Gå till innehåll

NLT - QQ på parat bord.


andpet

Recommended Posts

Ingen read på fienden.

 

Rent generellt, hur agerar ni på en flopp som denna? Kan fienden betta ut trissen, jag menar, floppen är ju inte farlig direkt?

 

Syna? Folda? Raisa?

 

Inledande spel 777672890.

 

Korchen sitter vid 0 med $164,70.

EDEWIZ sitter vid 1 med $329,68.

sille23 sitter vid 2 med $430,96.

Lavode sitter vid 3 med $718,10.

romario7 sitter vid 4 med $105,96.

Anchorman sitter vid 5 med $437,86.

 

Dealern sitter vid 4.

 

Anchorman lägger en blind på $2.

Korchen lägger en blind på $4.

 

(Anchorman ges Qs Qk.)

 

Före floppen:

EDEWIZ synar med $4.

sille23 foldar.

Lavode synar med $4.

romario7 synar med $4.

Anchorman höjer med $20.

Korchen foldar.

EDEWIZ synar med $20.

Lavode synar med $20.

romario7 foldar.

 

Floppen kommer upp

10s 10k 7h.

 

Anchorman checkar

EDEWIZ satsar $80.

Lavode foldar.

Anchorman ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är klart han kan beta ut med T just bara för att man oftast väntar sig en check där, jag försöker alltid blanda upp sådana spel check/bet 60-40 kanske eller ja nåt sånt...

 

Vi lägger ju knappast handen nu och jag vill inte ge honom en billig turn/river.

 

Raisa som jag skrev innan och sen får vi se vad han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn.

 

Jag gillar dessutom checksyn linjen i det läget, för att balansera de steals vi ibland gör som vi inte orkar fullfölja med två synare och då checkfoldar en sån här flopp, samtidigt som vi ger fi chansen att betta svagare par som han kan tro är bra om vi visar svaghet. Sen beror det iof vad det är för fi vi är upp emot, mot en viss typ av fi finns det anledningar att betta ut, men de koncepten ligger lite utanför fokus här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn.

 

Jag gillar dessutom checksyn linjen i det läget, för att balansera de steals vi ibland gör som vi inte orkar fullfölja med två synare och då checkfoldar en sån här flopp, samtidigt som vi ger fi chansen att betta svagare par som han kan tro är bra om vi visar svaghet. Sen beror det iof vad det är för fi vi är upp emot, mot en viss typ av fi finns det anledningar att betta ut, men de koncepten ligger lite utanför fokus här.

 

Visste väl att min överaggressiva spelstil inte funkar :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raisa som jag skrev innan och sen får vi se vad han gör.

Känns inte alls som ett bra spel att höja här. Antingen har han oss slagen och vi torskar massor eller så leder vi och han lägger om han inte är jättefisk. Fast jag blir lite osäker på hur vi ska spela turn sen... psatiw? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna flop. Fold finns givetvis inte på kartan, och raise är kallt.

 

Sedan finns två linjer för kommande gator som jag ser det. Check-syn/bet eller bet/bet. Är fi aggro, och kan skjuta turn m ex 88, låt honom göra det och syna, annars kan du gott beta för värde.

 

Låt dock inte fi skjuta river, ty om han kan göra det med bred HD tvingas du gissa med vad som antagligen blir din hela stack om han har T eller inte.

 

Hur som helst, raisa inte flop. Detta för att få värde ur par sämre än ladies och bluffhänder, samt behålla kontrollen på potten. Plus att detta passiva spel med QQ borde balansera rätt bra mot många andra händer du vill spela likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vet vi om Fi? Vet vi att han är aggresiv och betar om vi checkar?

 

Annars skulle jag till att börja med inte checka floppen här. Inte kul om det blir rundcheck och det kommer A, K, J, 9, 8, 7 eller 6 på turn. Alldeles för många skrämselkort, speciellt med två Fi. QQ ur position är SVÅRT, och varför göra det ännu svårare genom att riskera att ge gratiskort till Fi?

