Gå till innehåll

NLT - Hur spelar man mot maniac som överbettar?


Aeis

Recommended Posts

Brukar på fredag och lördag kvällar titta efter bord med extremt höga snittpotter. Idag hittade jag ett bort var en kille hade 10x bb som standardraise preflop.

 

Ofta slutar det med att jag bara förlorar pengar. Idag t.ex otur att inte få några kort. (Och när jag får okej så ingen träff eller så har jag typ 66 och det höjs 10bb preflop, då vill jag inte gärna syna)

 

Jag slutar spela händer som TJ och liknande då jag vet att risken är så stor jag måste syna 10x bb för att se floppen. Och när potten inte höjs och floppen kommer J83 så är det i princip all in eller fold som gäller. De gångern jag har försökt betta har Fi antingen pushat eller synat för att sedan pusha turn. Är jag för feg kanske?

 

Hur ska man spela mot såna motståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar på fredag och lördag kvällar titta efter bord med extremt höga snittpotter. Idag hittade jag ett bort var en kille hade 10x bb som standardraise preflop.

 

Ofta slutar det med att jag bara förlorar pengar. Idag t.ex otur att inte få några kort. (Och när jag får okej så ingen träff eller så har jag typ 66 och det höjs 10bb preflop, då vill jag inte gärna syna)

 

Jag slutar spela händer som TJ och liknande då jag vet att risken är så stor jag måste syna 10x bb för att se floppen. Och när potten inte höjs och floppen kommer J83 så är det i princip all in eller fold som gäller. De gångern jag har försökt betta har Fi antingen pushat eller synat för att sedan pusha turn. Är jag för feg kanske?

 

Hur ska man spela mot såna motståndare?

 

Avvakta så du får någorlunda HD på honom sedan får du väl pusha pre om du tror dig ha edge. Jag har inget bättre svar än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna, betta inte. Låt dom värdebetta åt dig. Kanske lite tightare pre och sen syna ner mer borde väl funka. Ofta inte bra att ge för hårt motstånd tidigt i handen, d.v.s. höj inte pre eller på floppen. Tokbettar fi så låt honom göra när du har nåt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han höjer med en stor andel av sina händer kan du ju straffa honom genom att slå med en HD som är ett hack mindre än hans. Exempelvis höjer han 40 % av alla händer preflop och du slår om med topp 25 % av dina. Lämpligt är ju då som sagt att ha en liten stack men om man vill fortsätta pumpa honom på pengar får man ju normalt inte köpa in sig kort igen.

 

Många "maniacs" är egentligen bara skenbart maniacs då de bara spelar vilt före och på floppen och lugnar ner sig när satsningarna blir större på de sista gatorna. Med en stor stack har man inte så mycket extravärde mot en sån spelare så då kanske det räcker att dubbla upp med en kort stack och vara nöjd. Om han är en äkta maniac och skjuter med vad som helst på varje gata är nog det bästa att försöka isolera sig och syna ner när du har en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga varför du aktivt letar efter den typen av lir när du ofta förlorar och har svårt att bemöta spelstilen?

 

Trodde det var busenkelt att vinna mot dessa. Bara att vänta på AA och få betalt liksom. Eller AK, träffa och få betalt. Men träffade aldrig så fick inte betalt utan betalade bara 10x bb preflop.

Visste inte att jag hade svårt mot den typen förrän jag nu förlorat flera gånger. Dels lite otur och dels genom spel som inte är optimalt.

 

 

Ska i framtiden köpa in mig för 1/3 inköp och försöka dubbla/trippla. Och om jag sedan får en stor stack börjar jag spela tight och synar ner honom med mina starka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga varför du aktivt letar efter den typen av lir när du ofta förlorar och har svårt att bemöta spelstilen?

 

Trodde det var busenkelt att vinna mot dessa. Bara att vänta på AA och få betalt liksom. Eller AK, träffa och få betalt. Men träffade aldrig så fick inte betalt utan betalade bara 10x bb preflop.

Visste inte att jag hade svårt mot den typen förrän jag nu förlorat flera gånger. Dels lite otur och dels genom spel som inte är optimalt.

 

 

Ska i framtiden köpa in mig för 1/3 inköp och försöka dubbla/trippla. Och om jag sedan får en stor stack börjar jag spela tight och synar ner honom med mina starka händer.

 

 

Men vad gjorde han sedan efter floppen då? Om han bara höjde 10BB pre och sen inte spelade vidare vid miss så skulle du ju väldigt sällan plocka honom på en stor pot med händer som AA KK AK.

 

Jag gillar att reraisa dom 3.5X tills dom lugnar ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...