Gå till innehåll

Polistillslag i Alingsås


svindel

Recommended Posts

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur sjutton kan både Gdaily och Peder Månsson peka ut Emma och anklaga henne för att ha skrivit artikeln, när det var någon annan som skrivit den, bra jobbat!

 

Hur kan man sen skylla på reportern för det inträffade.

ALLA vet att det skulle hända förr eller senare att en turnering fick påhälsning av polis. Så länge det är olagligt kommer det alltid finnas en risk med att anordna turneringar.

 

Sluta bete er som småbarn och skylla på andra för det inträffade.

 

Jobba i stället för att ändra lagen, skjut inga budbärare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dock det här säger ganska mycket om vilken inriktning vi pokerspelare borde ha på vår eventuella lobbyverksamhet - ingen ska behöva utsättas för polisrazzia för att man utövar sitt fritidsintresse. Ingen ska behöva hållas för förhör eller åtalas. Detta är sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Emma Boetius på Expressen... genom att skriva om polisanmälningen i förväg så tvingade hon poliserna att komam dit, är min tolkning.

 

Vad ska polisen göra då Ola?, De får veta i en stor tidning att ett brott begås, de måste ju hålla sin street image och slå till, inte första o inte sista gången detta händer.

 

Men det är ju exakt det jag menar, hade inte tidningen skrivit om polisanmälningen så hade säkerligen inte polien strömmat dit. Dock ber jag jättemycket om ursäkt, det var inte Emma som hade skrivit artikeln - i stridens hetta så förutsatte jag det i och med att jag inte sett något på expressen inom poker som skrivits av någon annan på den senaste tiden.

 

Det allra tydligaste exemplet på det är senaste numret av Pokermagazinet som inte med en kritisk rad tar upp Kenaffären,

 

Jag håller med, lyfte också på ögonbrynet åt det. Ace magazine i Danmark tar upp fallet, Norska tidningar gör det, men inte svenska...

 

Jobba i stället för att ändra lagen, skjut inga budbärare!

Problemet är att majoriteten av sveriges pokerspelare inte vill att lagen ska ändras. De är alldeles nöjda med att poker är ett lotteri, dvs skattefritt på EU-sajter. Jag har hävdat länge att det behövs ett liveförbund och ett nätförbud, så att i alla fall någon kan lobbya för sin sak. Som det är nu händer ingenting, och förbundet är bakbundet i sitt arbete för att medlemmarna tycker olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till och med polisen sa till mig att det var mestadels pga artikeln i gt som gjorde att polisen kände sig tvingade att göra något.

 

men nu ser vi frammåt. emma ringde precis igen och ville veta vad som hänt. tyvärr tyvärr emma, dig pratar jag ingenting mer med, men för all del, lycka till!

 

pokerförbundet har ringt och erbjudit sin hjälp, vilket känns bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det brottsligt att begå mened även om det är för en god saks skull.

 

Jag rekommenderar starkt att vittnena inte ljuger för polisen.

 

Däremot har vittnena ingen skyldighet att berätta något alls för polisen utan kan säga att de inte vill kommentera något. Polisen kan inte tvinga er att lämna någon som helst kommentar.

 

Skulle ni däremot kallas till rätten som vittne måste ni vittna och besvara frågorna och får då inte ljuga. Men frågan är då om åklagaren väljer att kalla dit vittnen som visat sig vara svåra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det finns pokerklubbar i varenda stad och alla är olagliga

 

/ Johan Rydstedt från lotteriinspektionen som stod bakom tillslaget.

 

om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

och om nån blir kallad till att vittna är det bara o säga att man har minnesluckor, va ska dom göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det finns pokerklubbar i varenda stad och alla är olagliga

 

/ Johan Rydstedt från lotteriinspektionen som stod bakom tillslaget.

 

om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

och om nån blir kallad till att vittna är det bara o säga att man har minnesluckor, va ska dom göra?

 

Såna här inlägg bekräftar ju verkligen att pokern är rumsren och fri från fusk och kriminalitet. :roll:

 

(Och visst var det väl inte Emma som skrivit den där artikeln? Ang Axa:s senaste inlägg.)

