Gå till innehåll

En pokerspelares guide till galaxen?


pangela

Recommended Posts

Inledning

 

Tanken med denna artikel är att behandla poker som yrke, att kunna försörja sig på poker. Jag läser många dagböcker på detta forum och man ser ofta killar i tjugo-tjugofem års åldern som spelar och har det rätta flytet, pumpar upp sin rulle i skyarna och sedan gular på några få veckor. Detta är en artikel till Er. Man ser också hobbyspelare, som jobbar och försörjer sig på annat sätt än på poker, men för att få in lite extra kosing till några schysta prylar eller till en skaplig semester, denna artikel är också för Er.

 

Många av er har säkert läst historierna om de som lyckats med poker, vunnit några turneringar och lever med pengar i överflöd och slappar i något paradis. Ja, det finns sånna historier, och de är sanna. Men det är inte hela historien. De som gör det på en konstant basis, de har kämpat för att nå dit. Det var inte bara så lätt som att åka till WSOP och klonka. De som kan försörja sig och "leva lyx" har förstått några få men ack så viktiga fundament.

 


  • Ekonomisk planering
    Diciplin
    Känslokontroll
    Spelförmåga

 

Ekonomisk planering, en av de viktigaste fundamenten, är det största problemet de flesta har. För hur kan det komma sig att 75% av de som vunnit på turspel, så som lotto eller bingolotto har spenderat bort alla sina pengar på 10-15 år? Ekonomisk planering! Man måste lägga upp en grund för hur det ekonomiska ska skötas. För till skillnad mot ett vanligt heltidsjobb med fast månadslön så kan poker variera. Ena månaden kanske du plussar $7000 och nästa månad kanske du bara klarar att spela in $1000. Man måste p.g.a. detta planera.

 

Diciplin handlar egentligen om att lära sig spela på en bra nivå, att spela inom bankrulle kraven, att sitta och spela bekvämt och att inte oroa sig att gula. Att inte spela när man är påverkad av alkohol eller har sovit väldigt lite de senaste dagarna. Att kunna lämna datorn eller bordet du sitter vid om du förlorar några inköp.

 

Känslokontroll är något de flesta pokerspelare idag måste lära sig att hantera. Att inte bli påverkad av badbeats, att kunna hantera en downswing. Det är livet du valt, du måste också lära dig och kunna hantera det, annars är du i fel bransch. Tro mig, badbeats händer alla, downswings likaså. Badbeats händer emellanåt, men i det långa loppet så ska vinsterna ta ut förlusterna. Om man gör matematiskt korrekta beslut behöver man inte oroa sig, du blir en vinnare i slutändan. Downswings händer också alla, du kan spela sämre, du kanske har satt dig vid ett bord där du är fisken. Det kanske händer i en månad eller två, men det är så du valt att leva, om du hade viljat ha det stabilt och en konstant inkomst, du kanske skulle tagit jobbet på Volvo eller på ICA? Poker är ett varierande spel, så man måste också lära sig och hantera det.

 

Spelförmåga är någonting som egentligen inte har någon stor betydelse. Du ska ju inte vara spelaren som jagar backdoorflushen eller hålstegen ända till rivern. Men du ska ha fundamenten i poker och du ska vara en vinnande pokerspelare. Huvudsaker är att du klarar av spelet på nivån du väljer att spela på, med tiden så utvecklas du och du kanske kommer att vara kungen på den nivån, du är det ditt val om du skall stiga upp och bli fisken på den högre nivån för att efter en tid vara kungen där. Poker som jag har sätt den på forumet det senaste halvåret har varit lite som spelet World of Warcraft, där det handlar om att "level:a" upp en gubbe till högsta level och sedan spela där. Poker är inte så enkelt. Poker fungerar så att spelet skiljer sig väldigt mellan nivåerna, på första nivån, låt oss säga för enkelhetens skull att det är $0.50/$1.00. Där börjar du på level 1, för att "level:a" upp så måste du spela ett ofantligt antal timmar för att nå level 100, först då kanske du är redo att flytta upp till nästa nivå som är $1.00/$2.00. Det jag vill komma fram till är att det inte bara är att bygga upp bankrullen till bankrullekravet för nästa nivå, utan det är att bygga upp kunskapen för att kunna ta klivet till nästa nivå.

