Gå till innehåll

Problem med hårddisk


ulsa

Recommended Posts

Hej,

Har ett litet problem.

 

Min personaldator har lagt av och behöver lämnas in. Problemet är att dom alltid formaterar disken vid service och där finns en del som jag vill spara. Jag plockade ut disken och tryckte i den i min gamla dator ca 5 år gammal. Datorn hittar disken men vill inte läsa på den utan säger att den inte är formaterad. Öppnar jag diskhantering står där 31.5GB felfri (aktiv) samt 43GB ej allokerat.

Försöker jag öppna disken med kommandotolken står där att den inte innehåller något känt filsystem.

Båda datorerna har XP, men den ena är som sagt ca fem år gammal.

 

Några idéer??? Eller blir jag tvungen att försöka hitta någon med nyare dator som är villig att öppna upp den och trycka in min disk där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Av det du skriver drar jag några slutsatser. Din gamla dator klarar inte av att hantera hårddiskar större än 32 GB. Det var en vanlig gräns för några år sedan. Om du har tur, så kan du uppgradera BIOS på din gamla dator och därmed få stöd för hårddiskar över 32 GB. Du får kolla vad du har för moderkort och gå till tillverkarens sida och se om det finns nyare BIOS att ladda ner. Att uppgradera BIOS kräver att man vet vad man gör, så läs noga på tillverkarens sida om hur du skall göra.

 

Nu verkar det dock som om du inte är så hemma på datorer, så jag råder dig istället att stoppa in hårddisken i en nyare burk som har stöd för större hårddiskar.

 

Eftersom båda datorerna kör XP har filsystemet ingen som helst betydelse. Windows 95, 98 och Millenium kan dock inte läsa NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn med data som jag vill spara får jag inte igång alls oavsett vad jag bootar från.

 

Går det att koppla in disken med data som skall sparas på den gamla datorn, boota från cdn och föra över filerna mellan diskarna, tror du???

 

jepp

det borde gå alldeles utmärkt

knoppix klarar läsa ntfs

knoppix är dock linux, så det är kanske inte lika straight forward som vanligt (beror ju på vad man är van vid förstås :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"inte hemma på datorer" "ta med disken till en datorkunnig person"

 

Sicka påhopp! Här trodde man att man har någorlunda koll på datorer men uppenbarligen står man sig slätt mot dagens ungdom som troligen inte var födda då megahertzen var tvåsiffrig! Japp, för länge sedan hette det MHz och inte GHz... ;)

 

Då ingen lösning upenbarats blir det som förutsett... Får plocka med disken till någon med nyare dator. Hoppas bara att jag kan hitta någon dataexpert kunnig nog att koppla in en hårddisk och kopiera lite filer. Jag får väl återkomma om det inte lyckas...

 

Tack ändå!

 

 

Edit:

Kan väl tillägga att jag var inne på att uppdatera BIOS för några år sedan och redan då var moderkortet gammalt. Att det skulle finnas någon uppdatering nu tror jag inte.

 

Knoppix tror jag inte riktigt på då det största problemet verkar vara att kortet inte klara så stora diskar, eller finns det någon väg runt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knoppix tror jag inte riktigt på då det största problemet verkar vara att kortet inte klara så stora diskar, eller finns det någon väg runt detta?

 

ja de skulle ju då vara om de finns en nyare BIOS till moderkortet som klarar större hdds. men ja röstar oxå på att leta på en nyare dator.

bor du i falun så kom hem me den till mej så får du de du behöver på skiva :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...