Gå till innehåll

Alternativt sätt att ställa upp en HH?


Klyka

Recommended Posts

Tänkte försöka mig på ett litet HH-experiment. Vad säger ni om att ställa upp en FL-hand på detta sätt? Det är en utveckling av Smygarens förslag i denna tråd.

 

Hero är SB med :Qc:, :Jh:

 

Board: :Qh:, :5h:, :Kd:, :Jc:, :Qs:

 

Flop, 6 spelare, pot = 6 SB

Turn, 3 spelare, pot = 4,5 BB

River, 3 spelare, pot = 10,5 BB

 

UTG    UTG+1  UTG+2  MP1    MP2    CO     BTN    Hero   BB

SYN 1..Fold...Syn 1..Fold...Syn 1..Syn 1..Fold...Syn ½..Check

                                                CHECK..Check
Check.........Check.........Bet 1..Syn 1.........Syn 1..Fold 
Fold..........Fold

                                                CHECK      
                           Bet 1..Syn 1.........Höj 1    
                           Syn 1..Syn 1

                                                BET 1

Det fina med detta sätt att ställa upp det är att det är lätt att följa hur en viss spelare spelat handen. Dessutom tydliggörs ens moves rätt bra. Se exempelvis min check/call på floppen och min check/raise på turn. Man ser även direkt att CO bara synat sig igenom handen.

 

Siffran (i detta fall bara 1:or och en ½:a) anger hur många bets (SB eller BB beroende på vilken gata man är på) som man lägger in i potten genom sin syn/bet/raise. Dvs om jag kallsynar två SB pre flop så står det "Call 2". Om jag höjer någons bet så står det "Bet 2" om jag inte redan lagt något i potten på den gatan, etc.

 

Det funkar inte med fler spelare i handen än så här, för då får de inte plats på bredden... Alltså bäst för short handed. För NL behövs oxo mer plats på bredden för att kunna skriva ut satsningsbeloppen = plats för färre spelare.

 

Är detta en förbättring eller en försämring? Jag tycker det blir mindre snyggt men underlättar en analys.

 

EDIT: Glömde visa vilken hand jag har. Fixat.

EDIT 2: Skrev fel hand. Fixat.. Nåja det var iofs mindre viktigt, men...

 

TILLÄGG: Kanske SB borde ligga först i listan snarare än UTG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipoker använder liknande. Fast med namnen/positionerna lodrätt och handlingen vågrätt. Jäkligt bra och lättöverskådligt. Släng på lite nice grafik och i en mer tabelliknande format som gör det lättare att urskilja. Rutor som är lika stora för bättre överblick.

 

Det bästa vore dock en helgrafisk HH-uppspelare a´la PT som automagiskt äter party stars och alla andra stora HH's. Tillverka en sån e du hygglo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipoker använder liknande. Fast med namnen/positionerna lodrätt och handlingen vågrätt. Jäkligt bra och lättöverskådligt. Släng på lite nice grafik och i en mer tabelliknande format som gör det lättare att urskilja. Rutor som är lika stora för bättre överblick.

 

Det bästa vore dock en helgrafisk HH-uppspelare a´la PT som automagiskt äter party stars och alla andra stora HH's. Tillverka en sån e du hygglo.

 

ja den är fin kommer jag ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt här kanske? Saxad från min dagbok.

 

Hero sitter på knappen med :5d:, :Ad:

 

Brädan: :Kd::3c::2d::Ac::3s:

Flop: 7 spelare, potten = 7 SB

Turn: 4 spelare, potten = 9,5 BB

River: 4 spelare, potten = 13,5 BB

 

       Pre Flop Turn River
SB     Sc  kf
BB     Bk  kf
UTG    c   kf
UTG+1  f     
UTG+2  f    
MP1    c   kCc  kc   kc
MP2    c   b3   b    kf
LP1    c   rc   c    kf
CO     f    
Hero   c   Cc   c    b

Legend:
. = ante, dead blind
S = small blind
B = big blind
P = post
k = check
c = call (C indicated calling more than one bet)
b = bet
r = raise
3 = 3-bet
4 = Cap (4-bet when no cap)
a = all-in
T = timeout
f = fold


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt här kanske? Saxad från min dagbok.

Nästan. Men lägg inte tid på att hitta på något som redan finns. Kolla in min tidigare länk. Procks format har dessutom fördelen att du ser skillnad mellan en syn © och syn av höjning ©.

Du menar detta (?):

 

. = ante, dead blind

S = small blind

B = big blind

P = post

k = check

c = call (C indicated calling more than one bet)

b = bet

r = raise (R indicates a reraise)

a = all-in

T = timeout

f = fold

 

Bra skit. Men jag måste säga att jag gillar min 3:a för trebet mer..O 4 för cap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om den här då:

 

Hero sitter på knappen med :5d:, :Ad:

 

Brädan: :Kd::3c::2d::Ac::3s:

Flop: 7 spelare, potten = 7 SB

Turn: 4 spelare, potten = 9,5 BB

River: 4 spelare, potten = 13,5 BB

 

blank1.jpgpre.jpgblank.jpgblank.jpgflop.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgturn.jpgblank.jpgblank.jpgriver.jpgblank.jpg

sb.jpgb5.jpgc5.jpgblank.jpgcheck.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

bb.jpgb1.jpgcheck.jpgblank.jpgcheck.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

utg.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgcheck.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

utg1.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

utg2.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

mp1.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgcheck.jpgc2.jpgc1.jpgblank.jpgcheck.jpgc1.jpgblank.jpgcheck.jpgc1.jpg

mp2.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgr1.jpgr2.jpgblank.jpgblank.jpgr1.jpgblank.jpgblank.jpgcheck.jpgfold.jpg

lp1.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgr2.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgcheck.jpgfold.jpg

co.jpgfold.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpgblank.jpg

hero.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgc2.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgc1.jpgblank.jpgblank.jpgr1.jpgblank.jpg

 

Samma hand som innan. Gula marker är syn, gröna är raise. Vit liten ring är check, röd ring är fold. Mörkgula marker är blinds. De små markerna motsvarar halva bets (aktuellt för SB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt trevligt ut (dock trist med vit bakgrund). Fast jag gillar "uppifrån-och-ned" istället för "från vänster till höger", det flesta tabeller läses väl på det sättet.

 

Det tar nog ett tag att vänja sig vid att markerna har olika färg vid höjning respektive syn trots att de är lika mycket värda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...