 

Du skrev "ingen read", och då tycker jag det är vanvett att checka här. Det enda vi kan göra i det uppkomna läget är dock att checksyna och hoppas att fi inte har en T. Ingen mening att slå om nu när en Fi redan är borta, sitter fi på ett stegdrag nu och träffar så är det bara att svälja. Bättre att låta honom få chansen att bluffa en gång till (om han är på en bluff).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både fold och raise känns dumt, så det blir syn. Viker vi så riskerar vi en massa problem i kommande händer och höjer vi så riskerar vi mycket i förhållande till vad vi kan vinna.

 

På turn behöver även jag hjälp. Check-syn upp till ett halvt- eller 2/3-potbet nånstans kanske?

 

Tycker checken på floppen var helt ok. Skulle det bli rundcheck så skulle jag sen satsa vad än som kommer upp på turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom folk synat en sådan stark reraise så finns det anledning att vara försiktig.

 

Men har svårt att se varför han betar ut 80 på en 65-70 pott om han har 10:a på handen, skulle checksyna om jag hadde 10:a på hand.

 

Lite jobbig situation där man handlar olika i olika situationer, men du har bara lagt in 20 och kommer antagligen få langa in resten.

Jag hadde inte synat utan skulle gått in med allt eller folda.

 

EDIT: Jag förstår inte diskutionen om att syna? på turn är potten 200+ och man blir väldigt låst vid handen, kommer lågt kort så vad göra om han går all in? kommer K eller A kanske handen är förlorad. Antingen vik eller flytta tillbaka beslutet på FI med en all in.

 

Edit nr 2: Ok, nu ser jag varför ang. syn, trodde du du var Korchen med en 160 stack, nu hadde du en helt annan stack och ser anledningen till att syna ner ist. för all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte check-raise? Jag skulle i första hand ha satt fi på pp. Det är ju ett bra läge för honom att köpa hem potten om han tror att du sitter på typ AK. Om han foldar så är det ok för du har ändå fått ur honom $80 till. Det finns trots allt ett par skrämselkort typ A,K,9,8 som kan komma på turn. Om du check-callar och checkar på turn så är risken stor att han också checkar, både om han har 88 eller Ax/Kx/98. Dessutom finns chansen att han synar din check-raise med jj. Jag hade inte varit överdrivet rätt för triss. TT7 är trots allt en mycket bra flop för QQ. Kanske att han har spelat AA eller KK litet lurigt men den risken tar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag blir lite osäker på hur vi ska spela turn sen... psatiw? :)

 

Vi behöver nog inte krångla till det mer än att vi helt enkelt utvärderar den och ser vad han hittar på. Vi checkar den iaf över till honom. Alla spelare har ju olika frekvenser för hur ofta de bettar när vi checkar till dem, hur ofta de skjuter en andra tunna på turn (både som bluff, med stål och med händer vi slår, som han fortfarande på turn tror är bäst och att han "behöver skydda") och hur ofta de sen bettar river. Det jag försöker säga är att det inte på nåt sätt skulle vara fel eller finnas några fundamentala "brister" i att checksyna, även om majoriteten av spelarna idag som har läst semi-mycket teori verkar ha uppfattningen att man alltid måste spela AGGRO och att TPTK/överpar av den här karaktären alltid bör spelas hela vägen och helst med hela stacken. Bara för att en fi bettar floppen här, så betyder det inte att han alltid kommer betta turn. Och bettar han turn kommer "gappet" mellan flop- och turnbet-frekvensen att vara ännu lägre mellan turn- och riverbet-frekvensen.

 

Just i den här handen skulle jag nog vara ganska benägen att syna rätt många turnbet. givet hur spelet sett ut och beroende på vad som landar på turn. Finns lite olika tankar om vilka kort vi bör vara räddast för på turn om han bettar igen, men det är ju lite overkill att gå in på här skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj lite mer preflop.

 

Givet checken (föredrar bet) är ett spel jag ganska ofta gör här utan read att syna och beta ut runt 1/2 pot oavsett turnkort (utom möjligtvis Q) och folda om han slår om.

