Gå till innehåll

NLT - SnG, Overallapproach.


Hjort

Recommended Posts

Jag har med den här posten tänkt pröva en lite annorlunda variant av handhistoriekonceptet - nämligen en hel Sit'n'Go i kondenserad form. Poängen är att tydligöra strategiska tendenser och attityd på ett annat sätt än vad som kommer fram i en vanlig HH. Den här varianten är nog inte komplett, egentligen så skulle det nog behövas lite utförligare kommentarer vid olika nyckelhänder, men här ville jag bara prova att göra en post och få den så läsbar som möjligt. Jag tänkte få lite feedback på det här och sedan utveckla postningsstilen lite. Hur som helst, några kommentarer på vad ni ser bara i den här väldigt kondenserade listan?

 

Jag är lite fundersam över några ställen i finalbordsspelet, ett lite trixigt spel som gick fel och att jag kanske borde stealat på något ställe till. Hur som helst alla kommentarer mottages varmt, om det så är om spelet eller om hur formatet kan förbättras.

 

Tänkte också försöka sammanställa lite statistik lite senare idag, såsom antal händer som gick till showdown, etc.

 

NLTHE 10+1,9-bord, mörkar 5-10, inledande stacksize 1500.

 

Hand1: utg+2 QJs - fold.

Hand2: utg+1 62o - fold.

Hand3: utg T4o - fold.

Hand4: BB T5o - check, check, check, fold.

Hand5: SB Q3o - fold.

Hand6: D J6o - fold.

Hand7: CO 87s - limp (efter enbart en megatomte), synar miniraise, fold.

Hand8: utg+4 95s - fold.

Hand9: utg+3 A2o - fold.

Hand10: utg+2 62s - fold.

 

Mörkarna höjs till 10-20.

stackar: $2305 / $1050 / $1330 / $1465/ $1450 / $1860 / $1010 / $1445 / $1585 - Stackarna är ordnade efter sätesnummer, min är i fetstil.

 

Hand11: utg+1 Q6o - fold.

Hand12: utg K7o - fold.

Hand13: BB AQo - check, bet(toppar), check (triss), bet (valuebet). 1705 i stacken nu.

Hand14: SB A2s - syn (miniraise 6fi),check, foldar AA2. Första spelaren eliminerad, 1 down 7 to go.

Hand15: D KK - höjning (10bb för att isolera), J55 pottbetar, vinner. 1935 i stack.

Hand16: CO K7o - fold.

Hand17: utg+3 44 - syn (efter 3 limp), check, bet (set), bet vinner osynad. 2215.

Hand18: utg+2 66 - fold.

Hand19: utg+1 T7s - fold. 1 spelare eliminerad, 6 to go.

Hand20: utg KJo - fold.

 

Mörkarna höjs till 15-30

stackar: $0 / $1300 / $1200 / $2215 / $1300 / $4805 / $1385/ $0 / $1295

 

Hand21: BB A4o - check, check, fold (mellanpar).

Hand22: SB A8o - limp, check, fold.

Hand23: D T7o - fold.

Hand24: CO 74s - fold.

Hand25: utg+2 A3o - fold.

Hand26: utg+1 QJs - fold.

Hand27: utg 52s - fold.

Hand28: BB AQo - check, fold.

Hand29: SB K4o - fold.

Hand30: D 64s - fold.

 

Mörkarna höjs till 30-60

stackar: $0 / $1285 / $1800 / $2110 / $550 / $5450 / $1205 / $0 / $1100

 

Hand30: CO K3o - fold.

Hand31: utg+2 98s - fold.

Hand32: utg+1 K9o - fold.

Hand33: utg J7o - fold.

Hand34: BB 82o - check, fold.

Hand35: SB J2o - fold.

Hand36: D 77 - limp, fold.

Hand37: CO T3o - fold. 1 spelare eliminerad, 5 to go.

Hand38: CO 95s - fold.

Hand39: utg+1 62s - fold.

 

Mörkarna höjs till 50-100

stackar: $0 / $1855 / $1395 / $1960/ $0 / $6710 / $755 / $0 / $825

 

Hand40: utg T6o - fold.

