Gå till innehåll

Hjälp! - Spela poker som kristen


birkborkason

Recommended Posts

All form av religion är enligt min åsikt smörj, inget annat. Det enda de leder till är problem och konflikter, jag ser inga posetiva effekter i någon form av religonutövning. Islam är den värst infekterade och smutsiga/barbariska religon som finns, fyfan för de vid makten som låter denna pest sprida sig in i europa och in i vårt land.

De sensaste jag läste var I en svensk skola någonstans där de svenska skolbarnen inte fick fira skolavslutning i kyrkan för att de var enligt rektorn diskriminerande mot andra religioner främst då deras muslimska elever. Vilken jävla idiot, att man ska behöva böja sig ner för deras välmående i vårt land såpass mycket att de går ut över våra egna traditioner, som om bidrag, hem , mosker och annat skit inte vore nog, är dem aldrig nöjda? skolavlutning i kyrkan är väl för helvete knappst ens religionsrelaterat i dagens samhälle utan en ren tradition.

 

Kanske de inte va så konstigt när rektorn heter Muhammed och härstammade från Syrien.

 

Ren jävla skam.

 

 

My 2 cents

Lol Sverigedemokrat?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med, finns trots allt en orsak till att jag inte är religiös, men som jag skrev så är det inte helt rättvist att jämföra bibelns budskap och regler, som skrevs till ett folk som var verksamt för över 2500 år sedan, med dagens 'upplysta' samhälle. Tror det är viktigt att tänka på vilket samhälle det var som skulle fungera på bästa sätt, och på vad som ansågs bra. (blev nåt fel här, men det var iaf jag som skrev det ovannämnda)

 

Så du menar att de sakerna helt enkelt var bra budskap/råd i den tidsperioden?

 

Grejen är ju att de saker som är "bra" i bibeln är helt vanligt common sense, och det övriga är ju inte bra varken nu eller då.(och det här var Myssion)

 

De saker som är 'bra' i bibeln, är de bra för att de stämmer överens med din livsåskådning eller med vårat samhälle i övrigt? Är inte det i så fall en smula trångsynt? För mig är det tex vanlig common sense att vara vegetarian och att rösta rött, men ger det mig fullmakt att tycka vad som är rätt och riktigt för alla andra?

 

Det finns kulturer där män har flera fruar (även en som jag känner till där kvinnor har flera män) och är det då alldeles förkastligt eftersom att vi kör med monogami?

 

I Sverige är aga förbjudet, i England är det tillåtet. Om vi ska följa vanlig demokrati där majoriteten har rätt så skulle vi ha fel och engelsmännen rätt.

 

Om nazisterna hade vunnit andra världskriget, hade vi fortfarande tagit emot flyktingar? Hade det tom ansetts som en självklar sanning att rasläran och den starkes rätt är rätt?

 

Vad jag menar är att det är svårt, om inte omöjligt, att döma andra kulturer utifrån vad vi här idag anser som vettigt. Vi kommer ju själva också dömas en dag och folk förundras över vårt barbari.

 

Sådärja, nu har jag hällt lite mer bensin över elden :twisted: Kom igen och missförstå lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I bibeln finns paragrafer som förordar beteende som idag anses som vara helt ociviliserat:

 

- Döda hedningar

- Offra barn till gud

- Offra djur till gud

- Massmord

- Förordna ägandet av slavar.

 

Du kan läsa dessa stycken från bibeln på

 

http://www.evilbible.com/

 

Bibeln förordar aktiviteter som idag anses vara djurplågeri och brott mot mänskligheten.

 

Jag har ju läst bibeln typ 3 ggr men ingenstans skriver Brunson nåt om

massmord eller om att offra barn :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All form av religion är enligt min åsikt smörj, inget annat. Det enda de leder till är problem och konflikter, jag ser inga posetiva effekter i någon form av religonutövning. Islam är den värst infekterade och smutsiga/barbariska religon som finns, fyfan för de vid makten som låter denna pest sprida sig in i europa och in i vårt land.

