Gå till innehåll

Tips vid inköp av Espressomaskin


sorkenkk

Recommended Posts

Jag tänkte inköpa en espressomaskin så man kan göra egna espressos, cappuccinos, lattes osv. Har läst lite på http://www.kaffeinformation.se och även spanat in ett par maskiner på http://www.netonnet.se som verkar prisvärda. Någon här som kan hjälpa mig med vad för utrustning som behövs? Alla råd är goda. ;)

 

Vill helsta komma under 3000kr allt som allt inkl frakt. Gärna runt 2000kr också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En espressomaskin.

 

Tänkte mer på om det är andra smågrejer som behövs. Vad för kaffe man bör köpa till kan vara intressant t ex. :)

 

Ett måste är att köpa en egen kvarn som är anpassad till den maskin du har. Vissa maskiner behöver ha det mer malt för att få ut den bästa smaken medan andra behöver ha det grovare malt. Allt enligt en kompis som är väldigt kaffe intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går i tankarna att köpa en utav "Krups" kombinerade espressomaskiner/bryggare.

 

Storleken på köket gör det svårt för mig att trycka in båda två, jag hade gärna ägt två separata maskiner men praktiska förutsätningarna får avgöra.

 

Någon som har åsikter om dessa maskiner?

 

Kostar runt 2500/3000 för deras exklusivare modeller.

 

Kankse något får dig också?

 

// ah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går ocskå och funderar på att köpa mig en espressomaskin, men jag tycker informationen på butikernas hemsidor är rätt knapphändig. Vad kan man göra i de olika maskinerna? Att man kan göra espresso framgår väl av namnet, men sen då? Kan man göra sig en latte? Vanligt jävla svart kaffe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut viktigaste ni ska ta reda på är om maskinen invändigt har rör av plast eller koppar.

 

Bli inte lurade med flashiga maskiner som har plast på insidan, de håller inte lika länge och smaken kan bli otrevlig ganska snabbt.

 

Perfekt, tack. Bra råd.

 

Det är den här typen av slamkryparfrågor som man inte kommer på själv när man står och snackar med puckot som vill sälja mackenicken till en!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina erfarenheter av så pass billiga maskiner är att det smakar skitäckligt.

De där billiga maskinerna kan inte hålla ett tillräckligt högt tryck eller vad det är har jag hört, och man får aldrig till nån crema.

Mitt tips är att om man inte har 10k+ att lägga på maskin så kan man lika gärna köpa en såndär gammaldags italiensk moccabryggare. de gör kaffe som är mycket godare än krupps skitmaskiner.

 

Ialla fall min åsikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina erfarenheter av så pass billiga maskiner är att det smakar skitäckligt.

De där billiga maskinerna kan inte hålla ett tillräckligt högt tryck eller vad det är har jag hört, och man får aldrig till nån crema.

Mitt tips är att om man inte har 10k+ att lägga på maskin så kan man lika gärna köpa en såndär gammaldags italiensk moccabryggare. de gör kaffe som är mycket godare än krupps skitmaskiner.

 

Ialla fall min åsikt

 

Håller med där. En Moccabryggare för 150:- är förmodligen ett bättre val än en halvbillig netonnet-variant.

 

Hyffsat kaffe till en sådan (om man inte mal själv) är Lavazza tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en riktig kaffenörd för ett tag sen. Han rekommenderade isomac ( http://www.isomac.se/ ) som prisvärda. Du får deras maskin Napolissima för typ 2.5k. Vill du ha en röd maskin som i övrigt ser nästan precis likadan ut så uppgraderar du till deras Isomac Giada de Luxe (eller dyl) för ca 4k. Är man inställd på att ha en röd espressoaskin så är man. :)

För övrigt så behöver du en kaffegrinder om du inte vill köpa färdigmalet kaffe. Jag köpte även den från Isomac. Macinino Prof Inox för ~1.5k. Sedan tillkommer naturligtvis kaffebönor, espressokoppar m.m.

 

http://www.kaffegrossisten.se har alla maskiner / tillbehör du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...