Gå till innehåll

Tipsa om bra musik här!


Matteprof

Recommended Posts

Herr Jokers rek.

Masterplan : Aeronautics & Masterplan (suverän Metal ifrån Tyskland)

 

Danko Jones : Born A Lion & We Sweat Blood (megabra rock'n'roll, här snackar vi "hard on")

 

Exodus : Tempo Of The Damned (så här ska Thrash Metal låta !!)

 

Jag får väl kontra lite med att säga att Masterplans sångare Jörn Landes sidoprojekt Beyond Twilight gillar jag betydligt mer än Masterplan. Där får han sjunga ut hela registret

 

Mina tips på band får bli 3 härliga band inom samma gengre Dream Theater, Shadow Gallery och Symphony X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 349
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag fortsätter i metalgenren med några självklara. Förmodligen är du inlyssnad på dessa. Dream Evil, Overkill (taking over, feel the fire. härliga thrash plattor), Mercyful Fate, Kanske inte riktigt alla som fastnar för deras stil och King Diamonds brutalt sköna sång. Melissa plattan, en milstolpe i metalgenren.

 

Och jag håller med dig till fullo angående Tempo of the Damned. 2004 års absolut bästa skivsläpp. Stenhårda riff och en grymt härlig aggressivitet och råhet. War is my shepard är helt klart min favorit på den.

 

Tillägg: Morgana Lefay, ska bli ett nöje att se dem på SRF i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isis - Panopticon

 

Luftig, drömsk, postrockig, jävligt bra metal - dimensioner bättre än Dream Theater och sånt trams.

 

Hehehe. Från en kille ("popsnöre") som i musiktråden här på forumet tar med Britney Spears - Toxic bland årets bästa låtar tror jag att jag med all säkerhet kan skratta även åt detta påstående. :lol: Vi har rätt skilda musiksmaker och jag kan med stor säkerhet säga att du förmodligen inte spelar varken piano, bas eller gitarr särskilt bra. Hade du gjort det hade du förstått DT:s storhet i dels musiken och dels i kompositionen ;)

 

Din jämförelse är ju som att jag skulle säga att CelebPoker på Ztv i allafall är bättre tv-underhållning än sånt där Family Guy trams. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har rätt skilda musiksmaker och jag kan med stor säkerhet säga att du förmodligen inte spelar varken piano, bas eller gitarr särskilt bra. Hade du gjort det hade du förstått DT:s storhet i dels musiken och dels i kompositionen ;)

För det första vet du verkligen ingenting om hur skicklig eller oskicklig jag är som musiker. För det andra är det fullständigt irrelevant. Måste man vara duktig på ett instrument för att kunna uppskatta ett visst band? Det är ju löjligt! Ungefär som att säga att vissa romaner bara fungerar för folk som är skickliga på grammatik.

 

För mig handlar inte musiklyssnade om att imponeras utan om att beröras - alltså väljer jag Britney Spears (inte det bästa exemplet, men du fattar poängen) framför Dream Theater sju dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste rekomendera Neil Young´s nya greatest hits skiva.

Är ingen beundrare av greateat hits skivor. Men den fick mig faktiskt att undra varför inte min skivsamling innehåller några neil young plattor.

Han är riktigt grym. Fick den förövrigt av min flickvän :shock: lite koll har hon iaf. :D

 

Sen måste jag säga att Dark Tranquillitys nya är riktigt skön. Ett hett tips. Har inte tyckt om dom tidigare men den här var riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar inte musiklyssnade om att imponeras utan om att beröras - alltså väljer jag Britney Spears (inte det bästa exemplet, men du fattar poängen) framför Dream Theater sju dagar i veckan.

 

Ok. Då konstaterar jag bara att vi har helt olika smak. Själv klarar jag inte av den smörja som sänds på ZTV och MTV.. och det är väl iofs bara bra att folk har olika smak. DT etc berör mig medan jag bara blir uttråkad av musikkanalerna och reklamradion. men hur kul vore världen om alla tyckte samma...?

 

*ångrar att jag röstade på Qos i moderator tråden när Matteprof är en hängiven DT fan* :)

 

Som drc sa: Matteprof ger mig sunt förnuft :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kanske kan tipsa om The Haunted (var å såg dem igår, mycket trevligt)

Sån där schysst aggressiv, melodiös Göteborgsdöds :)

 

Verkar som att de flesta här som lyssnar på metal gillar det som ligger lite på den 'snälla' änden av skalan... Inga fler som uppskattar fina band som Cannibal Corpse, Morbid Angel, Mayhem, Defleshed?

 

Kan bara hålla med Matteprof om skräpet de sänder på MTV och ZTV... Inte alls min grej.