Hand41: BB 94o - check, check fold.

Hand42: SB 44 - synar liten all-in vinner. 1 spelare eliminerad, 4 to go. 2285 i stacken.

Hand43: D 94o - fold.

Hand44: CO J8o - fold.

Hand45: utg A8s - raise call, call, bet, all-in (2par) osynad. 3435 i stacken.

Hand46: BB KQs - fold.

Hand47: SB K2o - stealraise, blir re-raisad av BB och foldar!!! ;-)

Hand48: D 42o - fold (det foldas fram till mig).

Hand49: CO K4s - fold.

 

Mörkarna höjs till 100-200

stackar: $0 / $1605 / $895 / $3035 / $0 / $6255 / $1710 / $0 / $0

 

Hand50: utg K5o - fold.

Hand51: BB 98s - check, bet, bet vinner osynad. 3835 i stacken.

Hand52: SB 54o - fold.

Hand53: D 53o - fold. 1 spelare eliminerad, 3 to go.

Hand54: utg QTo - fold.

Hand55: BB KQo - check, bet vinner osynad. 4335 i stacken.

Hand56: SB 32o - fold. 1 spelare eliminerad, 2 to go.

Hand57: D K2s - raise, check, bet vinner osynad. 4735 i stacken.

Hand58: BB 53o - check, check, bet vinner osynad. 5135 i stacken.

Hand59: SB AJo - raise, synar all-in från korta stacken som har A9o. Splittar, 5235 i stacken.

 

Mörkarna höjs till 150-300

stackar: $0 / $0 / $0 / $5235 / $0 / $7255 / $1010 / $0 / $0 /

 

Hand60: D T8o - fold.

Hand61: BB 82o - check, check, fold.

Hand62: SB 87s - limp (stora stacken i BB), bet, call miniraise, check, fold. 4035 i stacken.

Hand63: D K9o, raise, synar all-in av lilla stacken som har TT. förlorar, 2275 kvar i stacken och är nu minst.

Hand64: BB Q4s - check, bet, bettar allin, vinner osynad. 3775 i stacken, delad andra plats.

Hand65: SB 84o - fold.

Hand66: D K4o - fold.

Hand67: BB Q4o - check, bet, bettar all-in, vinner osynad. 4825 i stacken, tvåa.

Hand68: SB K5o - limp, fold.

Hand69: D K5o - fold.

 

Mörkarna höjs till 250-500

stackar: $0 / $0 / $0 / $4525 / $0 / $6655 / $2320 / $0 / $0 /

 

 

Hand70: BB Q7o - check, bet vinner osynad. Stack 5275 (ettan har 6155).

Hand71: SB 63o - fold.

Hand72: D Q7o - fold.

Hand73: BB 88 - call miniraise, bettar allin, vinner osynad. Stack 7775 jag är chipleader.

Hand74: SB 63s - fold. 1 spelare eliminerad, 1 to go. Fortfarande chipleader.

Hand75: BB AK - bettar pott, vinner osynad. stack 8025.

Hand76: SB Ks7c - limp, synar minibet, check, raise all-in med inget, blir synad av en dominerande hand. Splittar på runner-runner stege.

Hand77: BB Q3o - check, bet, vinner osynad.

Hand78: SB J9o - limp, synar minimibet, går all-in med ett öppet stegdrag blir synad av A högt och vinner.

 

* Pillar i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med ett nytt HHkoncept!

Intressant läsning oxå, det ger en god översikt av möjliga sng strategier.

 

Ang spec händer, var inte nr 48 ett klart steal läge?

Eller kände du att du hade brallorna nere efter nr 47?

 

 

Men vad vet jag om turneringspoker...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkt läsvänligt.

 

spelar du tight Enligt "standard-måtten"?

 

jag tycker att det ser ut så, jag menar t.ex

Hand 1, hand 18, hand 26 och hand 46

 

jag är lite av en nybörjare (sen 2 år tillbaka), men ändå, jag hade spelat de händerna. hjälp mig gärna och påpeka vad jag tänker fel om jag skulle spelat de händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang spec händer, var inte nr 48 ett klart steal läge?