De sensaste jag läste var I en svensk skola någonstans där de svenska skolbarnen inte fick fira skolavslutning i kyrkan för att de var enligt rektorn diskriminerande mot andra religioner främst då deras muslimska elever. Vilken jävla idiot, att man ska behöva böja sig ner för deras välmående i vårt land såpass mycket att de går ut över våra egna traditioner, som om bidrag, hem , mosker och annat skit inte vore nog, är dem aldrig nöjda? skolavlutning i kyrkan är väl för helvete knappst ens religionsrelaterat i dagens samhälle utan en ren tradition.

 

Visst ar det fint med tradioner men tycker du inte att det ar viktigare att kunna stava ordentligt?

 

Edit: Tydligen inte

 

Kanske de inte va så konstigt när rektorn heter Muhammed och härstammade från Syrien.

Jo, da hade det varit javligt konstigt.

 

Ren jävla skam.

 

You said it brother.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall folk hade kunnat ha lite mer förståelse för andra människors livsåskådning kanske det hade blivit ett mycket trevligare klimat här i världen och på pf.nu , nån moderator borde snygga till här eftersom endast 1 inlägg på fyra sidor är on-topic.

 

Tycker du överdriver. Asså visst vi riskerar att trådskaparen sitter och gråter nu men i en så modern tid som vi lever iså måste man för helsike kunna förstå vart man ska dra gränsen! Det går ju inte att tro att alla sina framgångar tex är framkallade av nån Gud. Inte fan skulle jag tacka Gud om jag lyckades vinna SM i pingis.

 

Man ska heller inte tro att det som står i koranen/bibeln eller whatever är sanning. Mycket stämmer säkert som tex att Jesus o gänget fick ett hav att dela på sig. Eller som att homosexuella är fula människor. Eller?

 

Är man intelligent och kan tänka själv så inser man att man inte behöver nån storebror som ständigt ska tänka åt en. Religion var till för att de dumma och godtrogna i samhället skulle slita hårt och flitigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall folk hade kunnat ha lite mer förståelse för andra människors livsåskådning kanske det hade blivit ett mycket trevligare klimat här i världen och på pf.nu , nån moderator borde snygga till här eftersom endast 1 inlägg på fyra sidor är on-topic.

 

Btw så är jag inte för censur. Ta en öppen debatt. Gråt ut, räkna till 10, knäpp upp en Red Bull och kom med i matchen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De saker som är 'bra' i bibeln, är de bra för att de stämmer överens med din livsåskådning eller med vårat samhälle i övrigt? Är inte det i så fall en smula trångsynt? För mig är det tex vanlig common sense att vara vegetarian och att rösta rött, men ger det mig fullmakt att tycka vad som är rätt och riktigt för alla andra?

 

Jag syftar på de självklara bitarna som "Du skall icke stjäla, du skall icke dräpa", den gyllene regeln etc. Det är ju "regler" som helt klart gynnar samhället, men som knappast har med religion/kristendom att göra egentligen. Sedan finns det bitar som har med våld/bestraffning, slavhandel etc att göra som jag har svårt att se går att rättfärdiga med "ja men det var ju sånt som krävdes på den tiden för att få samhället att fungera bra", eller "ja det är ju bara olika synsätt det handlar om...

 

Det finns kulturer där män har flera fruar (även en som jag känner till där kvinnor har flera män) och är det då alldeles förkastligt eftersom att vi kör med monogami?

 

Nej, varför skulle det vara det? Det där med tvåsamheten och sexualiteten är iofs ett stort bekymmer med kristendomen (och andra religioner), men det orkar jag inte gå in på nu.

 

I Sverige är aga förbjudet, i England är det tillåtet. Om vi ska följa vanlig demokrati där majoriteten har rätt så skulle vi ha fel och engelsmännen rätt.