 

Innan ni tar fram yxan och ska hugga ner mig för att jag verkar stå på "fiendens" sida vill jag bara säga att jag, precis som flera andra som skrivit här, tycker att ett bättre sätt är att föra en saklig och sanningsenlig diskussion. Att ljuga för myndigheter är inte ett bra sätt att få lagen ändrad. Väl? (sen är det ju ett delikat problem att de flesta onlinegrindarna inte vill att det ska bli ändring, läs gdailys inlägg..)

Mvh

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

/ Painman på http://www.pokerforum.nu

 

Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

/ Painman på http://www.pokerforum.nu

 

Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

vad har jag gjort? det är ju han som är skurken..

 

men visst. Jag bor på 123 fakestreet, come and get me..

 

/ filåt om du blev sårad av mitt tidigare inlägg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

/ Painman på http://www.pokerforum.nu

 

Om nån stitter på han telnr och hemadress får ni mer än gärna publicera den här så får vi hoppas på att nån galning tar del av den informationen.

 

Det här är absolut inte rätt väg att gå. Låt SVEPOF sköta den här saken.

 

Om alla klubbar anslöt sig till SVEPOF istället för att hålla på att tjafsa om en 50 lapp i medlemsavgift så skulle SVEPOF kunna föra alla klubbars talan direkt med myndigheterna mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugn i båten nu. Ingen blev sårad.

Dock är det kanske inte riktigt så lägligt att föreslå att nån galning ska leta upp representanter från lotteriinspektionen.

Särskilt inte just nu när tävlingen spelades igår verkligen hade varit ett finfint exempel på ett "nytt pokerklimat". Folk hade det jättetrevligt och var på gott humör. Det serverades korv och läsk men ingen alkohol i kiosken och det rådde en glad och "mysig" stämning i lokalen.

Börjar vi nu prata om att galningar ska leta upp våra kritiker så är det ju rätt lätt för kritikerna att peka på oss pokerentusiaster som ett knippe halvkriminella knasbollar.

För det är vi väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur det kanns. Mitt tips till arrangorerna ar att knipa till alla journalister (utom mig :P ).

 

I ovrigt haller jag med PianoPer. Samarbeta med polisen och tala om vad ni vet. Inget blir battre av att nagon ljuger. Visa att vi pokerspelare ar manniskor som star for det vi gor och sager. Debatten tar vi efterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket klokt och mindre klokt har redan sagt i den här tråden - men att lägga locket på och vägra att tala med journalister som vill skriva om händelsen hör till ett av de mer dumma.

 

Man kan tycka vad man vill om media och enskilda journalister men att konsekvent vägra att kommentera vad som händer är en utväg som knappast står att finna i någon handbok i mediaträning. Ett färskt exempel (utan att dra andra paralleller) är ju historien kring Borelius och Stegö Chiló.

 

Jag har full respekt för att många har känt sig missförstådda av media och saknar tilltro till journalistkåren. Om någon är ovan eller av någon annan anledning inte vill befatta sig med media - se då till att hitta någon som är beredd att göra det. Det är kardinalfel att bara hålla tyst i ett sådan här läge när man dessutom har en vettig ståndpunkt att föra fram.

 

Svepof borde ha någon som är beredd att rycka ut och kommentera sådana här fall så att klubbarnas syn på saken kommer fram. Bland landets alla PR-konsulter finns säkert pokerspelare som kan hjälpa förbundet med PR-biten på ideell basis.

 

Hoppas att allt läser sig på bästa sätt!

 

(Ja, jag är gammal murvel och tror mig veta väldigt bra hur journalister tänker. Dock är jag ej längre verksam i branschen, om någon är orolig för det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med pianoper också. Var helt ärlig med polisen igår, men förnekade ändå dobbleri på ett lugnt och sansat sätt genom att förklara att mer än 200 kronor gick tillbaka till deltagarna under kvällen i form av mat, service och extrapriser.

