Gå till innehåll

NLT - Trn, AJs i MP mot limp-rr AI: fold/call?


parre

Recommended Posts

250k-garanti på Full Tilt.

 

Startstack 3000. Snittstack är väl ca 4500 vid detta laget.

 

Blinds: 40/80

 

Stackar:

 

Fi1: 3500

Fi2: 1700

Jag: 2400

 

Reads:

Fi1 verkar rätt fiskig.

Fi2 verkar vara jättedålig, gjort massvis med skumma spel & syner.

Jag själv har spelat hyfsat tajt, fått några potter här och där, gett upp ett par potter som jag raisat pre och fått omslag mot mig (hade typ A7s i LP ena gången, 44 andra). Annars inget märkvärdigt.

 

Preflop:

Fi1 limpar UTG+2.

Fi2 limpar UTG+4.

 

Jag sitter i sen mittposition och tittar ner på A :heart: J :heart: .

 

Fold känns alldeles för tajt.

Syn känns alldeles för vekt, hamnar bara i skiten då.

 

Så jag höjer till 400.

 

Fi1 synar.

Fi2 limpreraisar nu all-in för 1700 totalt.

 

Fold eller all-in?

 

Ställer jag in så borde Fi1 vika allt utom QQ+/AK. Har han spelat stålet så passivt som han gjort så har han, då är det bara att betala av. Fi2's ställ känns lite som ett pocketpar, typ 55-TT, som först synar för setvärde, men sedan ser chansen att dubbla. Jag tror att jag har en coinflip med 520 dött i potten ifall jag ställer, vinner jag denna är jag skapligt med. Har inget emot att ta en coinflip här som sagt, vinner jag har jag bra stack inför fortsättningen, förlorar jag så får jag sova.

 

Fi2 har gjort skumma spel tidigare, så det behöver ju absolut inte vara stålet (skulle han verkligen limpa stål efter en limpare?).

 

Å andra sidan är ju inte AJs sådär jättestark, så jag kanske borde lägga mig istället och satsa på att hitta bättre kort/lägen?

 

Vad tycker ni - ska jag höja all-in och hoppas få potten HU mot Fi2 för en förmodad coinflip, eller ska jag ta det säkra alternativet och lägga mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar det. Om Fi1 har ett monster har han spelat det muppigt och isåfall förtjänar du att dra ut. Jag hade nog tänkt precis som du angående Fi2 också, han gör ofta om sitt PP med set value till en coinfliphand med dött i potten här.

 

Du är ju kanske inte desperat, men ibland när man står och stampar är det kul att styra in markerna i mitten och hoppas på fru fortuna , så man kan komma in i matchen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att fi1 har en sämre hand än dig (vilket han bör ha typ jämt) och foldar så ska du in med 1300 för att vinna 2600. Givet att du gillar variansen med spelet så kan du till och med syna om du är runt 98% säker på att fi2 har KK eller QQ.

 

Nu är det ju knappt halvtroligt att fi2 har PP>10, vilket gör att vi gladeligen synar. Och drar ut, ofc :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte poängen med att riskera hela stacken(om Fi1 synar) med coinflip när man tydligen(om jag fattat rätt) kan spela ut vissa/(alla?) som sitter runt bordet. Har ju 2000 kvar efter en fold och blindsen är 40/80.

 

Limp/all-in efter limp med AA kan ju vara ytterligare ett skumt move Fi2 plockar fram ur skjortärmen.

 

Även om du vikt för omslag tidigare så tror jag inte Fi2 försöker bluffa nu. Han var ju kass så reads är väl inget för honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte poängen med att riskera hela stacken(om Fi1 synar) med coinflip när man tydligen(om jag fattat rätt) kan spela ut vissa/(alla?) som sitter runt bordet. Har ju 2000 kvar efter en fold och blindsen är 40/80.

 

Limp/all-in efter limp med AA kan ju vara ytterligare ett skumt move Fi2 plockar fram ur skjortärmen.

