Gå till innehåll

Alingsås/Gävle


Peder Månsson

Recommended Posts

Vi har beslutat att i dagsläget inte gå in och stödja klubbarna i Alingsås eller Gävle. Anledningen till att vi nu beslutat att inte hjälpa Alingsås, är att vi inte kan sympatisera med hur det utvecklat sig. Vi bad dom berörda att ligga lågt, samt att informera oss löpande om läget. Detta har inte skett då vi inte visste något om några förhör, förrän efter förhör 3, som vi då fick läsa om på forum. Även arrangemanget "Razzia Open" med ett razzia- och polistema i Alingsås har vi reagerat på, det kan vi inte sympatisera med. Detta är också en fråga om resurser.

 

Gällande Gävle så ser vi i dagsläget ingen anledning att gå in och stötta ännu en klubb som inte är medlem. Det kommer fortsättningsvis krävas synnerligen bra skäl för att vi ska involvera oss i fall där klubbarna inte är medlemmar.

 

Vi bevakar dock båda fallen med ett stort intresse, samt satsar våra resurser på Halmstadfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar väl att man får göra ett litet uttalande kring detta här då jag tycker att svepof har missbedömt situationen:

 

Kvällen på lördag där vi spelar klart kick-offen och arrangerar "razzia open" är inget annat än en trevlig kväll på klubben för våra medlemmar och de berörda från den 28:e oktober. Jag har pratat med aklagaren i fallet och informerat vad som händer under kvällen så att de är införstådda att vi inte kommer begå några fel.

 

Förhören fick du av mig samma dag som jag fick dom. Eftersom förhörsledaren aldrig skickade ut förhören via mail som jag bad honom om blev de dock försenade, vilket jag gjorde klart för dig. Direkt när jag fick förhören i pappersform skrev jag dock dem för hand och skickade de till dig. Det ligger i din inkorg här på pokerforum.nu. Gå gärna igenom din inkorg en extra gång, du kan ha missat fler PM.

 

/Pierre, Alingsås Pokerklubb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är troligen enda vägen att gå för att få fler klubbar att ansluta sig.

 

Efter Kens olyckliga avgång har ett starkare och kraftfullare förbund fötts. Nu tar man till och med ställning i olika typer av frågor. Woohoo!

 

Nog med sarkasm – bra jobbat SVEPOF! Visa var skåpet skall stå!

 

Ler tillslag är garanterat att vänta så det kanske är dags för herrar och damer klubbvärdar att joina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar väl att man får göra ett litet uttalande kring detta här då jag tycker att svepof har missbedömt situationen:

 

Kvällen på lördag där vi spelar klart kick-offen och arrangerar "razzia open" är inget annat än en trevlig kväll på klubben för våra medlemmar och de berörda från den 28:e oktober. Jag har pratat med aklagaren i fallet och informerat vad som händer under kvällen så att de är införstådda att vi inte kommer begå några fel.

 

Förhören fick du av mig samma dag som jag fick dom. Eftersom förhörsledaren aldrig skickade ut förhören via mail som jag bad honom om blev de dock försenade, vilket jag gjorde klart för dig. Direkt när jag fick förhören i pappersform skrev jag dock dem för hand och skickade de till dig. Det ligger i din inkorg här på pokerforum.nu. Gå gärna igenom din inkorg en extra gång, du kan ha missat fler PM.

 

/Pierre, Alingsås Pokerklubb

 

 

Det handlar om seriositet, och att se allvaret i det hela, jag tror inte att ett "razziatema" direkt uppskattas av åklagare, polis samt politiker. Hade det varit en medlemsklubb så hade vi inte heller accepterat det helt utan vidare.

 

Jag sade till dig redan första gången vi pratade, att du inte skulle sitta i polisförhör utan advokat, utan kräva det, och höra av dig så snart som det kom några uppdateringar. Vad som sägs i förhör kan försvåra samt förstöra ett framtida försvar helt. Förhörsprotokollen fick jag däremot precis som du säger. Jag sade även till dig att ligga så lågt som möjligt.

 

Jag har full förståelse för att du kör på med tanke på kontraktet, men tycker inte du håller den profil vi önskar, situationen är synnerligen allvalig för dig, samt eventuellt för pokersverige. I en ideal situation hade vi haft oändligt med resurser, och 700 000 medlemmar i förbundet, det har vi dessvärre inte idag.

 

Vi utesluter inte helt framtida involvering beroende på hur saker och ting utvecklar sig, men det kommer inte komma nu.

 

Jag önskar dock all lycka, och ser gärna att du uppdaterar mig/oss på vad som händer även i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder,

 

Razzia- och polistemat Det bör tas med en gnutta ironi. vi har inga planer på något sådant. Jag inser dock nu att det var klumpigt skrivit. Jag ser absolut allvaret i det här fallet, för min egen del, och för pokersverige. Dock tycker jag det är konstigt att du skriver att ni inte sympatiserar med oss, men att ni därimot gör det i halmstadsfallet, där alkohol serverades. Du har även gjort uttalanden att Halmstad inte har varit så pigga på att skicka diverse förhör och dylikt. Vilket jag gjorde direkt efter jag fick dem.

