Gå till innehåll

Nytänkande tråd.


andpet

Recommended Posts

Jag har tänkt mycket på att vi i detta forum endast analyserar de händer som HERO spelar fel eller hamnar i svåra beslut.

 

Men de händer HERO spelar bra analyseras inte. Därför har jag tänkt att denna tråd skall vara en tråd där HERO lägger upp en hand hon eller han enligt sig själv har spelat bra. Självklart skall HERO ge en förklaring till varför hon eller han tycker att det är ett bra spel.

 

Tanken är inte att denna tråd skall bli en tråd för inbördes beundran, utan en tråd där vi konstruktivt hjälper varandra med händer vi spelar bra.

 

Detta är hur jag hade tänkt mig att en handanalys kan se ut:

 

Bakgrund till denna hand är att jag har höjt många händer preflop, nästan uteslutande från bra position. Fienden har märkt detta och har tidigare slagit om, varvid jag har foldat handen preflop. För att inte ge fienden ytterligare en chans att få ett psykologiskt övertag, synar jag fiendens raise. Dels för att jag vid träff tror mig kunna få bra betalt, dels som tidigare nämnt, inte ge fienden ett psykologiskt övertag.

 

Här sätter jag Fienden på en relativt stor handrange: alla medelstora pocketpar och uppåt + AK.

 

rodro sitter vid 0 med $204.

SHARKwhite sitter vid 1 med $202,52.

fpalma sitter vid 2 med $313,76.

PAULO73 sitter vid 3 med $41.

REBAN sitter vid 4 med $43,96.

Anchorman sitter vid 5 med $202.

 

Dealern sitter vid 0.

 

SHARKwhite lägger en blind på $1.

fpalma lägger en blind på $2.

 

(Anchorman ges 6h 8h.)

 

Före floppen:

PAULO73 synar med $2.

REBAN foldar.

Anchorman höjer med $7.

rodro höjer med $23.

SHARKwhite foldar.

fpalma foldar.

PAULO73 foldar.

Anchorman synar med $23.

 

Floppen kommer upp

Qh 2k 10h.

 

Floppen gillar jag. Runnerrunner stegdrag + färgdrag. Istället för att öppna bettandet, checkar jag handen till Fienden. Dels för att inte ge fienden chans att raisa mig, dels för att få chansen att raisa fienden.

 

Anchorman checkar

rodro satsar $44.

Anchorman höjer med $59.

 

Mycket riktigt betar fienden. Här väljer jag att raisa fienden, inte med ett all-in bet som jag tycker skriker färgdrag, utan genom ett väl avvägt bet som liknar de bets jag gör när jag sitter på en legitim hand. Jag tror att jag kan få fienden att lägga AK-alla lägre pocketpar under QQ, samt möjligtvis KK då jag har read på fienden som tight.

 

rodro foldar.

 

Och det lyckades!

 

Vad tror ni? Vad tycker ni om detta spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det är ditt spel än bluff eller hade du ett drag?

 

Är det en bluff har jag några kommntarer. Har fi ingen hand så är det automat fold på fi. Så då är det en lyckad strategi. Men funderar på om inte en bet från dig direkt på flop borde räcka för att skräma bort fi om han håller en hand som inte träffat. Ska mycket til för att orka re-rasa dig igen med ingenting.

 

Har han träffat så blir det en dyr bluff. om du ska satsa på re-raise. Tror förövrigt inte du skrämmer bort KK (om inte spelaren är kass). Ni sitter trots allt bara med ett inköp. Tror även du får syn från KQ. Draghänder automatsynar dig också då du inte höjer mkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ledsen såg inte din hand.. men nu har jag det. Tycker du överspelar ditt drag. Du får syn om han har minsta hand. Träffar du inte på turn är du i en besvärlig sits och i dålig position...

 

Men jag vill inte vinna på mitt drag! Jag vill vinna handen på floppen (vilket jag gör). Att jag sedan har outs till färgen är en annan sak.

