Gå till innehåll

Små suited connected = EV+ ?


Pepperpum

Recommended Posts

En liten fundering jag har haft en tid:

 

Låt säga att vi sitter vid ett fullringsbord där de allra flesta är tighta och har koll på positionsspelet. Vad händer om alla plötsligt höjer re-raisar pre-flop?

 

Det indikerar ju att de flesta har riktigt bra kort, kanske premium t.om. Min fråga är då om inte mina låga suited connected, t.ex. 45, ökar i värde? Jag menar, de flesta bra kort är ju redan ute ur leken.

 

Om 45 är för lågt, hur höga kort ska jag ha i relation till antalet motspelare, för att det ska vara värt att ge sig in i leken? Och hur höga insatser kan man syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ökar dina SC i värde om ett väldigt tight bord plötsligt öppnas upp mitt i en hand. Man kan då anta att dina motspelare har händer som blockar varandra. Det kommer ändå att krävas en ganska bra träff på flopp för att du ska kunna spela vidare på de andra gatorna. Varenda överkort kan vara ett möjligt set. Träffar du inte hårt på floppen så har du inget värde kvar i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör detsamma hur höga dina kort är - det enda som gäller är pottoddsen.

 

Får du tillräckligt bra odds för att syna för att träffa stegen/färgen ?

 

Är det med än 2 andra i spelet så kan det ofta vara värt det - men kommer det re-raise så är det bara och kasta får då får du ofta inte implicita pottodds och syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering jag har haft en tid:

 

Låt säga att vi sitter vid ett fullringsbord där de allra flesta är tighta och har koll på positionsspelet. Vad händer om alla plötsligt höjer re-raisar pre-flop?

 

Det indikerar ju att de flesta har riktigt bra kort, kanske premium t.om. Min fråga är då om inte mina låga suited connected, t.ex. 45, ökar i värde? Jag menar, de flesta bra kort är ju redan ute ur leken.

 

Om 45 är för lågt, hur höga kort ska jag ha i relation till antalet motspelare, för att det ska vara värt att ge sig in i leken? Och hur höga insatser kan man syna?

 

Generellt så ökar ju värdet på "drag händer" ju fler som är med i potten.

 

Kan inte att säga exakt hur höga insatser man skall syna, men det står i propotion till hur mycket du kan få betalt om du träffar. Det bestäms av hur stora stackar dina motståndare (och du) har, och hur svårt dom har ett t.ex. släppa ett överpar när du träffat minst två par.

 

Om jag t.ex. spelar $.5/1 med en stack på $100 och sitter på knappen med J, 10 i samma färg. Då synar jag lätt $5 av en som höjer i tidig position om han har ca $100 själv. Men om den som höjer har $25 då kastar jag handen om inte flera med större stackar sluter upp i handen.

 

Det du hoppas på är en låg flopp där du minst träffar två par eller bättre. Att träffa färgen är ju ingen höjdare med låga kort, eftersom du säkert är slagen om det ligger tre eller fyra till en färg på bordet. Så jag spelar nästan hellre connectors i olika färg, då slipper jag försöka dra till en värdelös flush.

 

Detta är min uppfattning och sätt att spela denna typ av händer. Det måste alltså inte på något sätt vara det rätta eller ända sättet att spela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering jag har haft en tid:

 

Låt säga att vi sitter vid ett fullringsbord där de allra flesta är tighta och har koll på positionsspelet. Vad händer om alla plötsligt höjer re-raisar pre-flop?

 

Det indikerar ju att de flesta har riktigt bra kort, kanske premium t.om. Min fråga är då om inte mina låga suited connected, t.ex. 45, ökar i värde? Jag menar, de flesta bra kort är ju redan ute ur leken.

 

Om 45 är för lågt, hur höga kort ska jag ha i relation till antalet motspelare, för att det ska vara värt att ge sig in i leken? Och hur höga insatser kan man syna?

 

Generellt så ökar ju värdet på "drag händer" ju fler som är med i potten.

 

Kan inte att säga exakt hur höga insatser man skall syna, men det står i propotion till hur mycket du kan få betalt om du träffar. Det bestäms av hur stora stackar dina motståndare (och du) har, och hur svårt dom har ett t.ex. släppa ett överpar när du träffat minst två par.

 

Om jag t.ex. spelar $.5/1 med en stack på $100 och sitter på knappen med J, 10 i samma färg. Då synar jag lätt $5 av en som höjer i tidig position om han har ca $100 själv. Men om den som höjer har $25 då kastar jag handen om inte flera med större stackar sluter upp i handen.

 

Det du hoppas på är en låg flopp där du minst träffar två par eller bättre. Att träffa färgen är ju ingen höjdare med låga kort, eftersom du säkert är slagen om det ligger tre eller fyra till en färg på bordet. Så jag spelar nästan hellre connectors i olika färg, då slipper jag försöka dra till en värdelös flush.

 

Detta är min uppfattning och sätt att spela denna typ av händer. Det måste alltså inte på något sätt vara det rätta eller ända sättet att spela...

 

Gillar inte dina resonemang, varför är det en lätt syn av raise till 5 BB med J10s (då FI har 100BB eller mer) då ingen annan synat före? Då synar jag MKT hellre med 67s (mindre risk för att bägge prickar samtidigt) och oftast inte utan en synare till före mig.

 

Har du J10 är det väl inte en låg flop du hoppas på, snarare medelhög förutsatt att du inte prickar stege/drag? varför skulle det inte vara bra att träffa färgen med 2 låga kort? Självklart är den oftast kass på turn om brädan är enfärgad men mot en enda FI på flop... ? Att hellre spela connectors utan samma färg är ju bara dumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...