Gå till innehåll

Möte med Lotteriinspektionen


Anders Persson

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

fråga hur personer och föreningar ska söka licens för freeze-out turneringar.

vilka krav som ställs på lokal, förening, säkerhet, inköp mm. borde inte vara omöjligt.

 

fråga även hur ni ska kunna arrangera sm på ett lagligt sätt, så det slipper gå på en kryssning el likn.

 

fråga vad deras lösning på lagstiftning/skatt/tur-skicklighetsspel är och hur de ska anpassa sig till pokerboomen som skett. när 250 000 utövar en grej borde det bli tillåtet i högre utsträckning.

 

o stort lycka till på mötet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt bli skattefrågan när det gäller internet-spel. Den är bra som den är!

När det gäller livespel däremot borde ni försöka få upp på dagordningen rättigheten att få göra avdrag för kostnader.

 

internet är utmärkt som det är, låt det vara ja. (förutom att pokerstars borde öppna skinnet eurostars med fet rakeback :D )

 

livespel i europa är skattefritt o behöver inte göras ngt åt.

livespel i usa o likn tror jag inte de har i uppgift att styra, snarare skatteverket

tryck på licens för livespel i sverige så vi kan få en ept hit snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hängt med i debatten speciellt bra. Kan man få en snabbgenomgång av vad det är ni vill uppnå under mötet etc?

 

Vi vill mest få igång en dialog. Vi vill veta mer om hur de tolkar lagen vid olika gränsdragningsproblem som tex var gränsen för ett slutet sällskap går. Vi vill också veta om de tycker att dagens lagstiftning är bra eller om de anser att något bör förändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som slöseri med tid.

 

Bättre hade varit att prata med ansvariga politiker.

 

På LI sitter bara avdankade politruker från sossetiden och det kommer aldrig att bli någon diskussion. De kommer bara att förklara SIN syn på lagstiftningen och sedan är "diskussionen" över.

 

Mer arroganta skitstövlar får man leta efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som slöseri med tid.

 

Bättre hade varit att prata med ansvariga politiker.

 

På LI sitter bara avdankade politruker från sossetiden och det kommer aldrig att bli någon diskussion. De kommer bara att förklara SIN syn på lagstiftningen och sedan är "diskussionen" över.

 

Mer arroganta skitstövlar får man leta efter!

 

Det är just deras syn på saken som vi vill ha svar på!

Ansvariga politiker ska också besökas, och då är det väldigt bra om man vet exakt hur LI tolkar lagar och regler när man sätter sig ned med beslutsfattarna som kan påverka framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lönlöst att försöka föra en dialog med LI.

LI har hela tiden klargjort att det är deras tolkning som gäller angående vad som kan anses som "slutet sällskap" etc.

Nolltolerans är väl det ord som bäst sammanfattar LI tolkning av lagen.

 

De enda svar ni kommer att få från LI är "my way or the highway".

 

(Det stora bekymret är att det är en politiker från KD som har hand om spelfrågorna i regeringen...)

Som tur vad verkar det som fegisen Mats Odell inte vill vara ansvarig för "spelfrågor" i regeringen.

 

Den enda möjligheten att ändra "pokerlagen" är att få så många riksdagsledamöter som möjligt att stå bakom en motion om lagändring.

Det är bättre att lobba mot riksdagsledarmöter än mot LI & regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla andra spel som har med tur att göra.

 

Kan jag spela spelet Risk(tärningsspel) med vänners vänner på ett ställe som serverar mat? Det verkar som att stället tjänar pengar på att inneha/anordna ett turspel som Risk. Är det ok? Förvärvssyfte?

 

Kan jag spela Bluffstopp(kortspel) på samma ställe?

 

Var går gränsen utan att vara in absurdum?

 

Se till att få med någon representant från åklagarmyndigheten på plats också då de inte vill svara på vissa frågor:

Johan Röhr från Lotteriinspektionen har citerat följande när jag ställde en av ovanstående fråga "Dobbleri, eller s.k. äventyrligt spel, regleras i brottsbalken. Frågor rörande den regleringen besvaras bäst av åklagarmyndigheten. "

Åklagarmyndigheten har inte svarat än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lönlöst att försöka föra en dialog med LI.

LI har hela tiden klargjort att det är deras tolkning som gäller angående vad som kan anses som "slutet sällskap" etc.

Nolltolerans är väl det ord som bäst sammanfattar LI tolkning av lagen.

 

De enda svar ni kommer att få från LI är "my way or the highway".

 

Det stora bekymret är att det är en politiker från KD som har hand om spelfrågorna i regeringen...

 

Den enda möjligheten att ändra "pokerlagen" är att få så många riksdagsledamöter som möjligt att stå bakom en motion om lagändring.

Det är bättre att lobba mot riksdagsledarmöter än mot LI & regeringen.

 

Vi åker inte dit för att ändra lagstiftningen eller Lotteriinspektionens tolkning av densamma. Vi vet mycket väl att lagar stiftas i riksdagen och inte av myndigheter. Vi kommer också att föra samtal med riksdagsledamöter precis som Leif skriver i inlägget ovan ditt.

