Gå till innehåll

NLT - Standardsituation med AK


ebisumaru

Recommended Posts

Table dejvzls HE: $10-$10 No Limit HE (Real)

Seat 2: slikke ($970,55 in chips)

Seat 3: ebisumaru33 ($1022,50 in chips)

Seat 4: mauro1977 ($809,40 in chips)

Seat 7: Raberabe ($800,85 in chips) (on the button)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to ebisumaru33: As

Dealt to ebisumaru33: Ks

slikke : Post Blind ($5)

ebisumaru33 : Post Blind ($10)

*** Pre-Flop *** :

mauro1977 : Call ($10)

Raberabe : Call ($10)

slikke : Call ($5)

ebisumaru33 : Bet ($40)

mauro1977 : Call ($40)

Raberabe : Call ($40)

slikke : Fold

*** Flop *** : 6s 9h Ac

ebisumaru33 : Bet ($115)

mauro1977 : Fold

Raberabe : Call ($115)

*** Turn *** : [ 6s 9h Ac ] 3h

ebisumaru33 : Bet ($280)

Raberabe : Call ($280)

*** River *** : [ 6s 9h Ac 3h ] 2s

ebisumaru33 : Bet ($577,50)

ebisumaru33 : All In ($577,50)

Raberabe : Call ($355,85)

Raberabe : All In ($355,85)

 

Här är en ganska vanlig situation som känns lite klurig. Egentligen borde jag väl veta vad jag ska göra här men är nyfiken på om någon hade spelat annorlunda. Fi har spelat sådär 3 händer på bordet och jag har aldrig spelat med honom tidigare. Preflop och på flop är inget konstigt, det är turn och river som är intressant. Betar turn och pushar river i förhoppning att bli synad av AT/AJ/AQ. På turn vill man ju gärna undvika att ett eventuellt stegdrag checkar bakom. Så vad är bäst att göra här mot en okänd motståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar som att ni inte har nån särskild history, eller ens spelat vid samma bord en stund under sessionen, så tycker jag det känns överoptimistiskt att ta en så pass stark linje och hoppas att han ska syna av hela stacken med sämre ess, gör det inte? Alltså, om jag har etablerat en jätteLAG, bluffig image eller om jag tror att jag kan verka på tilt kan jag tänka mig ta den den där linjen ibland, men inte som standard mot en okänd.

 

Utöver det undrar jag vilka svagare händer du skulle spela sådär? Jag tycker personligen vi kan checka antingen floppen eller turn, beroende på hur vi normalt spelar sämre ess och typ JJ+ på samma bräda. För att balansera upp för de checkfoldar vi kommer tvingas göra med den typen av händer allt som oftast.

 

Slutligen tycker jag du kunde ta lite mer betalt preflop givet limparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att checka turn känns standard här.

 

spelar bara 0.10/0.20 och skulel säga samma sak. chekca för pottkontroll och för att extrahera värde mot Ax som annars kan lägga.

 

tyckte psatiw sa det bra.

 

dock som OP säger vill man ju inte gärna se stegdraget checka bakom.

 

om man checkar och turn är T så är 78-stegdraget fyllt och AT drog just ut.

check igen då? syn om fi pottar? i fis sits bettar ni AQ/AJ för värde i där? svårt få syn av sämre hand om inte fi tror man bluffar(vad bluffar man med dock?).

 

men även om det är en stanradsits kan jag tycka det är intressant, tycker det är lätt att hamna i en sådan hrä sits med TPTK med AK ur pos.

man vill inte ge gratiskort men vill inte heller bygga pott när man antingen inte får betalt av en sämre hand eller ligger riktigt risigt till.

 

så ja, jag har ingen aning men ser med stor förväntan fram på mästarnas svar!

 

är jag ute och reser i mittresonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar som att ni inte har nån särskild history, eller ens spelat vid samma bord en stund under sessionen, så tycker jag det känns överoptimistiskt att ta en så pass stark linje och hoppas att han ska syna av hela stacken med sämre ess, gör det inte? Alltså, om jag har etablerat en jätteLAG, bluffig image eller om jag tror att jag kan verka på tilt kan jag tänka mig ta den den där linjen ibland, men inte som standard mot en okänd.

 

Utöver det undrar jag vilka svagare händer du skulle spela sådär? Jag tycker personligen vi kan checka antingen floppen eller turn, beroende på hur vi normalt spelar sämre ess och typ JJ+ på samma bräda. För att balansera upp för de checkfoldar vi kommer tvingas göra med den typen av händer allt som oftast.

 

Slutligen tycker jag du kunde ta lite mer betalt preflop givet limparna.

 

Tack för synpunkterna. I vanliga fall checkar jag ofta turn här som du säger. Men jag ville variera mig lite och hoppades, kanske väl optimistiskt, att han skulle kunna betala av med sämre ess. AK känns som en väldigt stark hand på den brädan, det enda man är rädd för är 66 eller A9 känns det som. Men ofta sitter fi på just nån av de händerna när pengarna åker in. Om jag checkar turn och han betar 200-350, vad gör man då? Känns trist att bara folda rätt av då. Känns som att rätt många, även på 5-10 tänker "tjohoo, check till mig, Ax står, måste beta". Detta gör att jag inte gärna foldar om jag inte har spelat mycket med fi tidigare och "vet" att han inte betar sämre ess där. Då brukar det klia i fingrarna på mig och jag checkraisar all in, vilket gör att alla ess lägger och det enda som synar mig slår mig. Alt. synar jag och han checkar bakom på river med ett sämre ess och jag funderar på om jag inte kunde fått ut mer av handen. Det jag försöker få fram är att anledningen till att jag betar turn+river är att jag kan ha svårt att släppa händer och förmodligen betalar av set här hur som helst.