Eller kände du att du hade brallorna nere efter nr 47?

Vid den tidpunkten så hade jag närmare 30bb så jag tyckte inte att en steal var så motiverad, vidare så var det ju som sagt lite imageproblem från förra handen och både de som satt till vänster om mig kunde busta mig och hade haft sina pengar i mitten en gång eller två.

 

Överlag så försökte jag luta mig tillbaka och kolla på när de andra spelarna gjorde något självdestruktivt. Den generösa mörkstrukturen gjorde att det gick bra att ta det väldigt lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkt läsvänligt.

 

spelar du tight Enligt "standard-måtten"?

 

jag tycker att det ser ut så, jag menar t.ex

Hand 1, hand 18, hand 26 och hand 46

 

jag är lite av en nybörjare (sen 2 år tillbaka), men ändå, jag hade spelat de händerna. hjälp mig gärna och påpeka vad jag tänker fel om jag skulle spelat de händerna.

Vet inte riktigt vilka "standard-mått" du refererar till här, men jo de flesta guider jag läst rekommenderar egentligen så här tight spel. Däremot så all-innade jag väldigt lite och det var för att det helt enkelt inte behövdes. Vidare så höjde jag inte särskilt mycket pre-flop, men jag fick inte särskilt många händer som var höjningsbara i sig, och mina motståndare gillade att se floppen verkade det som.

 

Turneringsimagen jag är ute efter är : "tight, aggressiv när han har något (för att jag ska kunna ta potten de gånger jag är aggressiv på slutet och inte har något), och inte ofta lägger ner när han väl lagt ett bud på potten (re-steals är okul)".

 

 

Hand1: utg+2 QJs - fold.

 

Här foldar jag för att det är tidig position och handens potential är på många sätt begränsad eftersom brädan blir så skrämmande för sämre händer när man träffar hårt. Fast positionen är det mest avgörande, jag hade nog enbart spelat 99+ och möjligen AK här. Plus att jag lite hoppades att "First impression lasts".

 

Hand18: utg+2 66 - fold.

 

Ungefär samma resonemang som innan (det foldades fram till mig). Här kan jag så klart få ett dolt monster, men det kommer väldigt sällan vara den typ av situation som det går att bygga en jättestor pott i när jag sätter min hand perfekt och det är helt enkelt inte så jäkla användbart med några hundra extramarker vid det här stadiet. Bättre att ta ett mindre volatilt läge.

 

Hand26: utg+1 QJs - fold.

Tja, den här har jag ju redan gått igenom.

 

Hand46: BB KQs - fold.

Någon höjde seriöst och någon annan synade innan mig. Det verkade helt enkelt kunna utvecklas till en stor pott där jag inte direkt har någon aning om vad jag egentligen vill träffa. Vidare så har jag också ganska bekvämt med marker, så jag har råd att undvika konfrontationer så länge jag kan passa på att sno åt mig potter som folk inte bryr sig om så mycket längre.

 

Jag bör nog påpeka att jag normalt sett spelat några händer till (specifikt hand 18 + några "steallägen"). Men efter Nusses förmaningar angående mitt FPS så beslöt jag mig för att hålla tricken borta tills jag verkligen kan se att de behövs vilket de i stort sett inte gjorde. De enda manövrarna av den karaktären jag gjorde var väl att checka en triss och två checkraisar på slutet (en var bra och den andra var trötthetsinducerad och lät nästan fi dubbla upp med en dominerande hand, vilket jag kontrade med idiottur).

 

Om du gillar att spela QJs och KQs i höjda potter/tidig position så har du nog en lucka i ditt spel. Det här är händer som ofta är dominerade då folk gillar händer som AJ,AQ,AK och såklart alltid spelar JJ-AA. Du vet helt enkelt inte vad du vill träffa, och floppen blir smockful av höga kort som antingen ger drag till någon annan, bättre hand, eller helt enkelt skrämmer bort dem när du får något. Det gäller förstås inte alltid med de händerna, men det händer tillräckligt ofta för att dra ned snittvinsten och öka risksidan vilket du vill undvika. Vidare så är det ju lätt att träffa en flopp som Q23, och vad gör man då om man får syn eller höjning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ Hjorten!

