Gå till innehåll

NLT - Trn, Tvåpar med jobbig turn.


Sansrom

Recommended Posts

Har postat den här i Handanalys-delen tidigare, men fick lite tunt med respons. Antingen är det en no-brainer, eller så är det en lite knivig situation. Förmodligen det förstnämnda.

 

Party $109 MTT, ca 280 startande, runt 110 kvar.

 

Blinds 150/300, min stack 7500 (runt snitt), fi täcker (knappt).

 

Fi är en kompetent snubbe som jag mötte i en $55-MTT tidigare i veckan, där han kom ganska långt. Han är tight-aggro och rätt trixig, har sett honom göra ett par moves.

 

Jag borde ha en tight-aggro image, har spelat ganska rättframt hittills.

 

Preflop:

Får A :spade: Q :spade: UTG+2, höjer upp till 900. Fi och knappen synar.

 

Pott: 3150

 

Flopp: A :club: Q :club: 5 :heart:

Jag betar 2000, fi synar, knappen lägger.

 

Pott: 7150

 

Turn: K :club:

Tråkigt turnkort. Jag har nu ca 4500 kvar. Ställa in? Checka och folda/syna?

 

Vilken HD har fi för att kallsyna en höjning från tidig position med 1/8 av stacken preflop och syna floppen med en snubbe bakom? Något jag slår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nötproffs som orkar svara?

 

Postar mina resonemang som jag postade i den förra tråden. Här är en länk till den andra tråden också, andra är naturligtvis jättevälkomna att kommentera vidare där.

 

-------- Klipp från andra tråden (med någon ändring) --------

 

Tack för (de få) kommentarerna. ;) 2/3 av alla som röstade vill trycka turn också, och det gjorde jag med. När jag såg turn svor jag högt, jämförde min stack med potten och kom fram till att jag inte kan komma undan. Först efteråt funderade jag på om det går. Vet faktiskt fortfarande inte. Vad ska han ha?

 

Händer jag slår:

Ax (x < Q): Skulle en tight spelare spela AJ och sämre mot höjning av en TAG i tidig position? Tror inte det. Vid färgdrag utöver ess-träffen måste de vara offsuit (doh!), vilket jag ser som nästan omöjligt att han skulle spela. Alltså sämre A med färgdrag är nästan uteslutet, sämre A utan färgdrag är möjligt men osannolikt.

 

KQs: Kanske. Han kan tro att jag betar tom på flop och tar en syn för att se vad jag gör på turn. Jävligt konstigt spelat ändå i så fall, så... nä.

 

Oträffade pocketpar: Fi är trixig, men knappast så trixig att han floatar för halva sin stack på floppen. Går nog bort.

 

Split:

AQ: Tja, varför inte? Syn preflop är väl ok, även syn på flop för att trappa en eventuell AK eller nåt.

 

Händer som slår mig:

AK: Möjligt. Han är aggro, men kan få för sig att trixa ibland. Med de stats och den read jag har bör han ha höjt preflop eller på flop, men kan inte veta så noga.

 

Färg/Royal: Inte troligt. JTc, T9c, 98c. Kanske. Tror inte han skulle syna med dem preflop med gällande stackdjup, men man vet aldrig med en sådan fi.

 

Stege: Nä, han skulle inte syna på flop med en gutshot utan extradrag, inte han.

 

Set: AA, KK, QQ inte så troligt med tanke på PF-spel och mina blockers, men 55 är väl en möjlighet.

 

Slutsats:

Ingen aning. Fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så svårt att veta vad du ska göra i handen tycker jag, gå allin på turn. Något annat vore kallt, check/fold? jag kan då inte se oss slagna här tillräckligt ofta, har nog lite svårt att övh sätta en han på en hand när han tar den här linjen och check/syn verkar inte rätt heller. Får nog hålla med om att AQ eller AK är de mest troliga händerna han har,men som du beskriver det som en tight-aggro spelare så vet man alldrig ;) hur gick handen ? du ställde och han syna med royal flush ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, det är väl ett läge där man ska gå all-in och hålla käften antar jag. ;) Visst tryckte jag, egentligen ganska snart efter att jag svurit klart över turnkortet, så det var ingen större tvekan. Det var först efteråt jag började fundera. I vilket fall som helst visade fi AK och jag missade tvåoutaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker det är jättechecksyn för att inte ta ifrån honom bluffen och göra relativt lätta vik med sämre färdiga händer. Värdebetsmässigt kan vi ju ändå ta honom på river, så det är inte så bråttom med det.

 

Till skillnad från rille tycker jag det är ett totalt oviktigt vik att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker kanske viket finns men inte såhär tidigt och det måste vara den här känslan att nu har han mig 100%. Men som nu tycker jag absolut check/syn. Samma med river även om klöver kanske blir lite väl svettigt.

 

Min egen hitte-på teori är att man kan spela mycket mer passivt i turneingar eftersom meta-aspekten inte finns med så många okända spelare. I sng eller cash blir man såklart förutsägbar och folk börjar ta frikort hit och dit om man söker för mycket bluffvärde men i turrar går det fint, sen att folk bluffar på typ allt gör ju inte saken sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma med river även om klöver kanske blir lite väl svettigt.

En extra klöver ökar chansen att vi har bäst hand, nackdelen är att den minskar sannolikheten att vi får betalt av sämre.

 

Snubben synar en höjning från tidig position och det gör man inte med särskilt många osvitade händer. AK/AQ möjligen AJ. AKQ ligger ju redan på brädan, så han kan inte dra mot färg med AcKcQc. Kvar är typ AsJc och den är otrolig till att börja med eftersom den är i trubbel mot en tidig höjning. Pockets med klöver (JcJs) tar sig inte förbi floppen om de ändå inte slår oss (5c5s exempelvis). Han kan i princip alltså inte ha ett klöverdrag om han inte redan krossar oss. Och de färdiga färgerna i stil med 9c8c minskar ju i sannolikhet om det kommer typ 7c eftersom kombinationerna 87c, 97c, 76c och 75c försvinner då.

 

Så det är i stort sett bra om det trillar in en extra klöver på river, och om han betar så är det ju extra troligt att han inte har färg med små suiteds eller tvåpar/set eftersom de är rätt jobbiga att värdebeta på en cccc-bräda.

 

Skulle förresten gärna se en utveckling av greywolfs resonemang då jag inte är så väldigt med på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tänk också på att det är en MTT, han täcker dig och sitter i hyfsad position som jag förstod det, synade han precis efter dig så kan du ligga illa till mot AKo som ger dig respekt för JJ-QQ innan floppen, och han vill se en flopp utan att behöva ha gått all-in innan densamma.

 

Lek också med tanken att han har ett halvhögt pp som TT-JJ och floatar på floppen för att se om du checkar KK på turn efter hans syn på A hög flopp, och att han kan ställa in på turn ist och sno potten (förutsatt att inte K hade kommit). Position + stack + float, men kungen blev för farlig för honom och han måste vika oavsett.... Om han inte skulle ha Tc-Jc (som han iofs skulle kunnat se en flopp med i position, och har han det blir det halvsvårt att dra ut på två kort :) ..)

 

Meen jag tänker bara i lite linor som han skulle kunna ta som är ganska spekulativa båda två.. men ta med dem i beräkningarna, du har honom slagen här 9 gånger av 10.. wp om du trycker turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...