 

Checka floppen tycker jag är lite jobbigt då man inte vill bjuda på gratiskort hur som helst även om brädan är rätt torr. Med typ TT-KK checkar jag den floppen oftast, men inte alltid mot två motståndare så det finns ju helt klart en bra poäng att checka AK då och då för att inte bli helt överkörd när man checkar. Frågan är bara hur ofta man ska checka AK här?

 

Preflop höjde jag till 50, tycker det känns lagom. 60-70 hade kanske varit bättre men då känns det som man får bort för många sämre ess och har skapat en för stor pott ur position redan innan floppen.

 

Det här blev ett rörigt inlägg men jag hoppas du förstår lite hur jag tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det undrar jag vilka svagare händer du skulle spela sådär?

 

Bluff. Om vi bluffar river har ju heller inte så stor betydelse eftersom fi är okänd.

 

Jag har så svårt att se en hand hos fi efter turn. När du spelar rättframt hela vägen och 78 är enda draghanden känns beta river rätt given.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det undrar jag vilka svagare händer du skulle spela sådär?

 

Bluff. Om vi bluffar river har ju heller inte så stor betydelse eftersom fi är okänd.

 

Jag har så svårt att se en hand hos fi efter turn. När du spelar rättframt hela vägen och 78 är enda draghanden känns beta river rätt given.

 

varför kan fi inte spela ett set så på den brädan? limpsyn pre är ju ofta pockets också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ ebisumaru

 

Jävla hand faktiskt. Jag tyckte igår när jag skrev att den kändes en aning överspelad, men sen har jag lite haft den i huvudet, och jag måste faktiskt erkänna att jag gillar en del av dina resonemang i den här handen och som den spelades. Kanske delvis för att jag inte riktigt kan komma på en annan linje som skulle vara så mycket bättre.

 

Det jag hakar upp mig lite på är hans preflopspel. Han limpar knappen efter en limp fyrhandat? Med vafan då liksom? Som han sen tar den här linjen med?

 

Fördelarna med den här linjen är väl att vi sen kan spela jättestål likadant, men åt andra hållet vet jag inte vilka händer vi ska checksyna turn (eller flop) med om vi inte vill skjuta fler än en gata med typ pockets under A. Sämre A:n iof, och vi kan även variera oss med stålet och CR:a turn, så att vi inte alltid foldar när vi checkar turn i liknande läge. Dessutom gillar jag att få in såna här spel av anledningen att vi iom en sån här stark linje blir lite jobbiga att möta mtp att han på river inte alltid bara kommer ha "jättestål" eller "bluff" att basera sina beslut på utan också på "stark, men inte stål" när han ska fundera över våran hand. Det gör det oerhört mycket jobbigare för honom och borde öka hans frekvens av felaktiga beslut.

 

I övrigt håller jag med dig om att AK känns stark på den här brädan och att jag tror också att vi ofta får betala av set när det är fyrhandat och när jag skrev att vi kunde checka flop eller turn igår, så var det inte med tanken att checkfolda utan snarare att ge honom lite bluffutrymme och samtidigt, som jag skrev tidigare, balansera upp för de gånger vi KOMMER att checkfolda. Dessutom funderar jag på om det är att begära för mycket att kunna stacka någon särskilt frekvent med den här handen, mtp det du skrev om att han checkar sämre A:n bakom på river.

 

Slutligen, angående preflopbettet trodde jag du slog upp till 40. Nu när det var +40 kändes det väl iaf bättre, även om det är lite av en petitess i sammanhanget kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det undrar jag vilka svagare händer du skulle spela sådär?

 

Bluff. Om vi bluffar river har ju heller inte så stor betydelse eftersom fi är okänd.

 

Jag har så svårt att se en hand hos fi efter turn. När du spelar rättframt hela vägen och 78 är enda draghanden känns beta river rätt given.

 

varför kan fi inte spela ett set så på den brädan? limpsyn pre är ju ofta pockets också.

 

Jo klart att han kan men dom flesta trycker nog in sina 355 som är över på turn i så fall. Jag tycker också turnspelet är helt okej, vi kommer att ha rätt svårt att släppa och eftersom fi inte har så många händer att bluffa kan man lika gärna ta betalt av svagare ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 1 month later...
pushar river i förhoppning att bli synad av AT/AJ/AQ.

 

Borde inte yttra mig för mycket om spel på de här nivåerna, men jag har gjort ett litet program som jag callar CallingStation. Det går ut på att anlysera hur stark call-rangen är om man antar att den som synar, synar med sina bästa händer med "rätt" frekvens.

 

Mitt program hintar med AJ+ som möjliga händer att syna rivern med här, så om mitt program inte är helt fel ute (..ja, det kan det vara...:-( ), så är inte du heller helt fel ute...

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...