Gå till innehåll

NL - Hur spelar optimalt i blindsen när det är limpat?


Dave^

Recommended Posts

Jag brukar spela NL100 6 manna och i de flesta fall så tycker jag att jag har en ganska bra känsla på vilka händer som ska höjas och när. Dock är jag lite osäker på vilka händer som är optimalt att höja med när man sitter i SB eller BB och några stycken har limpat. Vilka händer väljer ni att höja med beroende på antalet limpare och vilken position de har limpat i rent generellet? Självklart så beror det på vad det är för typ av bord och vilka av Fi som limpat och vad man har för read på dem. Men känns ändå som man kan luska ut en lite generalisering. Så shoot man!

 

Kan ju för all del säga hur jag brukar göra nu:

 

Höjer med detta, då en eller flera har limpat: A9o+, A7s+, KJs+, KJo+, 77+, QJs/o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det flera som limpat tycker jag att en check med 77 för att dra till set är helt ok, eftersom någon annan med stor sannolikhet kommer träffa nästbästa handen men som för den delen kan vara väldigt stark.

 

Sedan en sak som jag läst i NLT TP som jag inte tänk på tidigare är att det är BÄTTRE att höja med en hand som 72o på BB för att steala mot massa limpare än med en hand som Q9h. Eftersom 72o inte förbättras så ofta att du vill se en flopp med den, mao den blir inte bättre än vad den är nu alltså; försök vinna direkt, Q9h däremot har betydligt större chans att förbättras samt den kan ha rätt bra implicerade odds alltså är den bättre att checka.

 

Jag tycker inte att A9 är en hand att betta på SB/BB efter 2 limpare, av två anledningar, den är svag och träffar jag min nia så är det sällan TP och träffar jag A så slår jag inte mycket, dessutom vill jag inte slänga in stora pengar ur pos mot limpare med A9o. Jag drar gränsen vid A9s/ATs beroende på fi samt att jag gillar att spela nötdrag ur pos och träffar jag det med min A9s på BB blir jag bara glad.

 

Sedan tycker jag att händer som QJ/A7s inte ska raisas eftersom jag tycker att jag för ofta är domminerad.

 

Jag är något tightare än dig:

ATs+/AJ, KJ+, 99+, sedan något SC, 22 och A4s för att variera mig. [/url]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar!

 

Kan nog vara vettigt att tighta till sig lite faktiskt, onödigt att stoppa in mycket pengar med händer som kan vara dominerade ur position. Hur brukar du spela AXs och AXo där x < T i andra positioner än i blindsen för övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

Skulle precis skriva samma sak.

Är det värt att rasia med KJ för att träffa J, sen torska mot AJ.

Eller bli kontrahöjd av någon som limat höga pockets?

 

Inte vill jag riskera $5 för en pot på 5$. Bättre än så kan man.

 

 

EDIT: Kan tänka mig att höja någon losse spelare som limat. Men inte en hel hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

men vad gör du med KTo eller A2o i bb mot 3 limpare tex?

vad gör du med samma händer på knappen med 3 limpare?

knackar du dem om de är suited?

ett marginellt par som 77, mer värde att knacka för setvärde än höja och ta blindsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

men vad gör du med KTo eller A2o i bb mot 3 limpare tex?

 

knackar såklart, vad gör du med 92o här?

 

är väl inte samma hand? vi pratar väl shorthanded eller hur?

 

men visst man vill cäl inte committa sig ur position med en problemhand.

går inte att höja för värde alltså eller för att sno?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är iofs relativt tight men min range som jag höjer med i blindsen är betydligt mindre. Skulle nog säga pp 1010 och uppåt, AK, AQ mer eller mindre alltid AJs och KQs oftast samt 99, 88, AJo, och KQo beroende på antal limpers, vem som limpar osv.

 

Gillar inte att spela låga pockets och typ A10 och sånt ur position så där blir det defentitivt knack. Är detta en lucka i mitt spel och något jag bör ändra på? Spelar NL-50 6-handed för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

men vad gör du med KTo eller A2o i bb mot 3 limpare tex?

vad gör du med samma händer på knappen med 3 limpare?

knackar du dem om de är suited?

ett marginellt par som 77, mer värde att knacka för setvärde än höja och ta blindsen?

 

TILT...

 

För de första så kan du ju inte jämnföra vad jag skulle göra med dom händerna om jag satt på knappen efter 3 limpers med vad jag skulle göra i BB. Gör du de så har du verkligen inte fattat något!

 

För de andra så är de en väldigt smal HD som du kan höja för värde i BB efter en massa limpers. Det jag kan göra ibland (läs. väldigt sällan faktiskt) är väl någon Barry-bluff, men då pratar vi om en +10BB höjning och då spelar ju inte vårat handvärde in, eftersom hela tanken är att dom ska lägga sig.

 

För de tredje så knackar jag alla dom händer du nämde i BB efter en massa limpers och foldar även på knappen minst 4/5 ggr om 3 spelare redan har limpat in. Vilket btw, händer väldigt sällan där jag spelar.

 

Och för de fjärde så har jag fortfarande inte fått någon genomtänkt och bra anledning till varför du ska höja A2o eller dylikt BB efter en massa limpers...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

För de andra så är de en väldigt smal HD som du kan höja för värde i BB efter en massa limpers. Det jag kan göra ibland (läs. väldigt sällan faktiskt) är väl någon Barry-bluff, men då pratar vi om en +10BB höjning och då spelar ju inte vårat handvärde in, eftersom hela tanken är att dom ska lägga sig.

