Gå till innehåll

Japanska, bu eller bä?


Brumpa

Recommended Posts

Anmälde mig till en kvällskurs på 20p i japanska nu.. går av stapeln under vårterminen..

 

Fått höra från några att japanska är ett toklogiskt språk och från andra att det är hur jobbigt som hellst..

 

Ni som vet, hur ligger det till? vad har jag ställt til med?? Bu eller bä?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 poäng, vadå för poäng?

 

Det tillhör ju en helt annan släkt av språk än svenska, engelska o.s.v. Därför tycker kanske vissa att det är jobbigt.

 

Själva språket tycker jag är "lätt". Det är få saker att hålla reda på och få undantag. Allt uttalas som det stavas.

 

I en introducerande kurs lär du lära dig de två grundläggande skriftspråken- hiragana och katakana. Det är ca 50 tecken var tror jag. Det kanske låter hårt men det är faktiskt inte så jobbigt.

 

Det svåra med japanskan är att lära sig alla kanji. För att räknas som läskunnig ska man lära sig 2000 stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svåra med japanskan är att lära sig alla kanji. För att räknas som läskunnig ska man lära sig 2000 stycken.

 

För att klara av att läsa en dagstidning i Japan så ska du kunna läsa ca: 800 Kanjin.

 

Sen tror jag att man kollar mycket på Anime + Lära sig själv startpaket, så kommer man lära sig snabbare och mer än en termins kurs.

 

Men lycka till. Är rätt så roligt att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...