Gå till innehåll

Ubuntu - Vart tog mitt Nätverkskort vägen? (eth1)


kfluffie

Recommended Posts

Jag skulle kunna fråga SweC men det blir inte så i detta fall!

 

Nåväl, låt mig förklara min historia. Kortfattat:

Ska lära mig Linux bättre (är en n00b!)

 

 

Slaskade in Ubuntu (inga svårigheter där, så lätt med deras installationspackage).

 

Sedan när jag skulle konfa nätverket så gick jag in i network-admin och kollade mina nätverkskort och fann eth0 (WLAN), eth1 (mitt nätverksskort som jag söker) samt ppp0 (modem).

 

Så alltså nätverkskortet fanns där vid installation men dock så försvann det när jag startade om datorn (av någon anledning som jag inte kommer ihåg, kanske gamla Windows-vanor).

 

Och då när jag sedan kör network-admin igen så är min eth1 helt väck!

 

Det finns inte "Lägg till" som jag har för mig att jag har sett förut i network-admin (inte i denna installation utan tidigare).

 

Vart har det tagit vägen? (Inga lustiga svar som "Under sängen kanske?" = instaban! )

 

Alt. hur lägger jag till det på nytt?

 

Har även kört Ubuntu Enhetsdatabas (eller något sånt) och när den söker efter Nic:en så söker den och söker och slutar aldrig söka!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för nätverkskort? Troligast är att modulen (ungefär samma som drivrutinen på windowsspråk) inte har laddats av någon anledning. Kolla vad det heter genom att köra lspci i en konsol och leta upp det i listan där. Sen tar du reda på vilken modul som hör till ditt nätverkskort. Det kan man göra genom att leta upp det i kernelconfigen (tyvärr vet jag inte hur man får ner kärnan i ubuntu så jag kan inte ge dig detaljerade instruktioner här), eller genom att googla. Sen kör du lsmod och kollar om modulen finns med i listan, gör den det så är det något annat fel. Gör den inte det så är det för att den inte är laddad, då ska det räcka med att skriva "modprobe modulnamn".

 

Ett tips är att ett av dom absolut vanligaste nätverkskorten är Realteks, som heter något i stil med "Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+". Modulen till det nätverkskortet heter "8139too".

 

[edit] lspci och modprobe kan behöva köras med super user-rättigheter beroende på dist och config, dvs skriv sudo innan komandot i ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde bort den här tråden... Du kanske redan har löst ditt problem, jag förstår inte riktigt vad du menar med "sparar sig", men för att ladda modulen automatiskt kan du lägga in namnet på en rad i /etc/modules. Om du vill att ipadressen ska sättas vid startup så är det /etc/network/interfaces du ska mecka i. Den filen har en man-sida, så kör "man interfaces" eller "man 5 interfaces" för att ta reda på hur den ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...