 

Även om du vikt för omslag tidigare så tror jag inte Fi2 försöker bluffa nu. Han var ju kass så reads är väl inget för honom...

 

Om Fi1 synar så är jag rätt så krossad, hela spelet bygger ju på att det är otroligt att Fi1 har något bra nog att syna med (dvs QQ+, AK). Jag tror alltså inte att Fi1 har jättestål och kommer tvingas passa, och jag tar gärna en coinflip mot shortstacken med 520 dött i potten.

 

Som någon påpekade har jag odds mot Fi2 även om han skulle ha KK/QQ, men jag tycker att hans spel luktar väldigt mycket pocketpar som limpade för set value men nu ser chansen att ta en coinflip med döda pengar i potten (ung. samma sak som jag ser då).

 

Inom ett par minuter är mörkarna 50/100.

 

Om jag foldar får jag oerhört svårt att spela ut någon. Att spela ut folk med 20xBB när snittstacken är 50xBB och flera vid bordet sitter på 70-100xBB är knappast realistiskt. Om jag får potten HU mot Fi2 och vinner så har jag nästan 5000 i marker. Om även Fi1 synar och jag vinner har jag 6000+.

 

Mitt EV med en stack på 5-6k är enormt mycket större än mitt EV med en stack på 2k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt med 250-300 preflop och sen hade jag faktiskt lagt mig när stället kommer. tycker inte det är värt det med AJ även om Fi1 foldar. Du tappar för mycket med en hand som mycket lätt kan vara dominerad eller som bäst 50-50 skulle jag vilja säga. Kan inte se nån göra ett sånt spel med A8-A10. givetvis med låga pp men , risken att han har JJ+ AQ el AK är överhängande. Så här tidigt i de stora guaranteeturneringarna brukar det vara rätt bra händer om de går in preflop. Riskerna är större än möjligheterna som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Fi1 synar så är jag rätt så krossad, hela spelet bygger ju på att det är otroligt att Fi1 har något bra nog att syna med (dvs QQ+, AK). Jag tror alltså inte att Fi1 har jättestål och kommer tvingas passa, och jag tar gärna en coinflip mot shortstacken med 520 dött i potten.

Jag fattar inte varför du tror att han kommer vika. Det är ju inte direkt ovanligt att se en sån här mupp hitta synen med 55 eller QJs.

 

Om jag foldar får jag oerhört svårt att spela ut någon. Att spela ut folk med 20xBB när snittstacken är 50xBB och flera vid bordet sitter på 70-100xBB är knappast realistiskt.

Vi har nog väldigt, väldigt olika definitioner av "spela ut".

 

Mitt EV med en stack på 5-6k är enormt mycket större än mitt EV med en stack på 2k.

.1 inköp istället för .0001 inköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför du tror att han kommer vika. Det är ju inte direkt ovanligt att se en sån här mupp hitta synen med 55 eller QJs.

 

Precis, om du synar/går all-in så stiger ju värdet för Fi1 vilket motiverar honom att göra en mer eller mindre tveksam syn som kan ha dig slagen preflop.

 

Om jag foldar får jag oerhört svårt att spela ut någon. Att spela ut folk med 20xBB när snittstacken är 50xBB och flera vid bordet sitter på 70-100xBB är knappast realistiskt.

 

Spelar väl ingen roll om Fi har 10000 BB om du har bäst hand och de fortsätter med sitt fiskspel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att jag åkt ur en miljon turneringar på att syna ner folk som gör konstiga spel. kanske? :?

 

gissade på KK bara för att du hade ett A. Det är inte fel att limpa AA,KK som andre limpare ibland, kan ge bra utfall. Det är dock inte standardspel (för mig i alla fall)

 

AQ synen är ganska värdelös faktiskt

 

Tycker väl inte att du spelar handen dåligt egentligen med tanke på den höjning du gör preflop. Problemet är bara att jag tror du oftast är slagen och jag gillar inte att syna slagen i början av turneringar. Man blir så handikappad sen, det kommer bättre lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...