 

Och att fienden skulle syna med minsta hand, vad baserar du det på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att bara en bluff från fi lägger sigi detta läge, du höjer fölr lite i förhållande till potten. Allt utom top par eller överpar räknar jag som bluff från fi i detta läge.

 

Anledningen att fi inte lägger sig är att det är så lite pengar för att se turn med även en marginell hand. Alternativ återhöjer han dig och då återstår bara att lägga sig, eller gå all-in om du tror det finns en chans att han lägger sig.

 

Alltså höj mer om du avser att få han att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag spelar stål på samma sätt, dvs, massagebettar.

 

Dessutom så är det inte alls omöjligt att fienden sitter på annat än toppar/överpar. Vilket jag sannerligen tog med i beräkningen när jag lirade handen på detta sätt. Om jag endast hade kunnat sätta fienden på AQ eller bättre, hade jag inte spelat handen på samma sätt.

 

Därför råder jag dig återigen till att läsa handen mer noggrant nästa gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand som han lägger mot din reraise skulle han knappast synat med mot en all in, eller hur? Så vi kan anta att hans HD för syn/raise som handen spelades är minst lika stor och troligen större än hans HD för syn mot en all in.

 

Med en all in får du troligen en större fold equity (även om den kan vara mindre i förhållande till satsningen du lägger in) samt chans att träffa färgen på både turn och river. Om han synar din bet händer en av följande:

 

a) du träffar ingen färg och måste förmodligen lägga om han satsar

b) du träffar färgen men kommer få svårt att få värde ur honom om han har en sämre hand.

 

Ditt spel hade känts bättre om du hade position på fi och kunde ta ett gratiskort. Nu tycker jag inte om situationen vi hamnar i på turn.

 

Men jag vill inte vinna på mitt drag! Jag vill vinna handen på floppen (vilket jag gör).

 

Ja det är klart du vill men det gör du ju inte alltid. Hur agerar du på turn vid syn? Om han hade synat, hade du fortfarande postat denna hand som exempel på när du spelade bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här väljer jag att raisa fienden, inte med ett all-in bet som jag tycker skriker färgdrag, utan genom ett väl avvägt bet som liknar de bets jag gör när jag sitter på en legitim hand.

 

Ja, om du aldrig pushar här så skriker det ju drag, men varför inte balansera? Om du i princip minihöjer starka händer här så ger du ju fi korrekt odds för att syna när han sitter på drag. Om om du nu vill vinna handen på floppen som du säger, så ökar ju din FE ju mer du höjer, inte ju mindre du höjer.

 

Jag hade troligen checkraisat all-in där. Man vill inte sitta ur position med så mycket deg i potten och se en blank falla på turn där. Frågan är hur mycket FE man har här. Om fi bara reraisar pre med starka händer så finns det inte så mycket han släpper här.

 

Är inte så jätteexalterad över prefloppspelet heller, men är seriöst intresserad av strategin att raisa alla händer man vill spela. Men här känns det som att man sitter i för tidig position för att spela denna handen, dessutom så är jag tveksam till om det är korrekt att syna mot en rr här, med tanke på att man som sagt troligen inte har mycket FE att tala om på floppen även om man träffar fint.

 

 

Att analysera händer man spelat bra tycker jag är en jättebra idé, dels för att det finns mycket gottis att hämta där, och dels för att det tenderar att bli mer beskrivande text där man resonerar så mycket mer om hur man tänkte när man spelade handen istället för att i stort sett bara posta en HH med lite enstaka kommenterar, vilket inbjuder mer till one-linersvar av typen "fold pre".

 

Är det en bluff har jag några kommntarer. Har fi ingen hand så är det automat fold på fi. Så då är det en lyckad strategi. Men funderar på om inte en bet från dig direkt på flop borde räcka för att skräma bort fi om han håller en hand som inte träffat. Ska mycket til för att orka re-rasa dig igen med ingenting.

