Gå till innehåll

MTT med oändliga rebuys oavsett stackstorlek


Klyka

Recommended Posts

Spelade en turnering kallad "Wild West" på 24hPoker. Konceptet är som följer:

 

500 startmarker

Obegränsade re-buys oavsett antal marker i stacken (du kan redan efter första handen köpa 100 000 marker bara du betalar för det..) t.o.m nivå 8 eller 9 (minns inte vilket). En re-buy är 500 marker.

Blinds ökar var 5:e minut tills efter rebuy-berioden. Därefter ökar de var 10:e minut.

 

Det var 350 spelare och totalt gjordes det ca 3500 re-buys!

 

Min taktik var att göra en insta-re-buy till en stack på 1000 och ta det därifrån. Några köpte monsterstackar på en gång. En del köpte bara 500 marker när de åkt ut, oavsett hur höga blindarna var. Jag dåg en göra det när blinden var 500! :shock:

 

Jag vet inte säkert, men jag känner att den gamla visdomen "du ska alltid göra re-buy om du kan, utom om du har en extremt stor stack" kommer påskam i denna typ av turre. Känns som det är bättre att spela till sig en billig stack och låta fiskarna betala tillprispoolen.

 

Några tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl o rebuya dirr och försöka överleva på den så länge som möjligt och sedan köpa en fet stack några min innan rebuyperioden är över.

Spontant låter det där riktigt fel, om vi antar att vi är bättre än snittmotståndet.

 

Sant men bättre att låta alla maniacs åka ut innan man lägger pengar i turren. Det kan liknas när Hellmuth sitter ut första timmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl o rebuya dirr och försöka överleva på den så länge som möjligt och sedan köpa en fet stack några min innan rebuyperioden är över.

Spontant låter det där riktigt fel, om vi antar att vi är bättre än snittmotståndet.

 

Sant men bättre att låta alla maniacs åka ut innan man lägger pengar i turren. Det kan liknas när Hellmuth sitter ut första timmarna.

 

Hur kan du posta något sånt totalt felaktigt när du har över 500 poster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklar lite: En sådan turnering borde gå att jämföra med cashgame (med oändligt maxupptag) ganska lång tid. Alltså vill vi vara så djupa att vi täcker alla spelare vi har edge mot så länge som möjligt. Sen kanske det går att hävda att vi har mer edge mot de som inte köper in för så mycket, och därför kan vänta lite med att slåss mot storstackarna, men spontant känns det rätt så fel också.

Sant men bättre att låta alla maniacs åka ut innan man lägger pengar i turren. Det kan liknas när Hellmuth sitter ut första timmarna.

Att Hellmuth sitter ut lär nog säga mer om Hellmuth än om taktiken i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl o rebuya dirr och försöka överleva på den så länge som möjligt och sedan köpa en fet stack några min innan rebuyperioden är över.

Spontant låter det där riktigt fel, om vi antar att vi är bättre än snittmotståndet.

 

Sant men bättre att låta alla maniacs åka ut innan man lägger pengar i turren. Det kan liknas när Hellmuth sitter ut första timmarna.

 

Hur kan du posta något sånt totalt felaktigt när du har över 500 poster?

 

Hur tror du spelet ser ut i en turnering där du kan köpa dig en oändlig stack när som helst? Är det bara jag som skulle ta det lugnt och spela tight den första tiden alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du spelet ser ut i en turnering där du kan köpa dig en oändlig stack när som helst? Är det bara jag som skulle ta det lugnt och spela tight den första tiden alltså?

Visst ska man spela tight i början, men man ska spela tight med stor stack.

 

edit: tight = spela händer som har nån värde om/när man går all-in. Leka inte med tex. 75s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du spelet ser ut i en turnering där du kan köpa dig en oändlig stack när som helst? Är det bara jag som skulle ta det lugnt och spela tight den första tiden alltså?

Visst ska man spela tight i början, men man ska spela tight med stor stack.

 

edit: tight = spela händer som har nån värde om/när man går all-in. Leka inte med tex. 75s

 

Det där stämmer, om du menar motsatsen till allt du skriver..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet under rebuyperioden är att bygga stack. För att uppnå det bäst bör man:

 

1. Se till att köpa på sig så att man har lika mycket som de andra stora stackarna vid bordet.

 

2. alt. a Spela löst och ta stora chanser så att man kan dubbla upp om man lyckes få en lyckosam flopp.

 

2. alt. b Spela tight och vinna mot alla spelare som spelar löst.

 

Båda alternativ 2 fungerar men förmodligen är det nog 2a som är mest lönsamt om man vill ha stor stack efter rebuyperioden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostade varje "rebuy" förresten? =) Hur många gjorde du?

En re-buy kostar lika mkt som inköpet. Själv gjorde jag bara en. Tänkte att jag ville ha en normalstack som jag kunde spela upp. Rätt snart var jag chipleader på bordet (folk synade värdebets med alla möjliga konstiga händer), och med facit i hand så hade det ju då varit onödigt att punga ut med mer pengar för att få det läget.

 

Även om ovanstående resonemang var resultatorienterat, så var det den taktiken jag tänkte mig. Att köpa in sig på 50 000 marker och hoppas på det bästa kan knappast vara EV+. Ha i åtanke att det gjordes 10 re-buys per spelare i snitt, i den turnering jag spelade så var 350*(1+10)*500=1 925 000 marker i spel. Att punga ut med (50000-500)/500=91 re-buys kan knappast vara EV+. Du betalar totalt 92*inköpet för att ha 50000/1925000=2.6% av markerna. Kom ihåg, chips change value. Varje re-buy kostar lika mycket som den förra men är mindre värd.

 

Ist satsade jag på att "spela till mig" dessa re-buys. För varje 500 marker jag vinner kan jag lika gärna anse mig ha sparar in kostnaden för en re-buy...

 

Hmm är inte helt säker på detta. Det enda jag är säker på är att det finns en översta gräns för hur många re-buys du bör göra. Jag vet inte var denna gräns går. Själv satte jag gränsen vid vad jag anser vara en spelbar stack, dvs 1000 marker. Hade jag förlorat dem vid ett senare tillfälle så kanske jag hade köpt mer den gången (återigen - en spelbar stack).

 

Så, med föregående stycke i åtanke:Kanske man ska se dem som en vanlig re-buy-turre men där man kan köpa en spelbar stack till ett lite högre pris under hela re-buy-perioden (till skillnad från vanliga re-buy-turneringar där man ofta bara kan köpa en stack som är rätt liten när man börjar komma mot slutet av re-buy-perioden)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där turneringarna kan bli sjukt dyra.

 

Gör som jag, spela freezeoutturneringar eller turneringar med 1 eller 2 rebuys.

 

En fråga...Heter det inte addon om man köper fler marker när man har kvar?

Rebuy är väl när man köper in sig med startstacken efter att ha gulat?

 

Addon är något du gör vid en viss tidpunkt och där det blir freezeout efter den tidpunkten.

 

Rebuy är något du gör fram till det blir freezeout och vilka krav det ställs på stacken är olika från tävling till tävling. Här fanns det inget tak. Vissa har tak vad gäller antalet startmarker, vissa har det dubbla osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...