 

Det finns inget som helst stöd för att bruk av våld mot barn leder till något positivt, varken för individer eller för samhället, utan snarare tvärtom. Sen spelar det ingen roll vad majoriteten "tycker".

 

Vad jag menar är att det är svårt, om inte omöjligt, att döma andra kulturer utifrån vad vi här idag anser som vettigt.

 

Jag är väl införstådd med vad etnocentrism är. Men jag pratar inte om kulturer eller livsåskådning. Jag pratar om grundläggande mänskliga rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftar på de självklara bitarna som "Du skall icke stjäla, du skall icke dräpa", den gyllene regeln etc. Det är ju "regler" som helt klart gynnar samhället, men som knappast har med religion/kristendom att göra egentligen. Sedan finns det bitar som har med våld/bestraffning, slavhandel etc att göra som jag har svårt att se går att rättfärdiga med "ja men det var ju sånt som krävdes på den tiden för att få samhället att fungera bra", eller "ja det är ju bara olika synsätt det handlar om...

 

Jag håller med om att tex den gyllene regeln inte nödvändigtvis behöver kopplas till religion vilket också på ett sätt bevisas genom att den har formulerats av olika kulturer genom historien. Sedan tycker jag att man kan säga, hur hemskt det än är, att tex slavhandel visst kunde gynna ett samhälle. Det tragiska är väl i första hand att slavarna inte egentligen kan sägas höra till samhället, i vart fall fick de inte åtnjuta några av fördelarna.

Man kan ju återigen mena att samhället på sikt förlorar på att ha slavar, min gamle historielärare brukade hävda att grekerna borde ha kunnat uppfinna ångmaskinen men att slavarna gjorde det onödigt. Kortsiktigt kan man ju ändå säga att en kung sparar en massa utgifter genom att bara behöva stå för mat, enkelt husrum och vaktstyrka. (vet att det är cyniskt)

 

Jag är väl införstådd med vad etnocentrism är. Men jag pratar inte om kulturer eller livsåskådning. Jag pratar om grundläggande mänskliga rättigheter.

 

Där har vi kanske en del av orsaken till att vi bråkar lite, jag pratar i första hand om samhället och inte om de mänskliga rättigheterna. I största allmänhet kan jag hålla med om att en kulturs storhet kan mätas i uppfyllandet av just de mänskliga rättigheterna, men jag tror att de ibland faktiskt kan inverka negativt på ett samhälles fortlevnad...Ta tex rätten till ägande av egendomar. Jag tror att vi hade sluppit många av dagens problem om det hade funnits ett förbud mot att privat äga naturresurser. Ett överdrivet utnyttjande leder ju till att det till slut bara är pengarna som räknas. Är det verkligen bra för hela samhället?

 

Det finns en del andra extremsituationer också där jag tror att det faktiskt kan vara motiverat med en viss typ av fascism. Jag skulle aldrig få för mig att kalla Churchill för fascist men han var i vissa avseenden mkt självsvåldig, vilket kanske var precis vad västeuropa behövde för att kunna stå emot nazisterna.

Jag skulle däremot absolut kalla Stalin för fascist av det allra grövsta slaget, han var ansvarig för mördandet av otaliga miljoner människor, men det finns ändå argument för att han var precis rätt man för att hänsynslöst slå tillbaka Hitler. Många historiker menar att om Tyskland hade vunnit över Sovjetunionen så hade inte USA och England kunnat vinna andra världskriget. Frågan är ju då om det hade strukit med ännu fler människor än vad det gjorde i Sovjet.

 

Hoppas du förstår vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall folk hade kunnat ha lite mer förståelse för andra människors livsåskådning kanske det hade blivit ett mycket trevligare klimat här i världen och på pf.nu , nån moderator borde snygga till här eftersom endast 1 inlägg på fyra sidor är on-topic.

 

Btw så är jag inte för censur. Ta en öppen debatt. Gråt ut, räkna till 10, knäpp upp en Red Bull och kom med i matchen!

