Gå till innehåll

Poker och Aspergers syndrom


jello

Recommended Posts

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej grabber. Jag har Alzeimer och har lite probler med å treffe tastene, kan jeg spille poker :) .

 

Hilsen norbaggen

 

Så sjukt kul... inte. Lätt att fälla en kommentar kring nationalitet här men jag håller mig...

 

e det såna oneliners som gör att folk uppfattar dig negativt hehe

 

för övrigt tycker ja du å proffesorn har en poäng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valter Ego skrev:

Hola,

 

80 poäng. Anser mig vara intelligent och EXTROvert till skillnad från hjort. Har skrivit 2.0 på högskoleprovet, tävlat i Jeopardy och fått min IQ uppmätt (rätt ovetenskapligt dock) till omkring 130.

 

 

frågan e om man kan mäta IQ på ett vetenskapligt sätt:)

 

Nä, du har en poäng där. Jag menar bara att jag gjort "riktiga" IQ-tester, men inte under officiella former.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

97p.

 

Och vad är Asperger syndromet?

105p

 

Vet inte heller vad Aspergers syndrom är men läst lite på wikipedia vet dock ej hur tillförlitlig denna info är http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrom

 

Det är väl en rätt bra beskrivning på Aspergers syndrom. Hög fungerande aspergare är dock väldigt bra på att dölja de mesta av problemen, så problemen visar sig sällan så tydligt som de skriver här.

 

Vad som skrivs om aspergare stämmer mest in på et barn som har AS, när barnet lär sig att vad som faller sig naturligt för honom uppfattas som annorlunda av andra, ändrar man sitt beteende för att passa in. Det finns de som fullständigt struntar i vad andra tycker och aldrig ändrar sitt beteende, de kommer alltid uppfattas som helkonstiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(För ett par år sedan jobbade jag med undersökningar av olika slag.)

 

Ibland var det av vikt att de utfrågade inte visste syftet och ibland vem som ville ha resultatet, av olika skäl....

 

Ponera att någon vill ha pokerspelares profil eller bara göra en undersökning...

 

 

Då vi glatt förletts till att skriva in våra poäng är det möjligt att via cookies spåra enskilda resultat.

 

Eller bara använda resultatet på ett mer harmlöst sätt.

 

Nåväl, tråden startades av Jello... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt förresten? Förr hörde man inte talas om alla dessa ”bokstavsbarn”. Finns det några teorier (förutom ”bättre” diagnosticering) varför det är på detta sätt?

 

Kolla in Eva Kärfve, som har sågat DAMP-diagnostiken vid fotknölarna. Jag tror hon finns vid Lunds universitet. Väldigt kort sammanfattat så menar hon att bokstavsbarnen skuldbeläggs för något som eg är ett samhällsproblem, att diagnosen är konstruerad och totalt ovetenskaplig. Det finns alltid något lugnande för föräldrar med att få ett namn på ett tillstånd hos barnet och det löser samtidigt skuldfrågan (det är fel i barnets hjärna). Dessutom har en diagnos ofta varit en förutsättning för att få hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt förresten? Förr hörde man inte talas om alla dessa ”bokstavsbarn”. Finns det några teorier (förutom ”bättre” diagnosticering) varför det är på detta sätt?

 

Kolla in Eva Kärfve, som har sågat DAMP-diagnostiken vid fotknölarna. Jag tror hon finns vid Lunds universitet. Väldigt kort sammanfattat så menar hon att bokstavsbarnen skuldbeläggs för något som eg är ett samhällsproblem, att diagnosen är konstruerad och totalt ovetenskaplig. Det finns alltid något lugnande för föräldrar med att få ett namn på ett tillstånd hos barnet och det löser samtidigt skuldfrågan (det är fel i barnets hjärna). Dessutom har en diagnos ofta varit en förutsättning för att få hjälp.

 

Känns viktigt att inflika här att denna Eva Kärve INTE är psykolog utan socionom. Hon kritiserar således en diciplin hon inte själv tillhör. Antar att hon grundar sina tankar på sk stämplingsteori som kortfattat i detta fall innebär att de barn som får en diagnos tex ADHD "får vatten på sin kvarn", en slags självuppfyllande profetia alltså. Boken hon skrivit om detta heter för övrigt Hjärnspöken. Jag kanske inte behöver tillägga att hon enligt mig inte vet vad hon pratar om....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag också va lite tveksam till Kärfves argumentation när den debatten gick, men att avfärda henne för att hon e socionom verkar ju lite suspekt

 

