Gå till innehåll

Allt om vintips!


Esperit

Recommended Posts

Rioja blir jag sällan besviken på. Faustino I är nog min favorit. Sen är ju vin så grymt beroende av vad man ska dricka det till tycker jag. Men jag är visserligen ingen kännare.

 

Ett vin man inte ska dricka är Dalat. En Vietnamesiskt vin som kostar ungefär vad resten av middagen kostar där nere för 2 personer och som smakar kattpiss.

 

Vitt vin som jag gärna dricker till fisk är Leonardo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste ju in och återuppväcka den här mer än måttligt döda tråden genom att tipsa om ett väldigt trevligt vin, Simposio -01.

Helt fantastiskt kraftigt, går bra att dricka både till en stor blodig biff eller att bara avnjuta utan mat till.

 

börjar inse att röda viner faktiskt kan vara helt okej.

 

Måste sedan givetvis smyga med en Moulin Touchais 89, extremt vettigt pris och finns på nästan alla systembolag. Inte lika söt som de flesta sauternes, men smakrikt frisk och lätt att uppskatta även för den som inte fanatiskt gillar söta viner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palandri (Australien)- Eldigt o fruktigt, mycket gott vin!

 

Marqués de Griñon (Spanien)- Ett av de godaste viner jag druckit! Tyvärr har bolaget ´bara` Reservan(Och dyrt är det!) och går inte alls att jämföra med GranReservan( 1997 tror jag det var)jag fick i spanien.

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Dags för en fet bump, nu när öltips lever igen. Om det finns intresse dvs, hoppas ni kan tipsa mig om lite goda grejer.

 

Errazuris Estate Ett riktigt gott vin, funkar till lättare kötträtter. Jag skulle även kunna tänka mig till fisk, eller allra helst bara till att drickas! En riktig höjdare.

 

Gattinara Nyhet denna månaden på bolaget. En riktigt kraftig Nebbiolo. En riktig höjdare till er som gillar lite kraftigare viner. Tobaks och lakritsdoften är påträngande. Mums!

 

Amarone della Valpoliciella En av de få amaroneviner jag smakat. Så udnerbart gott det är, synd att det är så dyrt. Men ni är pokermillionärer, unna er det!

 

Annars är Rioja en lätt favorit. Agramont, Epico, Faustino är säkra kort. Imorgon ska jag testa på Conde de Valdemar av lite olika kvalitetsmärkningar. Den ska visst vara en ordentlig temperanillohöjdare.

 

Vita viner kan jag alldeles för lite om. De gör goda viner i Chablis och Alsace. Laroche från Borgogne är en favorit annars. De halvtorra tycker jag är ganska äckliga, och de riktigt sauternesöta tror jag aldrig jag känt mig manad att köpa. De skulle aldrig användas (även om de tåler lagring).

 

Kom med mer tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte druckit speciellt mycket vin och när jag väl druckit det har det slutat med mer eller mindre tragedi. Jag skulle nu vilja lära mig att dricka vin på riktigt och undrar om någon kan ge ett förslag på ett gott nybörjarvin.

 

Jag har tänkt att dricka nybörjarvin ett tag för att sedan gå över till lite mer advancerade viner.

 

Skulle vara tacksam för svar!

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna.

 

Drog i mig en gnutta "Chill Out" bag-in-the-box häromdan. Helt Ok faktiskt.. får väl dock inget Nobelpris men det smaka smaka schysst. Kom ifrån USA, CA. 180 pinnar för en box på bolaget.

 

Min fråga är dock, tips på bästa/billiga/prisvärda b-i-b-viner? Både röda och vita är välkomna:P

 

(Jakke, så länge du går baklänges efter nåra glas kommer du aldrig uppskatta vin ordentligt :D HAHA) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...