Gå till innehåll

Att hålla tal!


APC

Recommended Posts

Tjena,

Det är såhär att min syrra ska gifta sig i januari och till hennes ära vill jag hålla ett tal. Så hur går man tillväga när man skriver ett bra tal på en sådan tillställning? Finns det några bra guidelines?

 

Själva talet bör inte överstiga 5 minuter och jag vill mest av allt locka fram skratt och önska brudparet lycka till.

 

Frasen som ska avsluta talet måste bara bli "det känns inte som jag förlorar en syster, utan som jag vinner en bror", muppigt så det står härliga till...

 

Kom gärna med förslag ang upplägg!

 

Tack å hej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några "basictips" som retoriklärare gav oss:

 

Dom första 20 sekunderna måste vara bra, det är då folk bestämmer om dom ska lyssna eller ej. Ett skämt går alltid hem.

 

Att använda sig av småroliga historier realterade till din syster är bra.

Ex: "Vi kommer väl alla ihåg den gången som..."

 

Att prata lite om första gången du träffade brudgummen och dina tankar som far i huvudet då, kan också vara kul.

 

När du önskar dom lycka till är det kul att anknyta till intressen som dom båda har gemensamt. Vi säger att paret är hängivna bowlare, då skulle man t.ex. kunna säga något i stil med:

"Hoppas era kommande år blir fulla av strikes" osv.

 

Tänk också på att ta med hela publiken, det får inte bli för mycket "jag" utan mera "vi" så att alla känner sig delaktiga.

 

Sist, men inte minst, gör inte talet för långt! ;)

 

Lycka till, och hoppas att iaf något av mina tips kan vara till nytta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom första 20 sekunderna måste vara bra, det är då folk bestämmer om dom ska lyssna eller ej. Ett skämt går alltid hem.

Det här är ett väldigt vanligt tips, men det är i mina ögon fullständigt värdelöst. Jag har aldrig varit med om att det fungerat på rätt sätt. Det är ju i högsta grad då fråga om att avleda uppmärksamheten från det ämnet du egentligen ska tala om, och det omedelbart. Många talare jag hört som tar till det här knepet, misslyckas även kapitalt genom att dra ett helt malplacerat skämt som inte ens är roligt (för det stora flertalet lyssnare). Men även en skicklig talare, med ett lyckat skämt, kan få ganska svårt att rikta fokus på huvudämnet efter en sådan distraherande inledning. Och efteråt finns risken att lyssnaren kommer ihåg skämtet, men inte resten av talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll ett tal på min systers bröllop, jag började allt med att ta fram en full toapappersrulle och sa: - Alla i vår familj vet att jag tillbringar mycket tid på toan, och så också när jag skrev mitt tal, men jag lovar att inte vara långrandig. (och då så släppte jag ut rullen som de bara var en massa kladd på så att det såg ut som om jag hade skrivit talet på det).

 

Lovar att folk skratta i minst tre minuter. Detta beror ju lite på vilken humor ni har och hur mycket du vågar bjuda på dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av bröllop är att de "tråkiga" talen ofta kommer från de som har övat på förhand, skrivit ner en lista med punkter osv (mao brudens far).

 

De bästa talen är de som kommer rätt från hjärtat. Och allvarligt, efter ett par öl innanför västen, hur svårt har man att prata om sin syster i positiva ordalag i fem minuter?

 

Senaste bröllopet jag var på så gifte sig en av mina bästa vänner. När toastmastern väl ropade "Och så ville Fredrik säga några ord också" så hade jag totalt glömt bort att jag lovat toastmasterna att hålla tal :) Men det var bara att stoppa ner skjortan i brallerna, ställa sig upp och blanda lite anekdoter med känslosamt snack om hur lycklig bruden skulle vara som gifta sig in i polarens härliga familj.

 

Så mitt råd, keep it simple stupid och planera inte för mycket i förhand. Det är ju din syster liksom. Hur svårt kan det va ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göran Hägglund har skrivit många bra böcker om talande. En av dem heter Praktisk Retorik och är väl värd att inköpas bara för det här tillfället. Bör finnas för runt 70 spänn på valfri nätbokhandel eller gratis på bibliotek. Bra bok även som ren nöjesläsning.

 

Du ska ju egentligen bara hålla ett kort festtal och behöver egentligen inte vara så väldigt rolig, ett skämt räcker gott eftersom du knappast hinner med så mycket mer. Mycket mer blir bara ansträngt. Jag tycker du ska skriva ned ett par händelser om din syster som visar något om henne, ställa dig framför spegeln och berätta dem med tidtagarur för att få en uppfattning om hur lång tid de tar och sedan sätta ihop ett miniprogram. Max 4 historier och troligen 2 borde räcka. Poängen är ju inte att du ska lyfta hela festen utan bara förmedla lite kärlek för din syster och önska paret lycka till.

 

Jag håller inte alls med om att övning är dåligt, det som är dåligt är att hålla sig till manus. Det är skillnaden mellan att spela med en starthandstabell i ena näven och att ha förberett sig så pass väl att allting bara flyter. Förberedelse är helt enkelt jättebra så länge det görs på rätt sätt. Alltså att man har ett par historier inövade och någorlunda god uppfattning om hur lång tid de tar att förmedla. Vad man kommer ihåg är ju inte hela grejen ord för ord utan enstaka fraser och nyckelhändelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...