Att hon är socionom är kanske inte anledningen till att jag avfärdar henne, var lite otydlig. Det är konstigt att hon, som inte ens forskar/arbetar inom psykiatrin, anser sig veta bättre än forskare som hela sitt liv forskat kring diagnoser inom autismspekrat. Bla annat påstår hon att ADHD inte "finns" eftersom man inte kan "bevisa" det biologiskt. Detta skulle inebära att tex schizofrani, autism och bipolär sjukdom inte heller skulle finnas! Vidare anser hon att om ett barn får en diagnos så innebär det "social död" för barnet. Undrar om de som har tex ADHD/DAMP här på forumet anser sig "socialt döda"? Jag anser att en diagnos sätter fingret på ett problem som man med hjälp av en diagnos kan hjälpt till med på bästa sätt. Hur ska man kunna hjälpa människor som själva upplever att de har problem på något sätt utan att man får "ringa in" problemet!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte koll på Kärfve i detalj, men jag tycker hon för fram en intressant poäng och kanske framförallt väcker en debatt som känns rätt angelägen. Sen är jag i och för sig inte främmande för att peta i detaljer, om det nu skulle vara lockande. Jag vet att Eva K inte är psykolog, men det diskvalificerar henne definitivt inte från att ta del i en sådan här diskussion. Är inte en diskussion med olika vinklingar rätt relevant i sammanhanget, eller är du (Max Cady) övertygad om att det finns absoluta sanningar när det kommer till mänskligt beteende? Det är så härligt med elitism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max Cady, jag postade innan jag läst ditt senaste inlägg vilket förtydligade lite vad du menar. Ingen har väl totalt förkastat diagnoser här. Gör Kärfve det? Känns mer som att hon problematiserar "sanningarna", men jag kan ju ha missuppfattat totalt. Var ett tag sedan jag läste något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en diagnos sätter fingret på ett problem som man med hjälp av en diagnos kan hjälpt till med på bästa sätt. Hur ska man kunna hjälpa människor som själva upplever att de har problem på något sätt utan att man får "ringa in" problemet!?

 

Problemet är ju att man inte ringar in problemet. Istället sätter man en godtycklig diagnos, med stöd av symtom vanligt förekommande vid autism. Allt för att "ringa in problemet", lugna föräldrar samt drabbade.

 

Sten Levander, professor i psykiatri, intar väl i princip samma hållning som Eva Kärfve, om än inte lika hårddraget och cyniskt. Jag är beredd att lyssna på honom så länge ingen annan kommit med vettigare argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Känns viktigt att inflika här att denna Eva Kärve INTE är psykolog utan socionom. Hon kritiserar således en diciplin hon inte själv tillhör. Antar att hon grundar sina tankar på sk stämplingsteori som kortfattat i detta fall innebär att de barn som får en diagnos tex ADHD "får vatten på sin kvarn", en slags självuppfyllande profetia alltså. Boken hon skrivit om detta heter för övrigt Hjärnspöken. Jag kanske inte behöver tillägga att hon enligt mig inte vet vad hon pratar om....

 

Å det vet du. Ungefär som att säga att Gillberg saknar kompetens för att han är läkare.

 

En socionom har utbildning i psykologi och angränsade ämnen. Hon var dessutom inte ensam om att begära ut forskningsresultaten utan hade även en barnläkare med sig.

 

Sen kan jag hålla med om att personer med sociologisk utbildning ibland inte vet vad de pratar om. Mitt intryck är att de är ganska ovetenskapliga. Men jämfört med Gillberg & Co så känns det nästan irrelevant. Jag vet inte vad som hände med Gilllberg men jag hoppas han fick sparken och pensionerade sig eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Känns viktigt att inflika här att denna Eva Kärve INTE är psykolog utan socionom. Hon kritiserar således en diciplin hon inte själv tillhör. Antar att hon grundar sina tankar på sk stämplingsteori som kortfattat i detta fall innebär att de barn som får en diagnos tex ADHD "får vatten på sin kvarn", en slags självuppfyllande profetia alltså. Boken hon skrivit om detta heter för övrigt Hjärnspöken. Jag kanske inte behöver tillägga att hon enligt mig inte vet vad hon pratar om....

 

Å det vet du. Ungefär som att säga att Gillberg saknar kompetens för att han är läkare.

 

En socionom har utbildning i psykologi och angränsade ämnen. Hon var dessutom inte ensam om att begära ut forskningsresultaten utan hade även en barnläkare med sig.

