Gå till innehåll

Hub eller Router?


retorik

Recommended Posts

Som folks skriver, en router är det absolut smidigaste om man ska dela bredband mellan datorer. Det rekommenderar jag till de flesta.

 

Jag själv tycker dock att det är lite knöligt med brandväggar och låsta portar i routrar så jag har en switch och en dator med två nätverkskort där det ena är kopplat till bredbandet och det andra till switchen. Där jag sedan delar ut uppkopplingen. Det är en liten procedur men rätt så lätt i XP.

 

Men som sagt, en router är att föredrag pga enkelheten. En hub ska du absolut INTE köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som folks skriver, en router är det absolut smidigaste om man ska dela bredband mellan datorer. Det rekommenderar jag till de flesta.

 

Jag själv tycker dock att det är lite knöligt med brandväggar och låsta portar i routrar så jag har en switch och en dator med två nätverkskort där det ena är kopplat till bredbandet och det andra till switchen. Där jag sedan delar ut uppkopplingen. Det är en liten procedur men rätt så lätt i XP.

 

Men som sagt, en router är att föredrag pga enkelheten. En hub ska du absolut INTE köpa.

 

Verkar ju bra mycket mer jobbigt för en person, som jag har fått uppfattning av iaf, inte har så stor koll på det den här Bredbands-/Nätverksbiten. :D

 

Retorik - Köp en Router, brukar vara bra att köpa den som ISP:en rekommenderar men de flesta brukar funka, och köp en sådan som redan är inställd och klar om du inte har så stor koll. Dock så brukar det finnas Wizards i Routrarna så det är inte så svårt att fixa annars så att den har rätt inställningar och så!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte förvåna mig, men tror de flesta som använde hubbar har ersatt det med switchar (vilka är lite smartare än hubbar och därför inte skickar allt på alla kanaler).

 

Finns typ bara i vissa länder som ligger lite efter i IT-utvecklingen. Skulle bli förvånad om jag hitta en hub som används idag iaf (förutom för specialtjaffs och bakåtkompabilitet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...