Gå till innehåll

Sannolikhet för två fyrtal i samma pot


Bluffaren

Recommended Posts

Tja, såhär då, en bit på vägen:

 

Antag att du och fi har två olika pocketpar. Då är sannolikheten för att ni båda ska få fyrtal 42 / (48!/5!(48-5)!) = 0.00245 %

 

(Det finns 42 kombinationer av brädor som ger er båda fyrtal, och totalt 1712304 st 5-kortsbrädor av de 48 korten som är kvar i leken)

 

Sen kan man ju ta med hur sannolikt det är att få pocketpar också, om man inte vill anta det. 7 % är det väl att du får pp, sen beror det väl lite på hur många andra spelare som är med för att någon av dem också ska ha det. (Här börjar min hjärna flippa ut någonstans när jag tänker på sannolikheter; minns att någon har förvirrat mig tidigare i någon tråd, så jag vågar inte ge mig på det igen ... HU borde det väl vara ungefär 7 % * 7 % ändå tycker jag, dvs. ca 0.5 %)

 

Sen kan man ju ....

...eller äh, sammanfattningsvis då:

 

Inte så jävla sannolikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, såhär då, en bit på vägen:

 

Antag att du och fi har två olika pocketpar. Då är sannolikheten för att ni båda ska få fyrtal 42 / (48!/5!(48-5)!) = 0.00245 %

 

(Det finns 42 kombinationer av brädor som ger er båda fyrtal, och totalt 1712304 st 5-kortsbrädor av de 48 korten som är kvar i leken)

 

Sen kan man ju ta med hur sannolikt det är att få pocketpar också, om man inte vill anta det. 7 % är det väl att du får pp, sen beror det väl lite på hur många andra spelare som är med för att någon av dem också ska ha det. (Här börjar min hjärna flippa ut någonstans när jag tänker på sannolikheter; minns att någon har förvirrat mig tidigare i någon tråd, så jag vågar inte ge mig på det igen ... HU borde det väl vara ungefär 7 % * 7 % ändå tycker jag, dvs. ca 0.5 %)

 

Sen kan man ju ....

...eller äh, sammanfattningsvis då:

 

Inte så jävla sannolikt

Tack för ett mycket besvarande svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte räknat helt fel är det 1 på 750 394 att två spelare ska få fyrtal samtidigt med par på handen i ett sexmannaspel. Detta givet att vi bara delar ut kort till tomtarna och sen spelar klart handen... (dvs det är inte alls givet att nån ens får par på handen till att börja med.)

 

Kan ha räknat fel, här är min skiss:

 

Det finns (52,5) olika brädor. Det går att dela ut 12 kort till 6 spelare på (47,12)*11!! olika sätt. Denna produkt är alltså alla antal deals vi kan göra inkluderat brädan och allt.

 

Brädan måste se ut såhär för att göra fyrtal möjligt: x-y-y-z-z. Det första kortet väljs på 44 olika sätt, och de två "paren" på (13,2)*36 olika sätt. Produkten blir 123 552 olika brädor som ger fyrtal.

 

Så för att ge två spelare detta fyrtal så finns det (43,8)*7!! olika sätt att ge de resterande fyra spelare kort, och sen ska vi ha med brädan också så vi får multiplicera med 123552.

 

Detta ger två stora tal som vi dividerar med varandra och erhåller 0,0000013326329606773329128135990751521 dvs ca 1 på 750 000.

 

Yay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel i vilken bemärkelse? Har jag fel när jag pekar ut att nedanstående inte är hela sanningen?

 

Brädan måste se ut såhär för att göra fyrtal möjligt: x-y-y-z-z.

 

OP sa inget om några pocketpar...

 

ja för att du gick på just den delen i min uträkning...

 

du kan inte protestera mot nåt mitt i en uträkning när jag berättat vad jag det är jag räknar ut överst, och där står det att pocketpar är en förutsättning. hela uträkningen är helt fel om det INTE krävs pocketpar, men av nån anledning valde du att kommentera just det där. därför kan jag hinta dig på rätt spår och anse att du hade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon har "fel" så är det väl du eftersom du ger ett ofullständigt svar på OP:s fråga. ;)

 

Dessutom är din inledning ganska förvirrande, det var inte precis glasklart att pocketpar var en förutsättning:

Om jag inte räknat helt fel är det 1 på 750 394 att två spelare ska få fyrtal samtidigt med par på handen i ett sexmannaspel. Detta givet att vi bara delar ut kort till tomtarna och sen spelar klart handen... (dvs det är inte alls givet att nån ens får par på handen till att börja med.)

 

Men ok, jag har väl "fel", om det gör dig gladare. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte räknat helt fel är det 1 på 750 394 att två spelare ska få fyrtal samtidigt med par på handen i ett sexmannaspel. Detta givet att vi bara delar ut kort till tomtarna och sen spelar klart handen... (dvs det är inte alls givet att nån ens får par på handen till att börja med.)

 

Kan ha räknat fel, här är min skiss:

 

Det finns (52,5) olika brädor. Det går att dela ut 12 kort till 6 spelare på (47,12)*11!! olika sätt. Denna produkt är alltså alla antal deals vi kan göra inkluderat brädan och allt.

 

Brädan måste se ut såhär för att göra fyrtal möjligt: x-y-y-z-z. Det första kortet väljs på 44 olika sätt, och de två "paren" på (13,2)*36 olika sätt. Produkten blir 123 552 olika brädor som ger fyrtal.

 

Så för att ge två spelare detta fyrtal så finns det (43,8)*7!! olika sätt att ge de resterande fyra spelare kort, och sen ska vi ha med brädan också så vi får multiplicera med 123552.

 

Detta ger två stora tal som vi dividerar med varandra och erhåller 0,0000013326329606773329128135990751521 dvs ca 1 på 750 000.

 

Yay.

Deltar du i nationella matematiktävlingar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min uträkning.

 

Jag fokuserar till en början på 2 spelare, A och B. Jag räknar vidare enbart på det fallet att de skall få olika fyrtal. Sannolikheten att spelare A får pocket par är 1/17. Sannolikheten att båda får pocketpar är (approx.) 1/17 *1/17 = 1/289 = 0,000346.

 

Antag att A har essen och att B har kungarna. Sannolikheten för att brädan då innehåller 2 ess är 46C3 /48C5 =0,008652. Sannolikheten att brädan innehåller 2 kungar om där redan finns 2 ess är (analogt) 44C1/46C3 = 0,002899. Multiplikation ger 0,00002508. Detta tal multipliceras med 0,00346. Då får man 0,0000000868. Detta är alltså sannolikheten för att spelare A och B båda får fyrtal. Antag att det finns 10 spelare vid bordet. Detta ger 45 spelarpar. Sannolikheten att något spelarpar får var sitt fyrtal blir 45 ggr så stor. Dvs 0,0000039. Eller 1 på 256063.

 

(Reservation för felräkningar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...