Gå till innehåll

Iremmats - symbol för svensk feghet?


Karl_Rove

Recommended Posts

du lägger fram dina fördomar som att de vore vedertagna fakta. vad vittnar det om?

 

Jag förtydligar väl till och med i första inlägget att det är mina spontana reflektioner och INTE fakta baserad på undersökning eller forskning.

 

 

Svara på frågan: Varför skulle inte den övergripande kultur som präglar ett land, företag eller avdelning påverka hur "organisationen" presterar?

 

På ett kulturellt plan är det ju otroligt löjligt att prata om USA som ett land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fan har ni glömt Ingemar Johansson? Han e väl en av Sveriges i särklass största stjärnor någonsin!

 

Lol, väntade på att någon skulle ta upp Ingemar Johansson. Han anses vara top 3 alla sportkategorierar genom tiderna i Sverige. Men samtidigt hör han inte ens till top 50 tungviktare genom tiderna inom sen egen sport, han ses till och med som än av de sämsta tungviktsvärldsmästarna genom tiderna (och det har funnits många). Han är inte ens top 500 genom tiderna (alla viktklasser) inom boxningen. Återigen, ändå ses han som top 3 alla sportkategorier genom tiderna i Sverige.

 

Detta är ungefär som om Indien (som har 1 miljard invånare) skulle lyckas avla fram en fotbollspelare som håller allsvensk klass. Han skulle vara en stor man i Indien, men inom fotbollen? Lol..

 

Ett namn ni däremot har glömt är Jan-Ove Waldner, han är en stor idrottsman. Förmodligen den populäraste idrottsmannen i Kina, och då är man populär globalt sett :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du lägger fram dina fördomar som att de vore vedertagna fakta. vad vittnar det om?

 

Jag förtydligar väl till och med i första inlägget att det är mina spontana reflektioner och INTE fakta baserad på undersökning eller forskning.

 

sant, jag läste för fort.

 

Svara på frågan: Varför skulle inte den övergripande kultur som präglar ett land, företag eller avdelning påverka hur "organisationen" presterar?

 

klart den övergripande kulturen kan påverka. vilken är då den övergripanden kulturen samt har du något bevis för detta, förutom handplockade framgångar?

 

Det här är för svårt Jacobmal. Vad är framgång? Vad är den amerikanska kulturen? Vad är ett bevis för att USA är mer "framgångsrikt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du lägger fram dina fördomar som att de vore vedertagna fakta. vad vittnar det om?

 

Jag förtydligar väl till och med i första inlägget att det är mina spontana reflektioner och INTE fakta baserad på undersökning eller forskning.

 

sant, jag läste för fort.

 

Svara på frågan: Varför skulle inte den övergripande kultur som präglar ett land, företag eller avdelning påverka hur "organisationen" presterar?

 

klart den övergripande kulturen kan påverka. vilken är då den övergripanden kulturen samt har du något bevis för detta, förutom handplockade framgångar?

 

Det här är för svårt Jacobmal. Vad är framgång? Vad är den amerikanska kulturen? Vad är ett bevis för att USA är mer "framgångsrikt"?

 

du verkar ju väldigt klar på vad den amerikanska kulturen är, samt varför den gör jänkare framgångsrika, jag är det verkligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett kulturellt plan är det ju otroligt löjligt att prata om USA som ett land.

 

Eller då enligt detta resonemang ett landskap, delstat, stad eller område.

 

Antingen är du otroligt korkad eller så missförstår du med flit.

 

Att 290 miljoner människor i 50 olika delstater med alla möjliga etniciteter skulle ha någon slags gemensam mentalitet/kultur, som har en direkt påverkan på hur dessa människor som grupp presterar inom olika områden, betvivlar jag starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att 290 miljoner människor i 50 olika delstater med alla möjliga etniciteter skulle ha någon slags gemensam mentalitet/kultur, som har en direkt påverkan på hur dessa människor som grupp presterar inom olika områden, betvivlar jag starkt

 

Som du säger har USA 50 delstater och många olika etniciteter.. hur kan man tala om en gemensam kultur då?

 

Kan man tala om en "kultur" i delstat som innehåller 50 städer och olika etniciteter?

 

Kan man tala om en "kultur" i en stad som innehåller 50 olika områden och olika etnicitetre?

 

Kan man tala om en "kultur" i ett område som innehåller 50 olika kvarter och olika etniciteter?

 

Kan man tala om en "kultur" i ett kvarter som innehåller 50 olika hem och olika etniciteter?

 

Kan man någonsin prata om en övergripande kultur som påverkar människor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

 

Som du säger har USA 50 delstater och många olika etniciteter.. hur kan man tala om en gemensam kultur då?