 

Att det skulle vara lönlöst att föra en dialog tycker jag är en tråkig inställning och jag både hoppas och tror att du inte har rätt. Att föra en dialog innebär för mig att samtala och utbyta åsikter, inte att påtruga någon sina egna åsikter. Lotteriinspektionen har varit väldigt tillmötesgående och är mycket positiva till detta möte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att LI är fel motpart att diskutera skattefrågor med över huvudtaget? även om LI bara är en tolkare av lagstifningen kring spel verkar de bete sig som om (och även ses av andra) de har totalt tolkningsföreträde av lagstifningen.

 

Tycker det skulle vara intressant att höra under vilka förutsättningar man kan arrangera pokerspel över huvud taget. dvs var går gränsen enligt dem för.

 

-vad som räknas som slutet sällskap

-vinstsyfte från arrangören

-hur ser de på skillnader i arrangemang beroende på vilka summor som omsätts.

 

helt enkelt: under vilka förutsättningar anser de att vi kan ordna pokerturneringar och vad gäller för cashgame?

 

jag gissar att detta är frågor ni redan tänkt ställa och ser med intresse fram emot svaren.

 

Jag funderar lite över om det finns någon form av prejudicerande fall, andra verksamheter som liknar vår eller liknande? det finns ju bingohallar o dyl (säger inte att JAG tycker att bingo och poker liknar varandra särskilt mycket)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Persson, jag tvivlar inte en sekund på att det finns trevliga och pratsugna människor som arbetar på LI.

 

Men när det gäller tolkningen av vad som kan anses som ett "slutet sällskap" eller turneringar så har LI gång på gång talat om vad som gäller.

 

"Ansvariga politiker" tolkade jag som att det var regeringen Leif menade.

Och regeringen kommer inte att lyfta ett finger för att ändra lagstiftningen gällande poker innan det finns ett riksdagsbeslut (efter en MOTION) på det.

Det är riksdagsledarmöter som det lönar sig att lobba emot.

 

 

Jag hoppas dock att ni får en trevlig fikastund hos LI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, det är ett bra initiativ att börja diskutera lagarna som styr live poker och internetpoker. men att gå och fråga hur lotteriinspektionen ser på lagarna anser jag vara dömt att misslyckas (om man inte frågar av ren nyfikenhet). Dom som arbetar där undergräver ju sin egen existens som anställd hos lotteriinspektionen om dom luckrar upp sin nuvarande åsikt om att privata klubbar får hålla pokerturneringar och andra lotterier.

jag tror mer på att lägga krutet hos berörda politiker, som i sin tur måste gå in och ändra den föråldrade lagstiftningen. En förändring som jag tycker att det skulle vara lagligt är att kunna spela för under 500 eller 1000 kr. Högre insatser kanske skulle behövas söka tillstånd för, och därmed beskattas... eller nåt...

 

lycken till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur det går i dialogen med LI så måste man börja i någon ände med saken. Och det är alltid bra att börja och ta en disskusion med en motpart så man vet precis vart man har varandra innan man börjar försöka ändra något.

 

Jag tror på att med tiden kommer det en ändring till det bättre om ni i Svepof jobbar på som ni gör och om vi pokerspelare i Sverige stödjer Svepof i detta arbete istället för att bara gå runt och sucka och säga att det är lönlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ni bör naturligtvis be om deras syn på hur "äventyrligt" och "slupbetonat" ett spel ska vara för att bli ett lotteri. De bör ju ha någon form av ramverk som reglerar hur mycket slump man kan tillåta i ett spel innan det blir ett lotteri.

 

2. Sen vore det intressant att höra exempel på vilka spel som de anser precis passerar gränsen och blir ett skicklighetsspel?

 

Den typen av frågeställningar kan vara bra att ha svar på när ni sedan träffar politiker som lutar sig tillbaka på svar från "deras" myndigheter.

 

 

För övrigt anser jag att short-track (skridskor i hockeyrink) verkar vara minst lika slumpbetonat som poker vissa dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga varför de anser Poker vara ett "lotteri" medan de anser att t.ex. Bridge inte är det.

Jaaa, jättebra förslag!!! Du spelar med "playmoney" va'? :roll:

 

1. Ni bör naturligtvis be om deras syn på hur "äventyrligt" och "slupbetonat" ett spel ska vara för att bli ett lotteri. De bör ju ha någon form av ramverk som reglerar hur mycket slump man kan tillåta i ett spel innan det blir ett lotteri.

Vad är det med er?? Kom in i matchen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vägrar de kategoriskt att ge tillstånd till pokerturneringar?

 

Påpeka att poker är på många sätt bättre än de flesta andra (riktiga) lotterier, då återbetalningen är 100% (minus rake i förekommande fall, men fortfarande bättre än ist sett alla andra lotterier)

 

Som redan sagts så är frågan om slutna sällskap viktig.

 

Mkt bra initiativ.

 

Till er som klagar över att det är lönlöst:

 

1) Det är det inte alls

2) Om det nu vore det så kunde vi ju alla bara sitta och rulla tummarna i väntan på att alla pokerspelare buras in på livstid. Vad gör det er att somliga iaf försöker göra nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...