Gå till innehåll

KK vs. AA vad är oddsen att de möts?


SGx

Recommended Posts

På sistone känns det som att typ varannan gång jag får KK så sitter nån annan med AA. Det är ju variansen som slår till, jag vet. Men jag skulle bra gärna vilja veta vad den statistiska sannolikenhen är att någon har AA precis samtidigt som jag har KK i det långa loppet. Finns det någon som vet? nån länk till nån sida som reder ut detta?

 

Tacksam för svar :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sistone känns det som att typ varannan gång jag får KK så sitter nån annan med AA. Det är ju variansen som slår till, jag vet. Men jag skulle bra gärna vilja veta vad den statistiska sannolikenhen är att någon har AA precis samtidigt som jag har KK i det långa loppet. Finns det någon som vet? nån länk till nån sida som reder ut detta?

 

Tacksam för svar :roll:

 

 

5% chans att KK möter AA och 4% chans att du förlorar mot AA (1 gång av 5 så vinner KK mot AA).

 

Dvs 1 gång av 25 som du har KK så kommer du förlora mot AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vetgirig för svaret! :)

 

Rezzpect visa lite respekt för andra kanske? Jag ville verkligen veta oddset för detta! vad är det för fel på "sådana trådar" Denna del av forumet handlar väl om pokerteori. Och en stor del av pokerteorin är sannolikheten för olika saker. Förstår inte vad ditt gnäll grundar sig på, men men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vetgirig för svaret! :)

 

Rezzpect visa lite respekt för andra kanske? Jag ville verkligen veta oddset för detta! vad är det för fel på "sådana trådar" Denna del av forumet handlar väl om pokerteori. Och en stor del av pokerteorin är sannolikheten för olika saker. Förstår inte vad ditt gnäll grundar sig på, men men....

 

Om du är så mån om respekt för andra kan du väl söka i forumet innan du gör en ny tråd som ställer samma fråga som hundra andra gjort tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har KK på ett 10-mannabord och två spelare kan ha AA. Det finns 3 sätt att dela ut AA till två spelare, och 6 sätt att dela ut AA till en spelare.

 

I exemplet med två spelare så finns det C(46,14)*13!!*3 (13!! = 13 * 11 * 9 * 7 * 5 * 3) sätt att dela ut resterande händer på (vilket ger ett stort tal jag ej skriver ut), och C(48,16)*15!!*6 sätt att dela ut resterande händer på i det andra fallet minus de sätt som fanns i det första.

 

Eh, det blir stora tal och lite komplicerat. Men C(46,16) kommer ifrån att det finns 16 kort kvar att dela ut och totalt 46 i leken. C(46,16) är alltså så många sätt det finns att dela ut 16 kort av 46 möjliga. 15!! är det antal sätt man kan dela ut 16 kort till åtta händer som har två kort i sig. Produkten är antalet sätt det överhuvudtaget går att dela ut två kort till det antalet spelare. Så...

 

Subtraherar vi det första från det andra får vi 27 326 563 159 384 514 025 sätt att MINST en spelare har AA på handen. Dividerar vi detta med totalt antal sätt att dela ut två kort till nio spelare (C[50,18]*17!!) erhåller vi cirka 4,4 procent eller ungefär 22 mot 1. Det går väl lätt att räkna i farten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vetgirig för svaret! :)

 

Rezzpect visa lite respekt för andra kanske? Jag ville verkligen veta oddset för detta! vad är det för fel på "sådana trådar" Denna del av forumet handlar väl om pokerteori. Och en stor del av pokerteorin är sannolikheten för olika saker. Förstår inte vad ditt gnäll grundar sig på, men men....

 

Om du är så mån om respekt för andra kan du väl söka i forumet innan du gör en ny tråd som ställer samma fråga som hundra andra gjort tidigare?

 

Var ganska trött när jag postade frågan och hur konstigt det än låter så tänkte jag inte ens på det. Jag ber dock om ursäkt för detta. Jag gjorde dock en snabb sökning nu på"AA" "KK" och "AA KK" och fick svaret "Inga trådar eller inlägg matchade dina sökkriterier". Jag skulle gärna läsa mera om detta, så dliner, om du ville vara så vänlig, att posta länkarna till alla dessa hundratals trådar som jag uppenberligen inte lyckas hitta. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelregler:

På forum får man skapa nya trådar. När man startar en ny tråd på ett forum ska det alltid besvaras med "Du ska söka innan du postar!" av minst tre motståndare, annars finns det risk att tråden kan komma att handla om det som trådskaparen hade för avsikt.

 

Jag vet inte riktigt hur jag tolkar ditt inlägg, kanske att du "försvarar"

trådskaparen, isåfall, det är väl bättre att påpeka att sökfunktionen fungerar alldeles utmärkt istället för att personer gör det till en ful ovana att skapa trådar som egentligen bara innebär en massa "jobb" för andra?

 

jag har själv fått lära mej som så många andra genom små pikar och tillrättavisningar, det är jag glad över, resultatet ett bättre forum helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som söker han finner, ett råd, sök, sök rätt:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1663&highlight=sannolikhet

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=549&highlight=sannolikhet

 

två jag hittade på sisådär 10 sek?

 

trevlig läsning

 

Tackar! hur sökte du då? Jag fick svaret "Inga trådar eller inlägg matchade dina sökkriterier" när jag sökte på "AA" "KK" "AA KK" "AA AND KK"... vill ju lära mig så att jag kan söka rätt nästa gång. 8-)

 

(Påståendet att det skulle ha varit "hundra" som tidigare ställt exakt samma fråga här tycks mig ändå vara något överdrivet iofs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tacka för alla svar!

 

Nu kan man undra, om chansen är ~5% att nån har AA när man har KK är chansen då ~10% att nån har AA ELLER KK när man har QQ osv.. ner till 22 då chansen är ~60% att någon (vid ett fullt 10mannabord) har ett högre pocket par ? Tänker antagligen helt fel nu. Nån som vet? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...