 

Och för de fjärde så har jag fortfarande inte fått någon genomtänkt och bra anledning till varför du ska höja A2o eller dylikt BB efter en massa limpers...

 

Du besvarade det själv ganska bra, tänk efter att ha tänkt till lite har du besvarat din egen fråga måste väl uppfylla kravet på "en genomtänkt och bra anledning".

 

Du Barry-bluffar väl inte "för att det är kul" utan det finns en genomtänkt anledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak...

 

nånting om att ta blindsen..

 

Du är medveten om att de är CG vi disskuterar och inte någon SnG?

 

varför barry-bluffar du då själv för att ta blindsen?

 

vi pratar väl short-handed för övrigt? jag tycker det finns rätt bra värde i att stjäla blinds mot passiva spelare. alla vet vi väl att blindstälder inte är något man normalt sysslar med i NL-cashgame men shorthanded mot spelare som ofta limpar och lägger sig mot en raise kan det ju löna sig i längden.

 

 

för övrigt så jämförde jag ju verkligen inte bb med knappen. jag ställde frågan hur du skulle spela dem i respektive position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför barry-bluffar du då själv för att ta blindsen?

 

1. Han gör det väldigt sällan.

 

2. Barry-bluffar gör du mot limpare. D.v.s. du stjäl 2 till 4 x blindsen istället för 1 x blindsen. 2 till 4 > 1, dvs mer värde.

 

vi pratar väl short-handed för övrigt? jag tycker det finns rätt bra värde i att stjäla blinds mot passiva spelare. alla vet vi väl att blindstälder inte är något man normalt sysslar med i NL-cashgame men shorthanded mot spelare som ofta limpar och lägger sig mot en raise kan det ju löna sig i längden.

 

Ja, men då höjer du för att exploatera deras svagheter, inte för att du har en allmän raise-HD från BB som inkluderar KT, A2 m.m. Får du syn på ditt stöldförsök så är ju de händerna för övrigt inga höjdarhänder att sitta ur position med eftersom fi ofta har dig dominerad. Däremot är de hygglo att spela gratis med. Välj andra händer för stöld helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig en genomtänkt och bra anledning till att höja skräp händer i BB efter att massa spelare har limpat in...

 

För de andra så är de en väldigt smal HD som du kan höja för värde i BB efter en massa limpers. Det jag kan göra ibland (läs. väldigt sällan faktiskt) är väl någon Barry-bluff, men då pratar vi om en +10BB höjning och då spelar ju inte vårat handvärde in, eftersom hela tanken är att dom ska lägga sig.

 

Och för de fjärde så har jag fortfarande inte fått någon genomtänkt och bra anledning till varför du ska höja A2o eller dylikt BB efter en massa limpers...

 

Du besvarade det själv ganska bra, tänk efter att ha tänkt till lite har du besvarat din egen fråga måste väl uppfylla kravet på "en genomtänkt och bra anledning".

 

Du Barry-bluffar väl inte "för att det är kul" utan det finns en genomtänkt anledning?

 

Men lola mig... Om du läser högst upp i den här posten så skriver Dave^: "Dock är jag lite osäker på vilka händer som är optimalt att höja med när man sitter i SB eller BB och några stycken har limpat... ...Men känns ändå som man kan luska ut en lite generalisering."

 

Killen som har startat tråden vill alltså mer eller mindre standardisera en viss HD som man skall höja i BB. I den HD'n så ingår en massa skräphänder och ställer mig då frågande till varför man skall höja dessa händer i BB efter flera limpers. Den anledningen som jag presenterade kan du inte använda för att motivera en höjning med en så bred HD som trådskaparn med Co. har givit.

Frekvensen för att Barry-bluffa är så otroligt mycket lägre än vad du kommer bli tilldelad en majoritet av vår givna HD. Där av måste de finnas en bra och genomtänkt anledning till varför vi ska höja i det generella fallet, där Barry-bluffen är ett specialfall.

 

Så nej, jag har inte givit någon anledning till att i det generella fallet höja skräphänder i BB.

 

varför barry-bluffar du då själv för att ta blindsen?

Jovisst, men då är de minst 5 spelare som har limpat in också (samt att ett par andra faktorer skall vara uppfyllda) och då finns de mer värde att hämta. Sen finns de även andra anledningar till att göra detta spelet än för värde.

vi pratar väl short-handed för övrigt? jag tycker det finns rätt bra värde i att stjäla blinds mot passiva spelare. alla vet vi väl att blindstälder inte är något man normalt sysslar med i NL-cashgame men shorthanded mot spelare som ofta limpar och lägger sig mot en raise kan det ju löna sig i längden.

Ok, du har massa motsägelser i de här... Men jag pratar givetvis också om SH. Men du glömmer hela tiden bort den största faktorn till varför aggresivt spel premieras efter limpers...

för övrigt så jämförde jag ju verkligen inte bb med knappen. jag ställde frågan hur du skulle spela dem i respektive position.

Som du skrev dina frågor så uppfattade jag de som att; Fan detta är ju en std höjning på knappen, varför skulle de då inte va de i BB?

 

Men för att svara på din fråga: Knackar i BB och foldar på knappen efter flera limpers.

 

edit; läs även de myssion hade skrivit, finns en rätt vettiga grejer där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Och för de fjärde så har jag fortfarande inte fått någon genomtänkt och bra anledning till varför du ska höja A2o eller dylikt BB efter en massa limpers...

Barrybluff är iofs en rätt bra anledning mot en massa limppuckon som viker för lätt.

 

Och handvärdet spelar visst roll, det ska ju vara så lågt som möjligt i den sortens manöver. Du får ju räkna på alternativkostnaden gentemot att checka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...