Gå till innehåll

Bilköpsplaner, tips önskas


Sansrom

Recommended Posts

Är på g att köpa en bil. Hade tänkt mig att lägga runt 150000 (+/- 20000) för en 1-2 år gammal bil. Audi A3 har jag provkört och gillar skarpt, men jag tycker den är aningen dyr i förhållande till vad man får. Däremot kanske det något högre priset kan kompenseras av att den håller värdet ganska bra.

 

Hur som helst, är alltså ute efter en bil i mellanklassen. Någon som kan ge några tips på bra modeller? Tyty!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in SAABs dieselbilar.. SAAB 93 1.9TDI är en grymt härlig bil att köra.. 150hk..

 

Farsan har en sån kombi, morsan en audi TT 180hk. Får jag välja så väljer jag helt klart dieselbilen.. underbara!

 

Innan du dissar dieselbilar totalt vill jag iaf att du provkör en bil med hyffsat stark dieselmotor.. Vet att Skodia fabia RS har en diesel motor på 130hk.. och den går någon så satans grymt bra.. Underbara bilar att köra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in SAABs dieselbilar.. SAAB 93 1.9TDI är en grymt härlig bil att köra.. 150hk..

 

Farsan har en sån kombi, morsan en audi TT 180hk. Får jag välja så väljer jag helt klart dieselbilen.. underbara!

 

Innan du dissar dieselbilar totalt vill jag iaf att du provkör en bil med hyffsat stark dieselmotor.. Vet att Skodia fabia RS har en diesel motor på 130hk.. och den går någon så satans grymt bra.. Underbara bilar att köra :D

Hade en Fabia RS innan jag köpte kombi och jag måste säga att det är fanimig omöjligt att hitta en mer prisvärd bil!

 

Och 130 hk, hehe, jag satte in en trimbox för 6000 och skrämde upp den i 175hk + 325 Nm i vrid, 0-100 på 6-7 sekunder :heart:

 

Bara säger det, provkör en Fabia RS och du är fast! Priset är oslagbart. En ny Fabia RS och en A3a skiljer det väl lätt en 40 k på.

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan gått rekomendera A3:an... jag köpte en 02:a 1,8T för två år sedan för 130', sålde den ett år senare för 110' i en snabb affär, men skulle nog kunna få 115' för den... se till att få en bra motor bara, det är det värt. Nya a3:orna är riktigt fräscha. man får väl ge kanske 20' extra mot en Golf, men jag tycker bilarna inte kan jämföras, audins körkänsla slår golfens på långa vägar... så ta en audi om du har pengarna och känner för det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en Fabia RS innan jag köpte kombi och jag måste säga att det är fanimig omöjligt att hitta en mer prisvärd bil!

 

Och 130 hk, hehe, jag satte in en trimbox för 6000 och skrämde upp den i 175hk + 325 Nm i vrid, 0-100 på 6-7 sekunder :heart:

 

Bara säger det, provkör en Fabia RS och du är fast! Priset är oslagbart. En ny Fabia RS och en A3a skiljer det väl lätt en 40 k på.

 

/TF

 

[OffT]

Var din RS stylad på nåt vis och körde du runt mycket i stan under somrarna?? isånna fall lär jag ha sett dig :P Kommer från Horred ursprungligen så festandet sommartid har ju alltid blitt varberg :P

 

[OnT] Diesel, Diesel, Diesel!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en Fabia RS innan jag köpte kombi och jag måste säga att det är fanimig omöjligt att hitta en mer prisvärd bil!

 

Och 130 hk, hehe, jag satte in en trimbox för 6000 och skrämde upp den i 175hk + 325 Nm i vrid, 0-100 på 6-7 sekunder :heart:

 

Bara säger det, provkör en Fabia RS och du är fast! Priset är oslagbart. En ny Fabia RS och en A3a skiljer det väl lätt en 40 k på.

 

/TF

 

[OffT]

Var din RS stylad på nåt vis och körde du runt mycket i stan under somrarna?? isånna fall lär jag ha sett dig :P Kommer från Horred ursprungligen så festandet sommartid har ju alltid blitt varberg :P

 

[OnT] Diesel, Diesel, Diesel!!!!

Haha, nope. Men jag sålde bilen i februari till en kille som kom från trakterna kring horred och det är nog möjligt att han gjort något med bilen, utseendemässigt, och kört i varberg.

 

Kan ju också påpeka att fabia rs drar ca 0,45 l/mil på motorväg om man kör runtikring 110-120 km/h. Så ska du köra över 1500 mil per år så är en diesel en jäkligt bra affär, även om skatten är dyrare.

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också påpeka att fabia rs drar ca 0,45 l/mil på motorväg om man kör runtikring 110-120 km/h. Så ska du köra över 1500 mil per år så är en diesel en jäkligt bra affär, även om skatten är dyrare.

 

/TF

 

Fast hittar man en nyare modell så borde väl det nya partikelfiltret sitta på vilket ska ge typ 6000:- billigare skatt?? kanske bara är nåt jag hört.. ingen riktig koll på det dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också påpeka att fabia rs drar ca 0,45 l/mil på motorväg om man kör runtikring 110-120 km/h. Så ska du köra över 1500 mil per år så är en diesel en jäkligt bra affär, även om skatten är dyrare.

 

/TF

 

Fast hittar man en nyare modell så borde väl det nya partikelfiltret sitta på vilket ska ge typ 6000:- billigare skatt?? kanske bara är nåt jag hört.. ingen riktig koll på det dock..

Mjae, det jag har hört är att bilen ska klara miljöklassning 2005 vilket den nya fabia rs gör, trots att dt inte sitter partikelfilter på den. Om du verkligen vill veta så gå in på http://www.skodaklubben.se/com och fråga eller läs i deras forum, där borde de veta.

 

Men ja, om du köper en fabia rs som klarar miljklass 2005 så blir ju skatten billigare, visst är det så :heart:

 

Du ska bara veta vad jag saknar den lilla raketen :(

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...