Gå till innehåll

Ang. värdering av bostadsrätt


stoffe83

Recommended Posts

En lägenhet jag funderar på blev värderad av 2 oberoende mäklare i torsdags. Lägenheten behöver rustas ordentligt!

Mäklare 1 värderade till 100K

Mäklare 2 värderade till 150K

 

Hur sjutton kan det vara sådan skillnad?

 

Ska träffa banken på måndag, är det något speciellt jag bör tänka på eller fråga om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 oberoende mäklare

 

Was ist das?

 

Existerar inte.

 

Om det är den första lägenheten du köper råder jag dig till att ha extremt mycket is i magen och inte nappa på säljarknepen från mäklarna. (samma sak om det vore den tredje eller sjunde lyan)

 

 

Mäklarna har EN sak i skallen och det är sina arvoden, inget annat. De skiter fullständigt i om det är en lyxfyra på strandvägen i sthlm eller en kasse bajs de säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Spelar det någon roll vad olika mäklare värderar bostaden till? Det är ju du som ska värdera den.

 

Enligt min mening är bostadsmarknaden för närvarande en stor bubbla, som snart kommer att spricka.

 

Skulle du, nu för tiden, gå efter vad du värderar en lägenhet till så skulle du aldrig få en bostadsrätt.

 

Edit:: Vän.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte missminner mig tar de ut fast arvode för objekt under 650 000kr. Så jag tror dem skiter fulltständigt i hur mycket den säljs för, bara den säljs. Sen att mäklare ska vara opartiska är dock en annan fråga, men en sak är säkert är att de sätter sin karriär på spel genom att vara partisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte missminner mig tar de ut fast arvode för objekt under 650 000kr. Så jag tror dem skiter fulltständigt i hur mycket den säljs för, bara den säljs.

Vilket förstås innebär att de systematiskt kommer undervärdera lägenheterna för att få skiten sålt.

 

Sen att mäklare ska vara opartiska är dock en annan fråga, men en sak är säkert är att de sätter sin karriär på spel genom att vara partisk.

Bara om det tydligt märks för deras kundbas. Och med tanke på att deras kundbas består av personer som inte kommunicerar med varandra i någon särskild utsträckning så ska det extremt mycket till för att förstöra en mäklares karriär.

 

Dessutom är ju hela tanken på att en mäklare ska kunna representera båda parter i en transaktion helt jäkla vansinnig.

 

Deras enda existensberättigande är att de ska ha bättre koll på vad människor är villiga att betala för olika lägenheter samt bostadsläget. För vilket de tar vansinnigt mycket pengar. Särskilt som all deras kunskap relativt enkelt skulle kunna automatiseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med många svar!

Jag tror att jag får den för 120K! Det är så att min pappas företag har haft lägenheten som ett kontor fram tills nu, men nu byter de lokaler! Jag kommer inte ihåg om det va dom eller om det var styrelsen i fastigheten som sa att det var tvunget att vara 2 oberoende mäklare som värderade den.

Jag fattade inte bara hur det kunde skilja så mkt på dom!?

Ska upp till banken imorrn! Vad bör jag tänka på och fråga om där? När man har jobb, men inte jobbar heltid...kan det funka med lån om man har någon som går i borgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bör jag tänka på och fråga om där? När man har jobb, men inte jobbar heltid...kan det funka med lån om man har någon som går i borgen?

 

Ja, du kan vara arbetslös så länge du har en borgensman. Avråder visserligen starkt att skriva borgen för någon, vem det än är men nu gäller det visserligen "bara" 120k, ingen summa som kommer att sätta någon på bar backe i första taget.

 

(Missförstå mig rätt nu, 120 k är mycket pengar men inte ohanterbart för en person med fast jobb som kan få andra lån etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras enda existensberättigande är att de ska ha bättre koll på vad människor är villiga att betala för olika lägenheter samt bostadsläget. För vilket de tar vansinnigt mycket pengar. Särskilt som all deras kunskap relativt enkelt skulle kunna automatiseras.

