Gå till innehåll

SnG - SH, Försvara sin hand kontra få betalt


Plinga

Recommended Posts

Reads: Button är weak tight men hyffsad, SB är lite callingstation som jag dock semibluffat( :roll: ) nyligen. Button har troligen ett ess (och/eller eventuellt par och bra färgdrag) och kommer troligen att dumpa dess händer mot ett hyffsat bet. SB är lite mer osäkert men färgdrag eller färgdrag och par är troligast, ess hade han troligen bettat mer på floppen för att "försvara sin hand". Min image är nog (hyffsat) tight har bara visat bra händer vid showdown och sluppit visa semibluffar. Har dock varit hyffsat aktiv under de senaste händerna. Sb kommer nästan aldigt att släppa ngt som är toppar eller bättre, men jag tror som sagt att han är rätt svag.

 

Hur mycket är extra chips värda i jämförelse med chansen att bli ~5-outad? Förlora potten är på gränsen till katastrof men samtidigt är all action välkommen. Halv pott kanske är en bra kompromiss?

 

Party Poker

$33 No Limit Holdem Tournament

Blinds: t50/t100

4 players

 

Stack sizes:

UTG: t3765

Button: t1900

SB: t2595

Hero: t3740

 

Pre-flop: (4 players) Hero is BB with 9:spade: 6:spade:

UTG folds, Button calls t100 (pot was t150), SB calls t50 (pot was t250), Hero checks.

 

Flop: 7:spade: 8 :spade: A :spade: (t300, 3 players)

SB bets t100, Hero raises to t300, Button calls t300 (pot was t700), SB calls t200 (pot was t1000).

 

Turn: Q :diamond: (t1200, 3 players)

SB checks,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta med att jag skicka iväg ett t800 bet, Button folda (gissningsvis ett ess), SB tänkter ett tag och gnäller i chaten att han har K:spade: innan han lägger sig. Kändes som jag vann minimum i ett rikitigt bra läge med grunda stackar.

 

Utan att bli allt för resultat fixerad; kan det i detta läge vara ok att fjutt-betta(typ t400)? Detta för att ut max från (knappens) ess (som ev. drar dött) och som även troligen kommer betala av ett "fjut bet" på rivern samtidigt är implied odds för Fi:s enkortsfärger är ~noll och jag kommer stacka ex. K :spade: om färgstegen sitter.

 

Om readen är att synfisken inte kan släppa en hand som toppar (alltså utan flushdrag?) är det väl bara att slå två flugor i en smäll - och potta.

Min read säger dock även att synfisken inte har toppar. Men visst det är ett bra argument för att betta hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att bli allt för resultat fixerad; kan det i detta läge vara ok att fjutt-betta(typ t400)? Detta för att ut max från (knappens) ess (som ev. drar dött) och som även troligen kommer betala av ett "fjut bet" på rivern samtidigt är implied odds för Fi:s enkortsfärger är ~noll och jag kommer stacka ex. K :spade: om färgstegen sitter.

 

Han vet ju inte att du har 2 färgkort så i hans ögon ger du honom korrekta potodds för att syna din bet och sätta nötfärgen på rivern. Särskilt om knappen synar samma bet. Då är det ju +cEV att att dra kort för nötfärg. Du säger att du skulle få mycket betalt om du sätter färgstege på river. Jovisst skulle du nog det men du skulle nog bli av med en del ifall han har 2 par/set (set knappast troligt) och sätter kåk på river. Dom 2 extremfallen borde nog kunna ta ut varann.

 

Jag hade nog bettat runt 3/4 pot på turn för att skydda min 9h färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker inte det är ok att fjuttbetta, jag hade förmodligen snudd på pottat för att plocka hem potten direkt, alternativt tvingat fi till en felaktig syn. Det viktigaste i det här läget är att ta sig ITM och det gör du genom att plocka upp potten här och nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara någon som gillar iden att mjölkbetta och att alla hade bettat mer än de 800 jag stoppa in på turn..

 

Han vet ju inte att du har 2 färgkort så i hans ögon ger du honom korrekta potodds för att syna din bet och sätta nötfärgen på rivern. Särskilt om knappen synar samma bet. Då är det ju +cEV att att dra kort för nötfärg. Du säger att du skulle få mycket betalt om du sätter färgstege på river. Jovisst skulle du nog det men du skulle nog bli av med en del ifall han har 2 par/set (set knappast troligt) och sätter kåk på river. Dom 2 extremfallen borde nog kunna ta ut varann.

Min read säger att SB inte kan folda toppar och att han hade bettat och raisat allt bättre hårdare på floppen. Chansen att han sitter på två par och eller set är minimal då han troligen hade pottat floppen med dessa (och höjt preflop med ~alla pp). Degen kommer om SB har topparet slaget troligtvis åka in oavsett (ev. med en checkraise på turn). Att Fi tror sig ha fler outs än han har kan ju knappast ses som en nackdel.

 

Nej, jag tycker inte det är ok att fjuttbetta, jag hade förmodligen snudd på pottat för att plocka hem potten direkt, alternativt tvingat fi till en felaktig syn. Det viktigaste i det här läget är att ta sig ITM och det gör du genom att plocka upp potten här och nu.

Om Fi synar med 5 (alt. 6-0) outs med 1:4 alt 1:5 pottodds på turn utan implied odds men med revereced implied odds (färgstege/färg mot färg/stege/tripps) får detta också anses vara en felaktigt syn. Håller med om att ta sig ITM är viktigt dock ska två gubbar slås ut innan detta är uppnått. Jag tycker det potentiellt är ett bra läge att mjölka ut lite extra från svaga motståndare med händer som drar tunt/dött. Brukar inte "tomte betta" så ofta, så jag har liten erfarenhet men är fortfarande inte helt övertygad om det är ett dåligt allternativ här. Men visst, det är fullt möjligt att du har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...