 

Kan man tala om en "kultur" i delstat som innehåller 50 städer och olika etniciteter?

 

Kan man tala om en "kultur" i en stad som innehåller 50 olika områden och olika etnicitetre?

 

Kan man tala om en "kultur" i ett område som innehåller 50 olika kvarter och olika etniciteter?

 

Kan man tala om en "kultur" i ett kvarter som innehåller 50 olika hem och olika etniciteter?

 

Kan man någonsin prata om en övergripande kultur som påverkar människor?

 

Givetvis. Lika som så att man kan göra generaliseringar över andra grupper. "Tomas uppförde sig ytterst okristet..."

 

Lika så som att man kan tala om det "svenska vemodet", finnars karget, ryssars glupenhet för vodka, japaners timiditet, italienares humör, norskars glöd för en tur på fjället, danskars intag av öl.

 

Det är ju det som Borat (Shasa Cohen) gör parodi av. Uppfattningen man har av ett begrepp och förstärker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tråden är totalt OT så sidan 2-7 va totalt waste of time!

 

jag tycker inte att man kan använda iremmats som en generell bild av en svensk pokerspelare, delvis för att mats stil är väldigt osvensk och det blir på gränsen till personligt påhopp..

 

min personliga åsikt är att iremmats och jeff madsen inte kan representera sitt eget land utan de handlar mer om generell attityd till framgång och vägen dit mellan svenskar och amerikaner...

 

men de handlar trots allt om poker, inte friidrott, hockey, astrazeneca å all annan OT crap som har diskuterats i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen på detta forum kan väl undgått Mats Iremarks turneringsklonk i Deuville. Men vad hände sedan?

Enligt hans egen blogg grindar han NLT400$ bland annat på Ongame. Han försvarar lowstakesspelandet med att han är bekväm med nivån, ogillar swingsen på de högre nivåerna m.m.

 

Ytterligare en turneringsklonkare är amerikanen Jeff Madsen som hade ett riktigt lyckosamt WSOP. Tidigare var Madsen en lowstakesgrindande cash-gamespelare men bara några veckor efter klonken började han dyka upp bl.a. på Full Tilts 5/1000$ och 1/2000$ Omaha Hi/Lo-bord, där några av världens absolut starkaste spelare håller till – gutsy!

 

Inget ont om Mats. Hans beslut är rationellt. Han spelar på en nivå han är bekväm med, han inser sina egna begränsningar, ogillar större downswings o.s.v. Jag hyser stor förståelse för hans beslut.

Men jag kan samtidigt inte undvika att imponeras över Madsens satsning. Den här tron på sig själv, modet att sikta mot stjärnorna.... kanske dumdristigt, men absolut hedervärt.

 

Iremarks inställning känns typiskt svensk. Förnuftigheten och försiktigheten. Likafullt känns Madsens inställning typiskt amerikansk. Den här djärvheten och den oerhörda viljan att ”vinna”.

 

Och i skenet av denne typiske svensk(?) och denne typiske amerikan(?) känns inte USA:s framgångar på i princip alla områden särskilt märkliga. Tror fan det att ett land fyllt av ”Madsens” kommer producera nobelpristagare, idrottstjärnor och framgångsrika företag på löpande band.... medan landet lagom för all del kanske drabbas av färre stora misslyckanden men också färre stora framgångar... :cry:

 

Är det inte Mike Sexton som säger: ”You got to get in there and gamble to win”….

 

 

(Detta är inte vetenskaplig analys av den amerikanska/svenska mentalitetens koppling till resp. lands framgångar... detta är bara mina spontana, högst lekmannamässiga reflektioner)

 

 

för varje jeff madsen som lyckas finns det 10000 som slutar på en parkbänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte direkt insatt men Klüft har väl europarekordet och närmar sig världsrekordet i 7kamp? Det tycker iaf jag gör henne riktigt stor inom friidrotten sen är hon ju också ren (så vitt vi vet ;)) till skillnad från mer eller mindre varenda jänkare :lol:.

 

7-kamp är en av de grenar med minst antal utövare och friidrott i sin helhet är inte särskilt utbrett. Att då jämföra tomten Klüft med världsstjärnor inom stora sporter som fotboll/ishockey är för mig helt befängt.

 

Sen att jag verkligen ogillar Klüft som person är en annan femma :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7-kamp är en av de grenar med minst antal utövare och friidrott i sin helhet är inte särskilt utbrett. Att då jämföra tomten Klüft med världsstjärnor inom stora sporter som fotboll/ishockey är för mig helt befängt.

Ishockey är väl iofs sådär stort jämfört med fotboll. Skulle också tippa på att friidrott är rätt mycket större än hockey globalt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...