Gå till innehåll

NL - SH, AKs i BB mot raise & re-raise preflopp.


Gyre

Recommended Posts

Knappen är 31/14/1.8 efter 65 händer

SB är 22/9/4.9 efter 700 händer, tyvärr inga ytterligare reads.

 

Jag har senaste varvet eller två fått bra kort mest hela tiden och har 3-bettar SB pre ett par gånger samt tagit en pott från utan showdown.

Knappen har inte gjort mycket väsen av sig senaste tiden vad jag har lagt märkte till.

 

Vad gör jag här? Kan hitta argument både för att slå upp till runt 60 eller att bara syna för att se en flopp samt vad knappen gör med sin hand när det kommer tillbaks till honom. Hur hade mitt spel ändrats om jag haft AKo?

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $ Hero (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Hero ($382.25)

UTG ($201.65)

MP ($391.95)

CO ($214.20)

Button ($86.24)

SB ($245.65)

 

Preflop: Hero is BB with Kspade.gif, Aspade.gif. SB posts a blind of $1.

3 folds, Button raises to $7, SB (poster) raises to $20, Hero...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn. P g a dina tidigare spel mot honom, du vill inte tvingas ta ställning till en all-in med din hand. Har du tur lägger sig Knappen - han kan ju ha höjt med i princip any two - och du får position genom resten av handen.

 

Missar du flopp så lägg bara. Kan va vettigt att ge upp en pott ibland till någon du kört över innan. Han lär ju få lättare och lättare att hitta på moves mot dig, det vill du inte om du missar med denna hand.

 

Fold pre finns förstås inte. AKo gör i princip ingen skillnad skulle jag vilja säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart intressant läge, som jag hoppas att några bra spelare kommenterar.

 

Mina spontana tankar är än så länge att jag 4-bettar den där. Dels för värde, för jag tror att vi ganska ofta kan ha bäst hand här faktiskt. Och dels för att isolera och att få spela HU i position mot SB. Skulle gärna velat veta lite mer om bordsdynamiken, men är SB's range KQ, AK-ATs och 77+ rimlig tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänker i denna hand är syn eftersom du inte kommer få syn av en sämre hand om du höjer, kanske tom kan få en bättre att folda.

 

Eftersom du varit så aggresiv som du beskriver kanske SB och knappen är lite uppretade på dig så skulle en re-rasie kunna få SB att syna med AJ/AQ, dock tror jag inte han är så dum att han gör det eftersom du med säkerhet är uppe mot en bra hand här. Att SB bara har 9% PFR minskar min vilja att re-raisa så jag tror nog på syn här.

 

Jag skulle dock kunna tänka mig att folda här ifall om knappen varit tightare.

 

Jag väljer att syna och kommer det A eller K på floppen så spelar jag vidare annars fold. Att spela färgdraget känns ju ok att spela, problemet är att fi väldigt lätt kan sätta dig på en hand (vad skulle du syna bet-raise med på BB efter den actionen pre?).

 

OM jag säger med VÄLDIGT stor om du känner att det är en steal av knappen och en skyddshöjning av SB så skulle ett ordentligt omslag här kunna vinna potten direkt, frågan här hur ofta dom har AA/KK här och hur ofta dom släpper TT-QQ mot en kraftig raise från dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna velat veta lite mer om bordsdynamiken, men är SB's range KQ, AK-ATs och 77+ rimlig tror du?

Har inte stenkoll på hur bordet va eftersom jag hade 3 andra bord att tänka på :(

 

Men SB range du ställer upp känns rätt rimlig, kanske inte par så långt ner som 77 då jag tror han bara synar med dessa, men AK-AJs, KQs och TT+ skulle jag gissa på.

 

Jag skulle dock kunna tänka mig att folda här ifall om knappen varit tightare.
Det känns ju rätt vekt, är ju trotts allt bara AA/KK som jag är illa ute emot och jag sitter ju på både A och K så det är ju inte så troligt.

 

frågan här hur ofta dom har AA/KK här och hur ofta dom släpper TT-QQ mot en kraftig raise från dig.
Knappen kan ju ha lite vad som helst här + att han har liten stack så han behöver vi inte oroa oss över så mycket. Och SB behöver inte ha en så superstark hand som AA/KK för att slå om här. Mot HD:en jag satte på honom har jag lite bättre än en coin flipp emot.

 

Lutar lite åt att slå om pre för att få spela handen i position mot SB. Tror han synar med större delen av händer han slår upp med här just för att jag har varit på honom rätt mycket senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tack... :heart:

 

Hahaha! Sorry. Okej, fler duktiga spelare då, om du anser dig duktig (vilket jag inte vet nånting om). :)

 

Det första jag tänker i denna hand är syn eftersom du inte kommer få syn av en sämre hand om du höjer, kanske tom kan få en bättre att folda.

 

Förstod jag inte mycket alls av, är jag rädd. Dels tror jag faktiskt att det finns ett gäng sämre händer vi kan få syn av, och dels är det väl inte dåligt om vi skulle kunna få en bättre hand att lägga?

 

Eftersom du varit så aggresiv som du beskriver kanske SB och knappen är lite uppretade på dig så skulle en re-rasie kunna få SB att syna med AJ/AQ, dock tror jag inte han är så dum att han gör det eftersom du med säkerhet är uppe mot en bra hand här.

 

Förstod jag dessvärre inte heller. Mina tankar var att just därför att vi varit så jobbiga tidigare, så ökar ju våra chanser att få spela mot sämre händer. Eller?