 

Ekonomisk planering

 

Så hur mycket startkapital behöver du? För att kunna leva på poker så måste du ha en skapligt kapital att börja med för att kunna betala dina utgifter. Du skall sätta undan ett kapital som bara ska användas som ett verktyg för att tjäna pengar, börjar du röra om i det kapitalet är du och din levene ute på väldigt djupt vatten. Så håll pengarna där dom skall vara, i bankrullen!

 

Du kan inte leva på poker om du inte har en tillräkligt stor bankrulle att starta med. Det som först måste göras är att räkna ut alla dina utgifter för varje månad, dina konstanta utgifter.

 

Börja med att räkna ut dina rullande utgifter för månaderna framöver, månad för månad. Jag antar i exemplet att du bor i lägenhet, kör samt äger en bil, att du har studielån att betala av, internet och telefonräkning, kläder samt matkostnader. Lägg sedan till 15%-20% för oväntade utgifter, nödsituationer och övriga kostnader du glömt, den summa du kommer få ut är det är snittmånaden på ett år.

 


  • Hyra, 3500 sek
    Bilförsäkering, 950 sek
    Bensin, 1000 sek
    Sjukförsäkring, 650 sek
    Studielån, 650 sek
    Mat, 3000 sek
    Internet, 250 sek
    Telefon, 250 sek
    Kläder/övriga, 1200 sek

 

Sammanlagt blir detta 11450 sek i en fast kostnad, varje månad. Anta att det blir 2000-3000 sek extra varje månad, använd gärna den högra siffran för säkerhets skull, det är bättre att räkna på en högra månadskostnad än en lägre. Så totalen blir då alltså 14450 sek. Denna månadskostnad är mitt exempel, det kan skilja sig mycket, många av er lever kanske inte med dessa omkostnader, så ni kanske kommer undan med 8000 sek för att klara er.

 

Hur mycket kan du tjäna? Det är ett rent gissningsarbete, om du har spelat under en lång tid så har du förmodligen någon sorts statistik på hur det har gått och hur mycket pengar du drar in per timme. Då kan du använda den.

 

Nästa sak du bör göra är att välja vilken typ av poker du vill spela. Det är upp till dig vilket spel du ska välja, det ända jag skulle rekommendera är att du väljer cashgames och inte MTT, p.g.a. den anledningen att du konkar mindre sällan MTT vilket kan göra att din förväntade inkomst skadas och samtidigt din bankrulle, för det kostar också pengar att delta i MTT, så försök att välja cashgames, en stark rekommendation! Annat än det så kan du spela SnG eller cashgames, men i detta exempel kommer jag använda cashgame formatet.

 

För att också göra det lättare i exemplet så kommer jag använda mig av FLH, i exemplet så ligger vinsten på 2BB/100h (2 Big Bets per hundra händer) på nivån $3.00/$6.00. Du måste räkna med att spela mer än ett bor i taget, så i exemplet använder vi oss av sex bord. Så vi får anta att snittvinsten per timme ligger på ungefär 8BB/timme eller 336 sek/timmen (1 dollar avrundat till 7 sek). Ta bort ca. en tredjedel av per timme. Varför? För olika teoretiska anledningar:

 


  • Du kommer inte spela lika mycket som du tror
    Du kommer ta små raster då du inte tjänar pengar (går på toaletten eller tvättar)
    Du kommer hamna i dåliga sessioner
    Du kommer inte alltid spela din bästa poker

 

Du skall också dra ner lite till på ditt förväntade vinstsnitt för att skydda dig mot att det kan komma att gå dåligt i början. Om du måste tjäna 224 sek/timmen för att betala räkningarna men råkar bara tjäna 180 sek/timmen den första och kanske den andra månaden så vill du inte dra ner din bankrulle innan den har en chans att växa!

 

Så anta att ditt vinstsnitt kommer ligga på ungefär 224 sek/timmen på $3.00/$6.00 FLH i det långa loppet. Om du nu spelar på en icke skattebefriad site, så måste du också räkna in det, för du hade väl tänkt och betala skatt ifall du spelar på en icke skattebefriad site?

 

I exemplet kommer jag inte använda mig av en icke skattebefriad site, utan nu spelar vi på en EU belägen site.

