Gå till innehåll

Diskussioner om ROI!


sherqs

Recommended Posts

Är inte helt säker på vad det innebär, men jag har för mig att det är ungefär som det låter. Dvs. avkastning på satsat kapital. Rätta mig om jag har fel.

Om jag sätter in säg $10 på ladbrokes i början av månaden och vid slutet av månaden har $100, så får jag ett ROI på 10 (eller 1000%).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på vad det innebär, men jag har för mig att det är ungefär som det låter. Dvs. avkastning på satsat kapital. Rätta mig om jag har fel.

Om jag sätter in säg $10 på ladbrokes i början av månaden och vid slutet av månaden har $100, så får jag ett ROI på 10 (eller 1000%).

 

tror inte riktigt det stämmer, folk brukar ligga under 50% har jag för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade samma fråga i en annan tråd för ett tag sedan.

 

Sven skrev:

ROI = Return On Investment

 

Om du betalar $ 10 för att spela en turnering och vinner $15 så blir

 

ROI = (vinst-investerat kapital)/investerat kapital = (15-10)/10 = 0,50 = 50%

 

Tycker det är lite konstigt. ROI står ju för return of investment, borde inte en nettovinst på $5 på insatta $10 då ge ROI på 150%?

 

Om ROI ligger på 50% borde man ju bara få tillbaks $5 av $10 satsade om man tar det ordagrant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade samma fråga i en annan tråd för ett tag sedan.

 

Sven skrev:

ROI = Return On Investment

 

Om du betalar $ 10 för att spela en turnering och vinner $15 så blir

 

ROI = (vinst-investerat kapital)/investerat kapital = (15-10)/10 = 0,50 = 50%

 

Tycker det resonemanget verkar mycket likt det jag skrev i ett tidigare inlägg. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite konstigt. ROI står ju för return of investment, borde inte en nettovinst på $5 på insatta $10 då ge ROI på 150%?

 

Om ROI ligger på 50% borde man ju bara få tillbaks $5 av $10 satsade om man tar det ordagrant.

 

Nej. Om du har ROI på 0 % går du plus minus noll. ROI på 100 % ger dig $20 tillbaka på satsade $10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tolkat "Return On Investment" som vinst, alltså det man får tillbaka utöver investeringen. Alltså, om du sätter in $10 och slutar på $15 så har det en ROI på 50% eftersom vinsten är 50% av det investerade beloppet.

 

Hur skulle världen se ut utan Hjort. Tack, jag börjar nu äntligen få lite klarhet i det här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sherqs ifrågasätter siffrorna som Jansa får fram i sitt räkne-exempel, och vanligast är väl att man tittar på de små "investeringar" som man gör dagligen genom sitt sng- eller mtt-spelande. Ger då helt andra siffror och 50% är väl en rimlig/bra siffra här. Man brukar titta på det "arbetande" kapitalet och dess snittsiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sherqs ifrågasätter siffrorna som Jansa får fram i sitt räkne-exempel, och vanligast är väl att man tittar på de små "investeringar" som man gör dagligen genom sitt sng- eller mtt-spelande. Ger då helt andra siffror och 50% är väl en rimlig/bra siffra här. Man brukar titta på det "arbetande" kapitalet och dess snittsiffror.

 

Visst brukar man använda detta mått och kalla det för ROI när det egentligen ger ens vinstmarginal. Alltså är det ROI som används här INTE analogt med det som används inom räkenskapsanalys.

 

Vinstmarginal = Vinst / Omsättning

ROI = Vinst / Insats

 

Vinstmarginalen ger iofs en upskattning av ens ROI för en given turnering i poker, och borde gå att använda så länge man har ungefär samma förutsättningar (samma nivå). Att slå ihop sina 5$, 10$ och 30$ SnGs, eller blanda SnG och MTT ger dock inte ett mått som jag skulle kalla ROI eftersom förusättningarna är olika på dessa nivåer. Inom företagsekonomin brukar förväntad ROI användas för att värdera projekt, och är egentligen inte mycket mer än en förlängning av EV. ROI kan dock inte beräknas förrän utfallet är känt, och gäller alltså för EN investering.

 

Kanske lite hårklyveri här, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Vinstmarginalen ger iofs en upskattning av ens ROI för en given turnering i poker, och borde gå att använda så länge man har ungefär samma förutsättningar (samma nivå). Att slå ihop sina 5$, 10$ och 30$ SnGs, eller blanda SnG och MTT ger dock inte ett mått som jag skulle kalla ROI eftersom förusättningarna är olika på dessa nivåer.

Kanske lite hårklyveri här, men men...

 

jaha ok ändrar mitt excelblad då :P. Jag räknade ut ROI för både sng och mtt. Nu kommer ROI förändras lite mot det bättre hållet när jag tar bort mtt ur uträknandet =)

 

*EDIT* Nehe jag inte gjort så tydligen! Aja min nuvarande ROI kommer stabileras snart hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...