 

Jag skulle dock kunna tänka mig att folda här ifall om knappen varit tightare.

 

Vad? Vad har knappens tighthet med saken att göra? Och varför skulle du då kunnat tänka dig att folda? Jag tycker att fold här känns...ja, kallt faktiskt.

 

Lutar lite åt att slå om pre för att få spela handen i position mot SB. Tror han synar med större delen av händer han slår upp med här just för att jag har varit på honom rätt mycket senaste tiden.

 

Så gick mina tankebanor också. Det jag inte riktigt visste hur man skulle hantera, och som jag tyckte var intressant, är ett ytterligare omslag från SB. Nån med tankar kring det?

 

För att sammanfatta: 4-betta pre, tycker strax under pott bli ganska bra. Typ 65-70.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog synat. Mtp stats på SB (bara 9% pfr) samt att knappen är short tror jag hans trebetsrange är snävare än den ni föreslår. (Tror t.ex. KQ går bort pga detta, möjligtvis större chans att lägre pp ingår). Och position kommer vi givetvis ha mot storstacken ändå. Att handen är suitad talar väl dessutom för syn ännu mer, eftersom vi trots allt har betydligt mer implicita. Om vi höjer kommer dessutom en all-in från knappen inte öppna bettingen igen, vilket innebär att SB kan avsluta bettingen med en syn preflop. Problemet med syn är om knappen går all-in och SB synar, vågar vi pusha då? Äh, allmänt svammel, vet ärligt talat inte riktigt vad jag hade gjort... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad han tänkte.

 

Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt i detta - att vi gärna håller igång "bordsdynamiken"/vår image - om vi nu har varit aggro tidigare, och att det är en faktor som gör att jag vill spela upp. Några tankar om det?

 

Och ang. 9% PFR, och att han nu höjer från just SB, så håller jag med om att just det är ett faktum som talar för din linje, och minskar hans HD-vidd en del. Men jag tycker samtidigt att det är just en shortstack först in på knappen (som normalt betyder HUGE range) som han slår om emot gör att man kan vidga den till mer "normal" igen, att det just det balanserar upp hans SB's låga PFR en aning. Kan inte KQ, och lite sämre A:n ingå då? Eller känns det bara konstruerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad han tänkte.

Heh, precis. En braindump helt enkelt.

Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt i detta - att vi gärna håller igång "bordsdynamiken"/vår image - om vi nu har varit aggro tidigare, och att det är en faktor som gör att jag vill spela upp. Några tankar om det?

Mjo, men vill ju egentligen inte ha någon action efter en 4-bet här och vår temporära (eller hur Gyre?) maniac-image kan ju göra det mer troligt att fi hugger tillbaka med JJ-, något vi inte vill veta av. Jag tror knappast att AQ- spelar tillbaks här. Men, visst vill vi upprätthålla imagen, den är ju guld, frågan är bara om inte AKs är fel hand för detta ändamål. Känns som den bör vara antingen starkare (QQ+) eller svagare (typ K9s).

 

Och ang. 9% PFR, och att han nu höjer från just SB, så håller jag med om att just det är ett faktum som talar för din linje, och minskar hans HD-vidd en del. Men jag tycker samtidigt att det är just en shortstack först in på knappen (som normalt betyder HUGE range) som han slår om emot gör att man kan vidga den till mer "normal" igen, att det just det balanserar upp hans SB's låga PFR en aning. Kan inte KQ, och lite sämre A:n ingå då? Eller känns det bara konstruerat?

Kanske, är nog svårt att sia om egentligen. Jag tänkte mest att han p.g.a. shortstacken spelar händer som står sig bra i en allin-situation preflop, och därmed bör KQ vara mindre troligt. Däremot kan väl pp går ner mot 88/99 och även sämre äss. Men, som sagt, svårt att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med fyrbeta pre är väl att vi får en väldigt jobbig situation om vi missar floppen. Väldigt jobbig. Sb kan ju knappast syna med PP ~ 10 för setvalue och sen vika vid flopp som vi själva har missat? Då är han ju rätt mycket idiot.

 

Om vi ponerar att vi fyrbetar till 65$, knappen viker och sb synar. Vi har en pott på 135$ och 180$ effektiva stackar. Vad fasen gör vi då om vi totalmissar floppen? Trots allt kommer vi bara att träffa ungefär var tredje gång. Drar vi iväg ett probebet är vi committade, och jag tror inte det är rätt läge att visa svaghet genom att checka bakom. Vi vill INTE mötas av en openpush på turn.

 

Nja, givet vår egen handstyrka och stackstorlekarna tycker jag det är fel att fyrbeta, oavsett om vi leder över någons förmodade HD lr ej. Vi har reverse implied upp i hela stjärten, och det är vi som kommer att måsta riskera hela stacken för att spela vidare. Fi kan på ett helt annat sätt utvärdera floppen och vår aktion än vad vi kan göra om honom.

 

Precis som Sansroom tidigare påpekat så tycker jag antingen att vi borde göra detta spelet med antingen en mycket starkare hand eller en mer medioker hand. Vi vill inte trassla in oss situationer där vi får välja mellan att stoppa in allt vi har tom eller ge upp potten, vilket jag tycker en fyrbet i detta läget främst leder till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ iamivar, sansrom

 

Mycket tänkvärda kommentarer, ska läsa dem ytterligare en gång och fundera lite, och återkommer.

 

Rent spontant ang. flopscenariot så tycker jag väl att vi kan dega in på typ alla floppar om vi nu 4-bettar pre, får syn av SB som sen checkar till oss. Men som sagt, jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...