 

/P

Är någon annan misstänkt för något brott? Läste i början av inlägget att ingen spelare var det, men tänkte mer på andra som jobbade på klubben. Typ medhjälpare i turneringen, servitriser, eventuella dealers och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Pokemon svårt att fatta att det inte är ett val man gör att vittna eller inte, man blir kallad av åklagare till tingsrätt. Hade varit roligt att se hur många av dessa 120pers som under ed forfarande skulle hävda att det bara var för äran man spelade... Jag hade då inte gjort det.

 

Såklart jag har fattat att man ska vittna. Och visst finns det säkert någon idiot som talar om precis som det är, det finns alltid idioter.

 

VAD finns det för något som bevisar och binder dig (bara för att du var i lokalen) till att ha betalat in pengar för att spela poker? Kanske något på papper som polisen har beslagtagit, men i så fall är det rätt osmarta arrangörer... Finns inga bevis så finns det inga skäl till att vittna om att man har betalat in, det skulle då inte jag vittna om i alla fall.

 

Jag skulle då se till att ingen info finns på pränt om jag skulle dra ihop en olaglig tävlig/aktivitet av whatever, sedan kan det handla om poker, streetracing, vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket klokt och mindre klokt har redan sagt i den här tråden - men att lägga locket på och vägra att tala med journalister som vill skriva om händelsen hör till ett av de mer dumma.

 

Fraga vilken advokat som helst. Att som brottsmisstankt kommentera fallet i media brukar inte vara en lyckad strategi. Svepof skulle daremot kunna kommentera i allmanna ordalsg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är bara den ansvariga som är misstänkt för dobbleri dvs Pierre.

 

håller med pianoper också. Var helt ärlig med polisen igår, men förnekade ändå dobbleri på ett lugnt och sansat sätt genom att förklara att mer än 200 kronor gick tillbaka till deltagarna under kvällen i form av mat, service och extrapriser.

 

/P

Är någon annan misstänkt för något brott? Läste i början av inlägget att ingen spelare var det, men tänkte mer på andra som jobbade på klubben. Typ medhjälpare i turneringen, servitriser, eventuella dealers och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart jag har fattat att man ska vittna. Och visst finns det säkert någon idiot som talar om precis som det är, det finns alltid idioter.

Ja, att låta bli att begå mened är ju oerhört idiotiskt. Det är ju en risk man gärna tar när det handlar om något sånt här livsviktigt. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor risk. Är alla som befann sig i lokalen att betrakta som spelare?

Hur ska de bevisa att du ens deltog i spelet?

 

Jag tror inte att de kommer att jaga enskilda individer för mened i hopp om att fälla arrangörerna för lotteriverksamhet. Jag tror inte att de är SÅ ärelystna. ;)

 

Då tror jag hellre att de biter sig i foten över att de inte planerade det hela bättre med insamling av bevismaterial och liknande, tex klev rakt in med en videokamera för att filma vilka som sitter vid borden och spelar (för att kunna binda folk vid ATT ha spelat poker, vilket måste vara svårt om man inte har några bevis alls). Och tar med sig detta till nästa tillslag.

 

Är det enda de har nu en egen lista med namnen på alla som befann sig i lokalen så är det inte mycket de har, skulle jag tro. (men så vet jag inte heller om vad som beslagtogs och vad som har sagts).

 

 

 

 

Hur alla ska agera vid en razzia bör vara något man tar upp och planerar för vid turneringar. Tex:

 

- Person A springer in till köket och eldar upp deltagarlistan där vi bockat av alla som betalat.

- Person B, C och D har alla pengar i sina fickor, så att det officiellt är deras fickpengar om det blir en razzia.

- Man talar om för alla spelande att vid en razzia ska alla ställa sig upp och gå runt lite, låt de inte se vilka som satt ner och spelade.

- Person E startar den automatiska nedräkningen som läses högt i högtalare: HUSET SPRÄNGS OM 59 SEKUNDER, 58, 57, 56...".

 

:lol:

 

OK, det kanske var att ta i, men hursomhelst bör man väl planera för en razzia, så alla inte bara står handfallna när det väl händer (för det gör det ju med jämna mellanrum, det är inte första razzian i sverige. Och inte den sista heller...). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...