Gå till innehåll

Funderingar kring bb/h?


jaha81

Recommended Posts

hur många händer bör man ha spelat för att kunna yttra sig om sin bb/h med hyffsad säkerhet?

 

för att helt kunna få bort influenser av rusher och downswings lär väl iaf 1000k händer räcka...

FYP

 

Varför sluta med en miljon? Varför inte en miljard? Det blir så jävla löjligt att nån alltid ska komma med en absurd siffra så fort man ska räkna på winrate.

 

Dessutom, spelar du en miljon händer så kommer det ändå inte att stämma eftersom förutsättningarna kommer att ändras. Förhoppningsvis blir du bättre själv och sen kan även motståndarna bli bättre/sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 13bb nån slags snitt på vad som är ok att tjäna per timme och bord eller är det vad jojje2k tjänar? Ingen annan som vill dela med sig av vad dom tjänar?

 

Jag har inte en miljon händer spelade så jag vet inte om jag törs yttra mig. :)

 

Jag tjänar ca $18/100 händer själv. På en timme kanske jag hinner med 300 händer i snitt. $54/h alltså. Sen tillkommer rakeback och bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winrate/ROI är ganska meningslösa mått. Vad man kan se är väl kanske tendenser som t ex att om man snittar 20bb/100 över 50k händer så ligger du förmodligen inte under 10bb/100 osv. Men att försöka avgöra om man snittar 10 eller 13 bb/100 är fullständigt meningslöst för det krävs så många händer att som Verdi påpekade, förutsättningarna hinner ändras under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sluta med en miljon? Varför inte en miljard? Det blir så jävla löjligt att nån alltid ska komma med en absurd siffra så fort man ska räkna på winrate.

 

Dessutom, spelar du en miljon händer så kommer det ändå inte att stämma eftersom förutsättningarna kommer att ändras. Förhoppningsvis blir du bättre själv och sen kan även motståndarna bli bättre/sämre.

Jaja, ville bara på något sätt uttrycka att 100000 är för lite. Men du har ju helt rätt förstås. FWIW har någon gjort konfidensintervall för antal spelade händer, ger ju en fingervisning (har inte länken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren allihopa! personligen är jag ju långt ifrån ngt proffs, vilket antagligen många av er som postat är e.. jag har spelat NL ca 1-2h per dag i snitt i 10 månader (mest s&gs och mtts dock) och ca 20 månader om man räknar in FL.. jag har inga illusioner om att jag på ett litet kick ska kunna komma upp i 13bb/h på cashgames men jag skulle uppskatta lite tips och råd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Eftersom de flesta som lever på onlinepoker spelar flera bord samtidigt brukar man räkna big blind per hundra händer eller bb/100. När det gäller NL räknar man oftast PTbb/100 vilket är sättet Poker Tracker räknar och betyder "PokerTracker BB/100 händer". En PTbb är två big blind.

 

Det är ytterst få som kan vinna mer än 2bb/100 i limitpoker på längre sikt. Åtminstone om man spelar på en nivå där man möter många andra "proffs".

 

När det gäller NL tror jag att 6-8 PTbb/100 är att betrakta som mycket bra. Om man spelar NL$1000 och högre (blinds 5-10) är det bara några få världsklasspelare (som multitablar) som kommer över 5 PTbb/100. De som bara spelar ett bord kan nog ha en högre winrate än så även om deras faktiska lön då blir lägre.

 

Ta det inte som en absolut sanning men det är väl ungefär så landet ligger.

 

Men som redan sagts. Lång sikt betyder verkligen låååång sikt och då betyder ju inte siffrorna så mycket mer än en historiskt tillbakablick. En riktig rush eller en twilight zone-liknande torka kan ha stor, stor betydelse för hur mycket man vinner på 100 000 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de flesta som lever på onlinepoker spelar flera bord samtidigt brukar man räkna big blind per hundra händer eller bb/100. När det gäller NL räknar man oftast PTbb/100 vilket är sättet Poker Tracker räknar och betyder "PokerTracker BB/100 händer". En PTbb är två big blind.

 

Det är ytterst få som kan vinna mer än 2bb/100 i limitpoker på längre sikt. Åtminstone om man spelar på en nivå där man möter många andra "proffs".

 

 

Man räknar inte med bb när man pratar om limit, utan BB = Big Bets. En Big Bet är dubbelt så mycket som en big blind.

 

Här kan ni läsa lite mer om svängningarna i limit SH, så kan man förstå varför det krävs så många händer för att få ett hum om win rate.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showthreaded.php?Cat=0&Number=4485175

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man räknar inte med bb när man pratar om limit, utan BB = Big Bets. En Big Bet är dubbelt så mycket som en big blind.

 

Här kan ni läsa lite mer om svängningarna i limit SH, så kan man förstå varför det krävs så många händer för att få ett hum om win rate.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showthreaded.php?Cat=0&Number=4485175

 

big bets. sant. hjärnsläpp från mig. sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...