 

I det tredje mailet jag fick av dig rekomenderade du mig att ha en advokat närvarande vid nästa förhör. Detta är en helt ny situation för mig och jag visste inte att jag inte behövde svara på frågor i förhöret utan advokat. När jag fick detta klart för mig avböjde jag att svara på fler frågor, vilket jag har gjort ända fram tills idag då ni släppte den här bomben på mig. Jag har även fått en allmän advokat tills vidare. Varför de thar tagit sån tid är eftersom jag fick klara besked ifrån er att jag skulle prioriteras och att ni redan hade fått klart med en advokat (som jag också pratat med.)

 

Jag har som sagt legat lågt. Men att arrangemanget på lördag är helt grönt, det är helt enkelt en trevlig kväll för de berörda från den 28:e där vi bjuder på mat och lite trevlig underhållning. Därför känner jag att jag inte behöver vara knäpptyst om det. Ytterliggare ett steg för att tillfredställa er önskan om att vara diskreta var att vi valde att stänga hemsidan helt för ickemedlemmar.

 

Om du skulle vara i min sists tror jag du skulle förstå lite varför jag agerat som jag gjort. Jag har gjort precis allt som ni bett om för att det här ska lyckas.

 

I övrigt tycker jag det är dålig stil av er att ställa in två möten i stockholm samma dag, och dagen innan de ska äga rum. Det var ren tur att jag i båda fallen mailade och frågade om vägbeskrivning, annars hade ni ju inte hört av er och jag har stått där med lång näsa. Stockholm är inte runt hörnet direkt.

 

Är inte ute efter att ni ska dumpa halmstad eller på något sätt desperat söka efter eran hjälp. Men detta är som sagt som ett slag i ansiktet. Helt plötsligt försvårar ni min situation något fruktansvärt.

 

/Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Vi har tydligen olika minnesbild, då jag sa till dig dagen efter razzian att du inte skulle gå med på förhör utan advokat.

 

*Jag/vi sympatiserar med din situation, men inte med "razzia" tema. Vi hade styrelsemöte i fredags, och jag har varit på resande fot sen dess, vi hade hört av oss idag oavsett, men jag ber om ursäkt för den sena tidpunkten.

 

*Halmstadfallet kommer före ditt i tiden, vilket kan vara nog så viktigt.

 

*För övrigt är jag inte ute efter någon smutskastning, utan vill förklara för alla varför vi agerar som vi gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Enligt mina loggar så rekomenderar du mig, som du säger att inte gå på förhör utan advokat. Dock måste du förstå att jag är ny i den här situtationen och jag var vid tidpunkten inte införstådd med vikten att ha en advokat närvarande, samt att jag inte var tvungen att svara på frågor utan advokat.

 

Efter jag fick det klart för mig har jag på eran begäran hållit tyst, något som irriterat både polis och åklagare som tolkar detta som ett sätt att köpa tid.

 

*Som sagt, det var en ironisk mening i inlägget, vilket jag ser nu när jag läser det själv var väldigt klumpigt formulerad. jag kan inte annat än anta att ni hade struntat i mig idag igen, eftersom samma sak hände förra gången.

 

* Det har jag absolut full förstålse för. Missförstå mig inte, jag försöker inte vinna tillbaka er. Självklart håller jag med om att ni bör ta halmstadsfallet först eftersom de inte ens väckt åtal mot mig än. DOCK gillar jag inte när ni försäkrar mig om att jag ska komma i första hand, det är just det jag reagerar på.

 

*Och jag vill bara förklara varför jag har agerat som jag gjort, vilket i min mening är så gott som fläckfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att SVEPOF vågar välja och säga att nej vi måste ha resurser kvar till ev fler tillslag som drabbar en klubb som faktiskt är medlemmar. Sen huruvida det gått till eller inte är väl knappast något som någon vinner något på att dryfta här, det är bara löjligt. Sköt era missförstånd privat.

 

Dessutom kan jag tycka det är märkligt som klubbvärd att inte förstå att man inte behöver svara på frågor utan advokat, men å andra sidan har vi klubbar som är med i SVEPOF fått informationen av dem hur vi ska bete oss vid ev tillslag så än en gång: bli medlemmar.

Det tjänar vi alla på.

Stora som små.

 

Bra jobbat SVEPOF, extra bra att ni är öppna för åsikter och kan ändra era beslut om det skulle dyka upp mer information eller anses vara nödvändigt, det är precis så ett flexiblet och starkt förbund ska jobba.

"Scilla"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att avse något specifikt fall så tror jag det är bra att inte stödja icke-medlemsklubbar om det inte är en rättsfråga av prejudicerande intresse. Om alla kan få stöd utan att betala medlemsavgiften så finns ingen anledning att vara med i förbundet, och så vill vi väl inte ha det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...