 

För övrigt så finns det väl inget hinder för att man ska kunna beröras OCH imponeras av musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju inte bara köra metal så här kommer lite tips på andra bra skivor med duktiga musiker...min flickvän kallar det gubbrock..men men inte mitt fel att jag är gubbe :)

 

Dave Matthews & Tim Reynolds (Live)

Lambchop - Is A Women

David Grey - Babylon

Jeff Buckley - Grace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar inte musiklyssnade om att imponeras utan om att beröras - alltså väljer jag Britney Spears (inte det bästa exemplet, men du fattar poängen) framför Dream Theater sju dagar i veckan.

Ok. Då konstaterar jag bara att vi har helt olika smak. Själv klarar jag inte av den smörja som sänds på ZTV och MTV.. och det är väl iofs bara bra att folk har olika smak. DT etc berör mig medan jag bara blir uttråkad av musikkanalerna och reklamradion. men hur kul vore världen om alla tyckte samma...?

Bara för att förtydliga: Jag ogillar det mesta som sänds på ZTV och i princip allt på MTV. Britney Spears är inte särskilt representativ för min smak. Ska jag göra en lista på mina hundra favoritartister platsar hon inte. Toxic är däremot en bra låt. För tydlighetens skull kan vi byta ut henne mot exempelvis Håkan Hellström i jämförelsen mellan känsla och kompetens.

 

Du kan ta en till titt på min topp 30-lista (som för övrigt slängdes ihop på en dryg kvart och därför inte är helt genomarbetad) för att se hur många MTV-låtar jag gillat. Jag hittar tre: Britney, Kelis och the Streets.

 

(Förresten vidhåller jag att Isis senaste är en jäkligt bra platta, och det är inte mitt problem om ingen annan vill upptäcka den.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Förresten vidhåller jag att Isis senaste är en jäkligt bra platta, och det är inte mitt problem om ingen annan vill upptäcka den.)

 

Nä jag ska inte döma dig. Jag har ju ändå aldrig hört dem. Ska kolla upp det när jag kommer hem. Annars är ju idag en lycklig dag eftersom man kommer få se Dream Theater på Sweden Rock iår. YIIIIHAAAAA!!!!! :D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud...släng ut alla jävla metalheads ;)

 

Artister jag har tagit till mig det senaste året som jag tror att andra också skulle må bra av att ta till sig (men delar man min smak har man troligen redan gjort det, så det är ganska stor värdelöspotential på den här posten) :P

 

Frank Black

Beth Orton

Anna Ternheim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bjuder på den ;)

 

Det blir lätt att man klickar sig vidare från ett band. Säg att du är inne på Metallica och klickar på Kirk Hammet, klickar vidare till Exodus. Kollar vilka band nån bandmedlem därifrån tidigare spelat i. Klickar dit. Ah du fattar poängen. På så sätt har man dragit igenom ett gäng band på 15 minuter utan att man tänker på det.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förvirrande med alla dessa musiktrådar...

Men rekommendationer:

Jazz- Goran Kajfes, Oddjob, Miles Davis, Coltrane, Stanley Jordan, Nils-Petter Molvaer

 

"Hårdrock"-Tool, Prong, Temple of the dog, Therapy, Soundgarden, Afghan Wigs, Dinosaur Jr

 

Klassiskt-Erik Satie

 

Soul/Funk-Curtis Mayfield, Gil Scott Heron, Last Poets, Les McCann, Marvin Gaye

 

Elektroniskt-Orbital, Underworld, Junior Boys, Jonny L, Roni Size, UNKLE, Telepopmusik, Kraftwerk, Andrea Parker, Anthony Rother, Leftfield, Quant etc etc etc

(Lyssnar mestadels på sånt här)

 

Annat-Ryan Adams, Jam, Tindersticks, Bear Quartet, Amourphous Androgynous, Roots, Pharcyde, Dead Prez, Richard Buckner etc etc etc

 

Har en stor, lätt schizofren skivsamling...Och för dom som inte vet...tidiga Mike Oldfield och i stort sett allt med Pink Floyd bör genomlyssnas.

Mycket nöje!

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Electro (ebm)

Front 242, Nitzer Ebb, In Strict Confidence, Suicide Commando, Digital Factor, Covenant

 

Electro (future pop)

VNV Nation, Apoptygma Berzerk, Assemblage 23

 

Electro (pop)

Iris, Wolfsheim, S.P.O.C.K, Siste Mannen På Jorden, Melotron, And One, Code 64

 

Industrial

Die Krupps, Peace Love & Pitbulls

 

Metal

Paradise Lost (OBS! har gjort allt från doom metal till Depeche-synth), My Dying Bride, Opeth, Katatonia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...