 

En värdelös debatt är sämre än en stängd debatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall folk hade kunnat ha lite mer förståelse för andra människors livsåskådning kanske det hade blivit ett mycket trevligare klimat här i världen och på pf.nu , nån moderator borde snygga till här eftersom endast 1 inlägg på fyra sidor är on-topic.

 

Btw så är jag inte för censur. Ta en öppen debatt. Gråt ut, räkna till 10, knäpp upp en Red Bull och kom med i matchen!

 

En värdelös debatt är sämre än en stängd debatt.

 

Enligt mig vore det ingen debatt om nån random kommer in och bestämmer att inläggen bör handplockas så de bara visar samma åsikt. Blir det inte lite propagandalikt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag är kristen men gillar att spela poker, undrar om någon vet nått ställe där det inte spelas om pengar utan bara på skoj,

vargen

 

Lite RP - Myssion

 

Jag ser inga större problem med att spela poker om man är kristen. Står ingenting i bibeln som direkt förbjuder gambling/hasard spel (även diskuterbart om poker är hasardspel eller skicklighetsspel). Däremot kan man ha invändnigar mot gambling pga kärlek till pengar och viljan att snabbt bli rik (girighet). Men det finns ju andra anledningar till att spela poker, anledningar som du har då du kan tänka dig att spela poker utan pengar.

 

Dock försvinner ju endel av pokerns tjusningar då man spelar utan pengar. Så mitt råd är att spela på låga nivåer och inte låta pokern ta alltför stor del av ditt liv, borde vara förenligt med kristen tro enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag är kristen men gillar att spela poker, undrar om någon vet nått ställe där det inte spelas om pengar utan bara på skoj,

vargen

 

Lite RP - Myssion

 

Jag ser inga större problem med att spela poker om man är kristen. Står ingenting i bibeln som direkt förbjuder gambling/hasard spel (även diskuterbart om poker är hasardspel eller skicklighetsspel). Däremot kan man ha invändnigar mot gambling pga kärlek till pengar och viljan att snabbt bli rik (girighet). Men det finns ju andra anledningar till att spela poker, anledningar som du har då du kan tänka dig att spela poker utan pengar.

 

Dock försvinner ju endel av pokerns tjusningar då man spelar utan pengar. Så mitt råd är att spela på låga nivåer och inte låta pokern ta alltför stor del av ditt liv, borde vara förenligt med kristen tro enligt mig.

 

 

nu beror de ju lite på vilket samfund det gäller. det finns ju alla slags grader av kristna samfund, allt från att i princip låta personen i fråga bestämma själv va han tycker är tillåtet sålänge kyrkan får kollekt till väldigt restriktiva sekter där det finns regler för tex, klädstil och tv-tittning.

 

Iom att personen ifråga verkar ha en sådan tro som förbjuder honom från att spela poker om pengar tycker jag att de bästa förslaget som någon skrev innan va att spela om jobbiga sysslor istället, som klippa gräset/disken/tvätten osv. Eller att förloraren råkar ut för nån sjuk bestraffning.. som att gå ut i helt hopplöst fula kläder på krogen å va tvungen att ragga på dendär hemska 4barnsmorsan som alla vet vem de är men ingen vet va hon heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Problemet - och som redan nämnts - är att när man spelar med fiktiva pengar förlorar man stinget i detta spel. Det kostar helt enkelt ingenting att fatta felaktiga beslut.

 

Detta gör att när man spelar på pokersajternas "play money"-avdelningar får man nästan jämt möta rent sanslöst spel, och som inte har sin like vid pokerborden med riktiga pengar.

 

Exempelvis har jag provat på NLTH FR med 1000 fiktiva dollar i maxinköp, och vad händer? Jo, åtminstone hälften av spelarna går "all in" innan floppen, och så här håller det på giv efter giv. Detta spel är alltså tämligen meningslöst.

