)

-raise 1630 (Men alltså vad ska han ha? Det är ingen stor raise heller, han mjölkar, han måste ha 6h5h här! Bara lägga)

 

Ni som tycker det är fel att folda (som spelat) eller bara syna vid omslaget till 530, vad tror ni att han har och framförallt vad tror ni att han tror att vi har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wizzo du får inte tänka så där tycker jag. Vi spelar inte fullring vi spelar HU! Ett, vi möter en fisk. Två, hur ofta _floppas_ det en straightflush HU? Det kommer inte hända så ofta att vi kan hitta folden här alltså.

 

Visst spelar vi HU men likförbannat ligger det fyrfärg på brädan vilket gör att det inte finns så många händer som är möjliga att värdebeta med. Det är möjligt att vi möter en fisk, men det finns många olika typer av fiskar

 

Han spelar sjukt passivt, raisar 20-30 pre och lägger sig ganska ofta för omslag, slog om en gång preflop och två gånger på river på två timmar. Slog alltid om mini och på river visade han tvåpar en gång, då synade jag med lägre tvåpar, och nötfärg en gång, då foldade jag tvåpar och han visade.

 

Denna är tydligen passiv och försiktig. Detta talar för att han verkligen har en hand. Du kan inte sätta likhetstecken mellan fisk och "spelare som tror att J hög färg med Q på brädan är stål"

 

Att det ytterst sällan floppas en straight flush tycker jag inte är särskilt relevant. Möjligen kan man ta med det i beräkningen om man spelar mot en spelare som man inte vet något om, men vi har mött denna HU i två timmar och vet att det inte är någon galning.

 

Du besvarade inte min fråga, jag är väldigt nyfiken på att veta vad du tror att han har och framförallt vad du tror att han tror att vi har för det är det som är det viktigaste här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade nog inte klarat av att folda där... men sen e jag lite av en fisk oxå :oops::lol:

sen måste jag bara säga att de e ganska lärorikt att läsa era synpunkter o teorier, mycke att snappa upp, ska jag va ärlig så hade jag förmodligen inte ens sett möjligheten för färgstegen i min iver att få in mycke pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det händer oftare att någon gör ett mongomove i det här läget med typ mellanhög flush än att man floppar straightflush. Står kvar vid att det inte är vinnande i längden att vika här.

 

Jag menar vi inducerar bluff på turn så jäkla hårt att han måste tolka våran resning som ett försök att sno potten. När han slår om till 530 skulle jag ha ställt som handen spelades. När han får ännu en resning på sig hade jag nog bara synat med den read vi sägs ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...