 

Kan verka vekt men tycker för övrigt att check/fold inte är jättefel heller med tanke på att du inte har någon read och sitter OOP då han betar ut pot inte bara in i dig utan även CO som sitter bakom och många händer folk i allmänhet gillar att limpa med UTG innehåller en tia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte check-raise?

 

För att det är det överlägset sämsta alternativet? :)

 

Vet inte om jag är benägen att hålla med om sämsta alternativet. Med lite djupare stackar hade jag raisat. Syn ett alternativ men jag vet inte, finns alldeles för många kort som skrämmer oss. Här är ett tillfälle där jag är nöjd med att plocka hem potten (förhoppningsvis) precis just nu. Eftersom turn kommer bli svårspelad i stort sett no matter vilket kort som kommer eftersom vi har rätt svårt att ringa in fi:s hd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion jag skapade.

 

Jag checkade floppen för att hålla potten nere. Jag vill inte bli bustad på bara ett par. När fienden betade ut gjorde jag misstaget att ta betet som ett bet med lägre PP/89/7x. På everest är det väldigt vanligt att shortstacks försöker köpa potterna när aggresorn checkar handen.

 

Jag ställde fienden allin, vilket nog inte var det bästa alternativet. Jag tror dock att en halvdålig fiende skulle ha betalat av mig med 89/JJ/etc.

 

Aja, fienden var inte en av dessa lösfiskar som finns på everest.

 

Inledande spel 777672890.

 

Korchen sitter vid 0 med $164,70.

EDEWIZ sitter vid 1 med $329,68.

sille23 sitter vid 2 med $430,96.

Lavode sitter vid 3 med $718,10.

romario7 sitter vid 4 med $105,96.

Anchorman sitter vid 5 med $437,86.

 

Dealern sitter vid 4.

 

Anchorman lägger en blind på $2.

Korchen lägger en blind på $4.

 

(Anchorman ges Qs Qk.)

 

Före floppen:

EDEWIZ synar med $4.

sille23 foldar.

Lavode synar med $4.

romario7 synar med $4.

Anchorman höjer med $20.

Korchen foldar.

EDEWIZ synar med $20.

Lavode synar med $20.

romario7 foldar.

 

Floppen kommer upp

10s 10k 7h.

 

Anchorman checkar

EDEWIZ satsar $80.

Lavode foldar.

Anchorman går all-in med $413,86.

EDEWIZ går all-in med $225,68.

$108,18 skjuts över till Anchorman.

 

Kortvisning:

 

Anchorman visar Qs Qk.

Två par, damer och tior - Qs Qk 10s 10k 7h

 

EDEWIZ visar 10h Jh.

Triss i tior - 10s 10k 10h Jh 7h

 

Turnkortet kommer upp 6r.

Riverkortet kommer upp 6k.

 

Anchorman:

Två par, damer och tior - Qs Qk 10s 10k 7h

 

EDEWIZ:

Kåk, tior över sexor - 10s 10k 10h 6r 6k

 

EDEWIZ vinner potten på ($688,36).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om majoriteten av spelarna idag som har läst semi-mycket teori verkar ha uppfattningen att man alltid måste spela AGGRO och att TPTK/överpar av den här karaktären alltid bör spelas hela vägen och helst med hela stacken.

 

Fan vad jag kände mig träffad nu :?

 

Man måste inte alltid spela aggro, men med två fi och så många kort som man kan bli utdragen av finns inte heller någon anledning att slöspela. Hade vi haft AA och floppen varit TT5 utan färgdrag och bara en fi istället så hade vi haft ett utmärkt läge att checksyna och då hade det spelet varit självklart. Var gränsen går mellan att man ska beta ut och checksyna är så klart lite flytande, men med en sådan här flop och två fi så tycker jag det är solklar aggresivitet som gäller. Det ger också en viss möjlighet att slinka om man kan placera fi på triss om han synar/höjer, men just den här gången med en okänd fi hade så klart resultatet blivit detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...