 

Det man då kan göra är att exempelvis spela SnG's (med 10 spelare). Börja på låga insatser, och visst, det är ofta 2 till 3 spelare som går "all in" på första given, men sedan blir det ofta hyfsat bra spel. När du sedan vunnit en del kliver du upp till nästa nivå och fortsätter att spela där. Sedan klättrar du vidare, och när du väl kommit upp på den högsta nivån skall du se att spelet här ofta är riktigt bra. När jag spelat på denna nivå har det hänt att jag chattat med övriga spelare och kommenterat att det är bättre nivå här än vad det är på den lägsta nivån med riktiga pengar, och fått medhåll! Vissa av dessa SnG's har varit minnesvärda bataljer med fantastisk poker! Här kommer nämligen prestigen in i bilden - ingen vill förlora på bubblan.

 

SnG's med fiktiva pengar kan alltså vara en väg framåt för dig i ditt spelande.

 

Ibland när jag är trött men ändå känner för att spela poker brukar jag spela SnG's med fiktiva pengar. Det gör ju ingenting om jag förlorar, det är ju bara på skoj, samtidigt vill jag ju få ett gott motstånd, och det får jag ofta på den högsta nivån.

 

 

Lycka till!

 

 

GP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag är kristen men gillar att spela poker, undrar om någon vet nått ställe där det inte spelas om pengar utan bara på skoj,

vargen

 

Lite RP - Myssion

 

Jag ser inga större problem med att spela poker om man är kristen. Står ingenting i bibeln som direkt förbjuder gambling/hasard spel (även diskuterbart om poker är hasardspel eller skicklighetsspel). Däremot kan man ha invändnigar mot gambling pga kärlek till pengar och viljan att snabbt bli rik (girighet). Men det finns ju andra anledningar till att spela poker, anledningar som du har då du kan tänka dig att spela poker utan pengar.

 

Dock försvinner ju endel av pokerns tjusningar då man spelar utan pengar. Så mitt råd är att spela på låga nivåer och inte låta pokern ta alltför stor del av ditt liv, borde vara förenligt med kristen tro enligt mig.

 

 

nu beror de ju lite på vilket samfund det gäller. det finns ju alla slags grader av kristna samfund, allt från att i princip låta personen i fråga bestämma själv va han tycker är tillåtet sålänge kyrkan får kollekt till väldigt restriktiva sekter där det finns regler för tex, klädstil och tv-tittning.

 

Iom att personen ifråga verkar ha en sådan tro som förbjuder honom från att spela poker om pengar tycker jag att de bästa förslaget som någon skrev innan va att spela om jobbiga sysslor istället, som klippa gräset/disken/tvätten osv. Eller att förloraren råkar ut för nån sjuk bestraffning.. som att gå ut i helt hopplöst fula kläder på krogen å va tvungen att ragga på dendär hemska 4barnsmorsan som alla vet vem de är men ingen vet va hon heter.

 

Alltså ge inte killen rätt sådär enkelt. Jag menar hej han får inte spela om pengar men nu får han göra ett undantag och spela om tjänster för det är inte pengar DIREKT, det kan inte mätas i BNP. Men vad är en tjänst i dagens samhälle är inte det pengar indirekt?

 

För mig känns upplägget helt sjukt. Han får ha blåa kläder på måndagar men resten av veckan rekommenderas vita. Varför ska någon annan bestämma över den här killen? Nu kan ju till och med poker bevisligen refereras till som ett skicklighetsspel dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I bibeln finns paragrafer som förordar beteende som idag anses som vara helt ociviliserat:

 

- Döda hedningar

- Offra barn till gud

- Offra djur till gud

- Massmord

- Förordna ägandet av slavar.

 

Du kan läsa dessa stycken från bibeln på

 

http://www.evilbible.com/

 

Bibeln förordar aktiviteter som idag anses vara djurplågeri och brott mot mänskligheten.

 

Jag har ju läst bibeln typ 3 ggr men ingenstans skriver Brunson nåt om

massmord eller om att offra barn :?

 

 

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...