Gå till innehåll

Bananflugor - vad gör man?


Okok

Recommended Posts

Har ända sedan jag återvände till lägenheten efter sommaren haft problem med bananflugor. Jag hade troligen något riktigt snuskigt hemma för nån månad sedan och de har sedan dess inte velat försvinna trots att allt i lägenheten känns väldigt fräscht i övrigt.

 

Finns det något man kan göra för att knäcka dem en gång för alla? Smått tiltande när de flyger förbi en hela tiden när man sitter och kollar på TV eller lirar poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mugg med vinäger och lite diskmedel funkade för oss. Efter någon dag flöt det omkring hundratals med lik. Lycka till! :)

 

 

Tackar tackar. Det ska jag testa!

 

Othello skrev:

Tips från anticimex hemsida:

Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.

 

 

Säg inte att redan fanns en bananflugetråd! Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle, och har tidigare, angripit problemet från flera håll med en sk. tre-stegs-raket

 

1 -

En mugg med vinäger och lite diskmedel funkade för oss. Efter någon dag flöt det omkring hundratals med lik. Lycka till! :)

 

2 -

Och börja med det grundläggande, du måste hitta roten till det onda -> STÄDA

 

3 -

Jag brukar jaga dem med dammsugaren. Hjälper knappast på längre sikt men det är ganska roligt och skönt sätt att döda på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försegla alla brödpåsar noggrant!!! Har själv efter sommaren fått problem med dessa totalt meningslösa varelser. För nån dag sen såg jag en fluga i brödpåsen. Kände mig rätt orkeslös för stunden så jag klämde bara till utanpå påsen för att ta död på den och la mer på minnet vilken brödskiva jag sen skulle slänga. Efter en stund såg jag i ögonvrån att något fortfarande kröp i påsen, tittade efter noggrannare och såg att brödet var fullt av bananflugor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...