Gå till innehåll

Nordkoreas provsprängning av kärnvapen


Axix

Recommended Posts

Själva raketerna är väl rätt sucky i sig och de skulle väl hinna orsaka relativt lite skada innan Nordkorea förvandlats till en rykande krater.

 

Tror kärnvapnen spelar betydligt mindre roll än att Kina håller Nordkorea om ryggen, annars hade det ju inte varit något problem att göra en Saddam på Kimmi.

 

Lär väl användas för att pressa väst på ännu mer "bistånd".

 

Någon som vet ifall Sverige ger något bistånd till NK och i så fall hur mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall Sverige ger något bistånd till NK och i så fall hur mycket?

 

Det gör vi, men biståndsminsitern (hon är ny) menade i morgonsoffan (svt) att det skulle ses över och implied att det skulle bli slut med det.

 

(vi ger någon typ av utbildning i riksbankväsendet/nationalekonomi bland annat), men hon menade också att humanitär hjälp och liknande till svältande behövs. Problematiskt när landet svälter egna befolkningen för att istället bygga bomber och förlitar sig på utlandsbidraget till befolkningen (för att generalisera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problematiskt när landet svälter egna befolkningen för att istället bygga bomber och förlitar sig på utlandsbidraget till befolkningen (för att generalisera).

Min spelteoretiska hjärna säger ju något i stil med "shoot 'em all and let god sort 'em out!" För att ta bort det generella incitamentet att behandla sin befolkning på det sättet.

 

Så vi kan ju konstatera att det är tur att jag inte har någon som helst militär makt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror kärnvapnen spelar betydligt mindre roll än att Kina håller Nordkorea om ryggen, annars hade det ju inte varit något problem att göra en Saddam på Kimmi.

 

På aftonbladet kan man dock läsa att kina fördömmer provet. Sen kan man ju alltid diskutera hurvida detta har för betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, svenskt bistånd är ju helt tragikomiskt.

 

Däremot påminner myndigheten halvårsvis om att skulden har förfallit. Senast den sista juni i år fick landet en påminnelse.

Heh. Ha. HAHAHAHAAHHAA. My brain is melting.

 

Myndigheten erbjuder svenska företag försäkringar mot förluster vid exportaffärer, och driver sedan in eventuella skulder efter bästa förmåga. I Nordkoreas fall är det svårare än vanligt.

Myndighet som betalar företag för att göra katastrofalt dåliga affärer. *Blir katatonisk*.

 

 

På aftonbladet kan man dock läsa att kina fördömmer provet. Sen kan man ju alltid diskutera hurvida detta har för betydelse.

Nordkorea existerar enbart pga av Peking. Sen kan jag ju förstå att de heller inte är så glada över att den lille mopsen skaffat en huggtand iom att de ligger inom betydligt bättre träffradie än USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet ifall Sverige ger något bistånd till NK och i så fall hur mycket?

 

Diktatorns svenska miljardskuld

 

Jag läste om den. fan va sjukt att man kan ha en skuld på så mycket utan att behöva betala tillbaka ett enda öre.

 

 

Nej, värre är det när skattmasen står vid min dörr och knackar, då ska det betalas med det samma. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, svenskt bistånd är ju helt tragikomiskt.

Det där har väl inget med bistånd att göra?

 

Däremot påminner myndigheten halvårsvis om att skulden har förfallit. Senast den sista juni i år fick landet en påminnelse. Hjorts hjärna smälter.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra mer? Bygga egna kärnvapen och attackera? Åka dit och göra en utmätning?

 

Myndighet som betalar företag för att göra katastrofalt dåliga affärer. *Blir katatonisk*.

Så länge det är uppbyggt som en försäkring är det väl inget att oja sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva raketerna är väl rätt sucky i sig och de skulle väl hinna orsaka relativt lite skada innan Nordkorea förvandlats till en rykande krater.

 

Tror kärnvapnen spelar betydligt mindre roll än att Kina håller Nordkorea om ryggen, annars hade det ju inte varit något problem att göra en Saddam på Kimmi.

 

Lär väl användas för att pressa väst på ännu mer "bistånd".

 

Någon som vet ifall Sverige ger något bistånd till NK och i så fall hur mycket?

 

Jag såg en uppgift att Sverige ger 40 Mkr årligen. Tillträdande biståndsministern Gunilla Carlsson har inga planer på att ändra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problematiskt när landet svälter egna befolkningen för att istället bygga bomber och förlitar sig på utlandsbidraget till befolkningen (för att generalisera).

Min spelteoretiska hjärna säger ju något i stil med "shoot 'em all and let god sort 'em out!" För att ta bort det generella incitamentet att behandla sin befolkning på det sättet.

 

Så vi kan ju konstatera att det är tur att jag inte har någon som helst militär makt.

 

Nordkorea har ingen olja, så inget lär hända.

 

Vissa delar av Iran är dock ett större hot mot demokratin i världen (dock inte hela landet, bara de oljerika delarna).

 

Indirekt är alltså dessa provsprängningar bra, för nu kan inte gärna Bush hävda att Iran ska invaderas före Nordkorea...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har väl inget med bistånd att göra?

Jag vet inte om det är ett formellt bistånd, men det är ju i praktiken en gåva.

 

Jag vet inte riktigt vad man kan göra mer? Bygga egna kärnvapen och attackera? Åka dit och göra en utmätning?

Inte ge bort saker till dem från början.