 

Sen kan jag hålla med om att personer med sociologisk utbildning ibland inte vet vad de pratar om. Mitt intryck är att de är ganska ovetenskapliga. Men jämfört med Gillberg & Co så känns det nästan irrelevant. Jag vet inte vad som hände med Gilllberg men jag hoppas han fick sparken och pensionerade sig eller nåt.[/quote]

 

 

 

Ehhh, jag är inte säker på att du och jag har samma syn på etiken rörande forskning. Garanterad anonymitet vid forskning SKA ju innebära just att deltagaren är garanterat anonym. Hade Gillberg lämnat ut namn och rådata hade hans karriär och forskningens anseende i allmänhet legat risigt till! Jag är dock medveten om att man genom just detta, att inte lämna ut rådata, kan påstå vilka saker som helst. Svårt fall det där men jag anser, dock utan att ha fullständiga fakta ( :lol: ), att Gillberg gjorde rätt som förstörde rådata för att skydda deltagarna i den berörda forskningen. Att en socionom har läst psykologi är jag medveten om, den är dock inte så gedigen att hon (Eva K) kan luta sig mot den när hon ifrågasätter psykiatriska diagnoser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en socionom har läst psykologi är jag medveten om, den är dock inte så gedigen att hon (Eva K) kan luta sig mot den när hon ifrågasätter psykiatriska diagnoser.

Sett ur en annan synvinkel så är det ju just inom sociologin som hon rör sig.

 

Edit: för övrigt är det viss skillnad på en docent i sociologi och en socionom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget svårt fall.

 

Det är därför de fälldes både i tingsrätten och hovrätten.

 

Det är helt självklart att forskning skall kunna granskas i efterhand. Att det lämnas ut till andra forskare är inte etikskränkande.

 

Det måste du väl ändå förstå?

 

Hade jag varit diktator hade han dömts till 10 år straffarbete endast på grund av att han är retarderad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Aspergers Syndrom ska tolkas som något negativt, eller möjligtvis positivt. Men efter att ha läst

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrom

 

så lär jag nästa tro att brorsan min är en person med detta, eller har väldigt snarlika symptom : Egocentrisk, omotorisk, hög IQ, svårt att ha rutin i vardagen.. jaa, Aspergs.

 

Men, anses detta vara en sjukdom eller ett "udda" beteende?

 

----

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Aspergers Syndrom ska tolkas som något negativt, eller möjligtvis positivt. Men efter att ha läst

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrom

 

så lär jag nästa tro att brorsan min är en person med detta, eller har väldigt snarlika symptom : Egocentrisk, omotorisk, hög IQ, svårt att ha rutin i vardagen.. jaa, Aspergs.

 

Men, anses detta vara en sjukdom eller ett "udda" beteende?

 

----

Bara ett udda beteende. Själv så tror jag att folk visar upp Asperbers på väldigt olika vis, en del kan vara jättesociala, en del med grav autism kan vara tvärtom, och missförstå eller inte alls förstå någonting i sociala sammahang.

Rätta mig om jag missöfrstått något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som autism så är spektrat på AS väldigt brett, alltifrån högfungerade till svårt begränsande.

 

AS gör också individen berättigad till att ansöka om insatser enligt Lagen om Stöd och Service åt vissa funktionshindrade. Det är vanligt att barn med AS i 7-15 års ålder får insatser genom LSS i form av lägervistelse, avlastning i hemmet för föräldrarna samt stödperson/ledsagning. Men nu talar vi förstås om personer med en AS som orsakar dem betydande svårigheter i den dagliga livsföringen. Inte nåt pokerspel för dessa individer, det kan jag nästan lova.

 

/TF - f.d funktionshinderhandläggare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som autism så är spektrat på AS väldigt brett, alltifrån högfungerade till svårt begränsande.

 

AS gör också individen berättigad till att ansöka om insatser enligt Lagen om Stöd och Service åt vissa funktionshindrade. Det är vanligt att barn med AS i 7-15 års ålder får insatser genom LSS i form av lägervistelse, avlastning i hemmet för föräldrarna samt stödperson/ledsagning. Men nu talar vi förstås om personer med en AS som orsakar dem betydande svårigheter i den dagliga livsföringen. Inte nåt pokerspel för dessa individer, det kan jag nästan lova.

 

/TF - f.d funktionshinderhandläggare

 

Hög fungerande har precis lika mycket rätt till hjälp om det behövs. Bara för att en AS har hög IQ behöver det inte betyda att han inte behöver någon hjälp.

 

Om man snöat in på poker och aldrig går ut aldrig tvättar aldrig städar aldrig pratar med någon över huvud taget, utan spelar poker hela det vakna dygnet. Vore ju ganska tydligt att man behöver hjälp i det läget oavsett hur mycket man plussar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...