 

Kanske bör du fundera på ett bra och kortfattat sätt att få med följande:

 

*om potten öppnats före dig: Hur stor höjning samt hur många syn, eller om det limpats: hur många limpers (tex de händer där du har bb och det limpats till dig, hur många limpers?)

 

* Betstorlek när du bettar eller raisar, samt hur många som synar (t ex hand 45 och 51)

 

Utöver det skulle jag vilja veta hur brädan såg ut och hur du resonerade i hand 57 och 64, samt hur stor din öppningsraise var i hand 63. Sen vet jag inte om jag läser fel eller vad, men när bettar du all-in i hand 76? Jag får det till att det sker på turn eller river. Men du skriver split på runner-runner stege. Gick du all-in på floppen?

 

Förresten, när jag tänker efter borde kanske nyckelhänder som 57,63,64,76 osv. få ett par rader text med lite mer utförlig information, det kommer ju ändå komma frågor kring de händerna längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för förslagen. Jag försökte hålla nere informationen så mycket som möjligt i det första utkastet (av läsbarhetsskäl), så får vi jobba lite på att hitta bra summeringar man kan lägga in i listan. Plus att det tar rätt lång tid att göra det första utkastet, så jag orkade inte riktigt fortsätta med det.

 

Tänkte posta några nyckelhänder som vanliga handhistorier, det vore bra om du och andra kunde hjälpa till med att hitta en kort summering som man kan inkludera i en lista som den ovan.

 

Jag funderar också på om den informationen är något som bör inkluderas i den löpande texten, eller något som hellre bör markeras med fotnot och tas efter huvudlistan.

 

Det behövs också ett lite formellare/tydligare sätt att presentera handlingssekvenserna vid händer som inte elaboreras så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag ska inte påstå att jag kan något men jag tänkte på det med dominerade händer. har bara spelat ungefär detta året och hittade hit nyligen(fantastikst roligt och bra forum). Det är sant KQ kan mycket väl vara upp emot AQ eller tom QQ men på de lägre nivåerna överallt på nätet är det väl minst lika troligt att man är uppe mot Q7, kanske inte i en turnering, men definitivt i ett FL spel. Ska man anta att den andre har AQ eller bättre om man med sin KQ floppar Q52 höjer och får en syn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Grymt intressant! Sitter och jämför med mina egna transcripts och skäms lite :oops:;)

 

Spelade 4 SnGs i lördags kväll (jag veet...) utan att komma ITM. Sen när jag sätter mig på söndagen, utvilad och klar i skallen så vann jag en 5/1 SnG, och trea två gånger på 20/2. Tror jag äntligen lärde mig läxan angående att bara spela vaken.

 

Ang. postningsformatet, det enda man saknar är väl communitykorten kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag äntligen lärde mig läxan angående att bara spela vaken.

Ähh, mental klarhet är överskattad i poker.

 

Ang. postningsformatet, det enda man saknar är väl communitykorten kanske?

Du menar i de spelade händerna? Det blir ju lite mycket om man börjar beskriva spelet i varje han, även om det är en tanke.

 

Det bästa vore ju om man kunde köra något program för att paketera samtliga HH:er för en turnering, typ bison-bisons HH-konverterare fast för ett helt gäng på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar i de spelade händerna? Det blir ju lite mycket om man börjar beskriva spelet i varje han, även om det är en tanke.

 

Det bästa vore ju om man kunde köra något program för att paketera samtliga HH:er för en turnering, typ bison-bisons HH-konverterare fast för ett helt gäng på en gång.

Inte varje hand då kanske utan bara de händer du (i detta fallet) spelat.

 

Den har jag aldrig sett faktiskt, hittade den nu efter en snabb google. Jag brukar använda Party Poker Hand Replayer, där kan man pejsta in hela turneringen och kolla.

http://teamfu.freeshell.org/replayer.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...