 

Så länge det är uppbyggt som en försäkring är det väl inget att oja sig över.

Skämtar du?

 

Det är massivt -EV för svenska staten och massivt +EV för företagen och NK. Det är därför jag kallar det för "bistånd". Precis som akassa så blir det inte en försäkring bara för att man säger att det är det. Det är bara ett sätt att föra över pengar i annan form än direkt bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ndirekt är alltså dessa provsprängningar bra, för nu kan inte gärna Bush hävda att Iran ska invaderas före Nordkorea...

 

Detta borde vara sant. Dock kan ju Bush hävda att man vill invadera Iran innan de hinner få fram kärnvapen. I NK är ju skadan redan skedd så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att dessa 40 mkr/år går direkt in på Lil' Kims nummerkonto i Schweiz, eller?

 

Jag minns så väl när (jag tror det var Zaires diktator) dog och det uppdagades att han hade ganska många miljarder dollar på olika nummerkonton i Schweiz. Det blev kapplöpning i privatplanen till Schweiz för hela släkten för att gama åt sig dessa biståndsmiljarder...

 

Hoppas man ser över biståndsbiten nu när rödingarna är bortröstade här hemma. NK borde ju naturligtvis inte få ett öre från Sverige. Satte dock morgonåterställaren i halsen när jag läste att Gunilla Carlsson inte ämnade korrigera denna kapitalförstöring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas man ser över biståndsbiten nu när rödingarna är bortröstade här hemma.

Det skall väl ses över och utvärderas konstant oavsett vem som sitter vid makten.

 

Satte dock morgonåterställaren i halsen när jag läste att Gunilla Carlsson inte ämnade korrigera denna kapitalförstöring!

 

Du tycker alltså att de skall svälta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas man ser över biståndsbiten nu när rödingarna är bortröstade här hemma.

Det skall väl ses över och utvärderas konstant oavsett vem som sitter vid makten.

 

Sant.

 

Satte dock morgonåterställaren i halsen när jag läste att Gunilla Carlsson inte ämnade korrigera denna kapitalförstöring!

 

Du tycker alltså att de skall svälta?

 

Nej, men problemet är ju att folket garanterat inte får tillgång till pengarna. De lär ju oavkortat gå till diverse excesser och orgier som Lil' Kim utövar och det vill jag inte stödja. Är dock för bistånd men ser stora problem med de otaliga "kleptokratier" som får dessa bistånd. Svårlöst problem dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men problemet är ju att folket garanterat inte får tillgång till pengarna. De lär ju oavkortat gå till diverse excesser och orgier som Lil' Kim utövar och det vill jag inte stödja. Är dock för bistånd men ser stora problem med de otaliga "kleptokratier" som får dessa bistånd. Svårlöst problem dock...

 

Vi inget budgetstöd till nord korea utan biståndet går via fn-organisationer som fao och who, dvs i former som mat och sjukvård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men problemet är ju att folket garanterat inte får tillgång till pengarna. De lär ju oavkortat gå till diverse excesser och orgier som Lil' Kim utövar och det vill jag inte stödja. Är dock för bistånd men ser stora problem med de otaliga "kleptokratier" som får dessa bistånd. Svårlöst problem dock...

 

Vi inget budgetstöd till nord korea utan biståndet går via fn-organisationer som fao och who, dvs i former som mat och sjukvård.

 

Mat fungerar inte eftersom Lil' Kim med hjälp av militären konfiskerar den och säljer den på svarta marknaden för skyhöga priser. Sjukvård fungerar nog bättre men matdistributionen är ett problem. Mat är således lika med cash för Lil' Kim. Något besvärligare att omsätta bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men problemet är ju att folket garanterat inte får tillgång till pengarna. De lär ju oavkortat gå till diverse excesser och orgier som Lil' Kim utövar och det vill jag inte stödja. Är dock för bistånd men ser stora problem med de otaliga "kleptokratier" som får dessa bistånd. Svårlöst problem dock...

 

Vi inget budgetstöd till nord korea utan biståndet går via fn-organisationer som fao och who, dvs i former som mat och sjukvård.

 

Mat fungerar inte eftersom Lil' Kim med hjälp av militären konfiskerar den och säljer den på svarta marknaden för skyhöga priser. Sjukvård fungerar nog bättre men matdistributionen är ett problem. Mat är således lika med cash för Lil' Kim. Något besvärligare att omsätta bara...

 

källa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men problemet är ju att folket garanterat inte får tillgång till pengarna. De lär ju oavkortat gå till diverse excesser och orgier som Lil' Kim utövar och det vill jag inte stödja. Är dock för bistånd men ser stora problem med de otaliga "kleptokratier" som får dessa bistånd. Svårlöst problem dock...

 

Vi inget budgetstöd till nord korea utan biståndet går via fn-organisationer som fao och who, dvs i former som mat och sjukvård.

 

Mat fungerar inte eftersom Lil' Kim med hjälp av militären konfiskerar den och säljer den på svarta marknaden för skyhöga priser. Sjukvård fungerar nog bättre men matdistributionen är ett problem. Mat är således lika med cash för Lil' Kim. Något besvärligare att omsätta bara...

 

källa?

 

Lol!

 

På något sätt visste jag att du skulle fråga det...

 

Jag har faktiskt inga specifika bevis på att Kimmy gör så här men det är ett tämligen vedertaget sätt att omvandla spannmål till cash i totalitära stater.

 

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...