 

Så dina beräknade utgifter uppgår till 14450 sek. Det räcker det att få in det? Nej! Du måste tjäna mer! Iallafall 20000 sek/månad, helst uppimot 25000 sek/månad. Varför? Du kan ju inte använda alla pengar du tjänar. Om du gör det kommer du bli pank. Du kommer inte ha någon säkerhet för att gå över din budget, du kommer inte kunna ta någon semester, och du kommer inte ha så mycket över för nödsituationer, och du kommer inte lägga undan något till dina senare år som pensionär.

 

Så lägg till på din snitt månadskostnad yttligare ungefär 20%-25% för att bygga upp ditt kapital (skippa inte detta om du har en dålig månad). Lägg undan pengarna i någon privat sparform, och rör dom inte! Om du inte klarar av att göra detta, så kommer du inte att hålla i längden, varken inom pokern eller utanför pokern.

 

Men hur hanterar man då en bra månad? Låt oss säga att du har tagit ut din beräknade snittkostnad och lagt undan pengar i någon form av sparande och du har 9000 sek över, vad ska du göra med de pengarna? Ingenting! Dom skall ligga kvar i din bankrulle, varför? För att dom pengarna tillhör din bankrulle, de är där för att du skall kunna hantera en dålig månad. Inte för att du skall kunna skämma bort dig med en ny TV eller något extra.

 

Det är oftast så som pengarna tar slut.

 

Poker handlar om variation, och när det går bra en månad måste man försäkra sig för nästa månad, ifall den blir dålig. Detta är konstant, ingen månad får bli ett undantag, om du plussar så i sex månader, så finns det inga undantag, de är där för att skydda dig, så att du kan fortsätta att tjäna pengar.

 

Om du vill ha säkerhet, välj ett vanligt heltidsjobb med fast lön så behöver du inte oroa dig.

 

Om du följer detta så behöver du inte oroa dig för att du skall få en downswing, du kan fortsätta att spela och tjäna pengar. När du senare har höjt nivån på ditt eget spel och din bankrulle har växt bra så kanske du kan gå upp i nivå till kanske $5.00/$10.00 FLH. Detta hänger på din självkontroll de månaderna det går bra.

 

Hur mycket behöver jag då för att spela för mitt levene? Om du är pank kan du verkligen inte göra det. Du behöver en bankrulle och en del besparingar för att kunna göra det. Innan du kanske säger upp dig från ditt jobb eller bestämmer dig för att leva på poker, så måste du minst ha tre månaderskostnader undansparade, samt en bankrulle på c.a. 500-600 BB (för FLH). Om din BB/h är låg eller om du spelar SH eller på högre nivåer kan en rimlig summa vara 800-900 BB i din bankrulle.

 

Anledningen till så höga krav är att det finns en viss chans att du startar upp med en dålig månad. Om du har en för liten bankrulle men får en bra månad så blir allt frid och fröjd, men om du får en dålig första månad så är du ute på djupa vatten direkt.

 

Om jag ska fortsätta mitt exempel att man spelar $3.00/$6.00 FLH med en förväntad vinst på 2BB/100h, så kommer du behöva 14450 x 3 plus en bankrulle på 500 BB x $6 vilket summerat blir 65000~ sek. Visst kan man klara sig med mindre, men chanserna minskar med mindre startkapital.

 

Om vi ska summera lite så märker Ni att det krävs en rad förberedelser och planering. De flesta tänker inte på sådant utan dom tänker, nu har jag 7000 sek, jag sätter mig och spelar poker för att leva på det, dom flesta som gör så slutar med att gula och står sedan i skuld till vänner och familj. Om man följer dessa rekommendationer så ökar man iallafall sina chanser, det finns inga garantier, men chanserna ökar.

 

Så tänk på följande:

 


  • Räkna ut dina utgifter
    Räkna ut din förväntade inkomst
    Lägg till besparingar i dina utgifter
    Se till att dina beräkningar går iallafall jämt ut
    Se till att inte ta ut mer än dina utgifter från bankrullen, använd dina bra månader för att bygga upp och försäkra dig en dålig månad
    Se till att du har en tillräkligt stor bankrulle för att börja
    Hoppa inte av skolan

 

Lycka till mer Ert pokerspelande och jag hoppas att detta kan ha hjälpt iallafall någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...