 

Så om fi är tom så tycker du att det är bättre att att han foldar direkt mot en bet, än att han betfoldar mot en CR. Förstår jag dig rätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, I so like this! :)

 

Som sagt var detta inte tänkt som en tråd för inbördes beundran.

 

Därför är det jättebra att jag får tips på hur jag kan förbättra händer som jag tycker att jag spelar bra. På temat att maximera sina vinster och minimera sina förluster.

 

Så nu tycker jag att fler ska posta händer som de anser sig ha spelat bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bluff rasiat dig me KQ. Sedan med tur träffar top par. Skulle definitvt inte lägga efter din mot raise. Undantaget du har en tight image där jag inte tror du kan bluffa eller gå på ett drag. Finns många drag.

 

Vilken nivå spelar du på? På 1/2 där denna hand utspelades håller jag inte med dig. Jag skulle inte tippa på många syner av fiender med endast TP med tanke på den image jag har.

 

Dock på 2/4 som jag mestadels spelar på, skulle det vara mycket mer troligt. Men det är en annan historia, och då skulle jag ha anpassat spelet efter de nya förhållandena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi är tight är det väl knappast bra att få in 11 % av stacken preflop med en suited semi-connector?

 

Nej, men det var inte bara handen i sig själv som jag spelade den för. Utan för metagamet. Alltså, 11 procent av stacken i en hand är inte bra, men om det ger mig fördelar för hela sessionen så ger det +EV ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du aldrig pushar här så skriker det ju drag, men varför inte balansera? Om du i princip minihöjer starka händer här så ger du ju fi korrekt odds för att syna när han sitter på drag. Om om du nu vill vinna handen på floppen som du säger, så ökar ju din FE ju mer du höjer, inte ju mindre du höjer.

 

What he said.

Jag tycker du spelar handen bra (även om du förstås, som någon nämnde, måste passa pre ibland), förutom just på den punkten som Myssion påpekar här. Att massageraisa stål på den här typen av floppar tycker jag ärligt talat stinker ganska mycket, eftersom det innebär två saker

 

1, du måste massageraisa dragen också, annars blir det för uppenbart vad det är du gör, och den här följden har förstås att du ofta hamnar i trubbel,

 

och

 

2, du ger odds till drag.

 

Det är ju bl.a av de här anledningarna det är viktigt att spela stålet på dragiga brädor hårt. För att man ska kunna få in sina draghänder i spelet, och höja väntvärdet på dessa, som en balansering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig en del händer som faktist KQ slår i denna situation, även om det rä risky business.

 

Om du inte har för tight image skulle DU ur fi:s synvinkel kunna hålla:

 

1 AK, Checkade för att få gratis kort och raisar du för att skrämma ev bluff, om syn har jag två överkort och gutshot.

 

2. Du har färgdrag eler straight möjlighet.

 

3. Du har ingen hand eller överspelad JJ ex..

 

Alla dessa händer ger KQ en chans, men jag går bara vidare med KQ om jag tror spelaren är kapable att spela så med dessa händer såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska standard, men passa pre ibland

 

Jag ogillar storleken på floppraisen, vad gör den till standard? Håller med om att det är bra att balansera på det viset om man även massagebetar starka händer, men det känns inte standard heller. Vill du utveckla?

 

Om jag bluff rasiat dig me KQ. Sedan med tur träffar top par. Skulle definitvt inte lägga efter din mot raise. Undantaget du har en tight image där jag inte tror du kan bluffa eller gå på ett drag. Finns många drag.

 

Varför bluffraisa pre med KQ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte tippa på många syner av fiender med endast TP med tanke på den image jag har.

 

Hur menar du nu? Har du en tajt image när du höjer med 68s pre? När du höjer här, är det för att du mixar upp det, eller är det standard för dig. För att diskussionen ska bli bra känns det väsentligt att inkludera så mycket som möjligt i OP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...