Haha, Hjort kan inte du göra en liten lista över yrken du föraktar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hitta ingen passande tråd så jag provar denna. Om en bostadsrätt har badkar får man då som ägare ta bort badkaret och istället installera typ duschkabin? Måste man snacka med förvaltaren om detta?

 

tja kanske lätt för de som vet men upplys gärna en som inte vet :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta ingen passande tråd så jag provar denna. Om en bostadsrätt har badkar får man då som ägare ta bort badkaret och istället installera typ duschkabin? Måste man snacka med förvaltaren om detta?

 

tja kanske lätt för de som vet men upplys gärna en som inte vet :roll:

 

I en BOSTADSrätt kan du göra typ vad f-n du vill som inte påvärkar dina grannar el. omgivning. Du kan t ex bryta upp parketten o odla potatis där om du så skulle önska. Så svar: Ja.

 

Annat är det i en HYRESrätt där får man knappt sätta upp en tavla utan fastighetsvärdens tillstånd. Ok nu tar jag men friheterna man har är ytterst få i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta ingen passande tråd så jag provar denna. Om en bostadsrätt har badkar får man då som ägare ta bort badkaret och istället installera typ duschkabin? Måste man snacka med förvaltaren om detta?

 

tja kanske lätt för de som vet men upplys gärna en som inte vet :roll:

 

Ja, det får du. Om du ska prata med någon så är det styrelsen för bostadrättsföreningen du pratar med och inte ngn "förvaltare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en BOSTADSrätt kan du göra typ vad f-n du vill som inte påvärkar dina grannar el. omgivning. Du kan t ex bryta upp parketten o odla potatis där om du så skulle önska. Så svar: Ja.

 

 

 

Om du bryter upp parketten o arrar trädgårdsland är jag övertygad om att föreningen kommer belsuta om tvångsförsäljning pga vanskötsel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad det står i föreningens stadgar. Där skall allting finnas klart angivet vad som gäller för din förening. Har du dem inte/hittar du dem inte, fråga någon styrelseledamot. Styrelsen kan sedan också hjälpa dig om det är något du skulle fundera över. Och oavsett vad du gör är det bra att informera styrelsen om planerade åtgärder - är det saker som är oklara eller ligger på gränsen så borde det gå att fixa tillstånd eller något avtal med styrelsen där man klargör vad som gäller i termer av ansvar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad det står i föreningens stadgar. Där skall allting finnas klart angivet vad som gäller för din förening. Har du dem inte/hittar du dem inte, fråga någon styrelseledamot. Styrelsen kan sedan också hjälpa dig om det är något du skulle fundera över. Och oavsett vad du gör är det bra att informera styrelsen om planerade åtgärder - är det saker som är oklara eller ligger på gränsen så borde det gå att fixa tillstånd eller något avtal med styrelsen där man klargör vad som gäller i termer av ansvar etc.

 

Ok, det låter bra! Har precis snackat med ordförande för föreningen och han så också att det var ok! Ska förbi någon firma/butik nu och se vad de tar för att fixa det alt höra hur svårt det kan vara och fixa själv? Det är inga vattenrör till eller från badkaret så det bör inte vara allt för svårt, eller vad säger någon med erfarenhet?

Tackar för all respons!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter bra! Har precis snackat med ordförande för föreningen och han så också att det var ok! Ska förbi någon firma/butik nu och se vad de tar för att fixa det alt höra hur svårt det kan vara och fixa själv? Det är inga vattenrör till eller från badkaret så det bör inte vara allt för svårt, eller vad säger någon med erfarenhet?

Tackar för all respons!

 

Passa dig för att göra sånt som rör vattenledningar om du inte vet vad du håller på med. Klantar du dig så det blir översvämmningar o grejor täcker inte försäkringen det om det är ett "hemmabygge". Bättre anlita fackman isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...