Gå till innehåll

FLT - SH, A-hög på Party


Metaddict

Recommended Posts

Spelat lite shorthanded limit på Party.

 

Fi har jag haft en hel del duster med. Klassar honom som LAG, halvt på gränsen till LAG-mupp. Verkar som hans stora hobby i livet är att 3-betta mina steals varje gång han sitter i sb.

 

Fis uppfattning om mig bör vara att även jag är ganska LAG.

Han har dock viss koll och är aningen svårspelad. Inte rätt kille att försöka bluffa bort från händerna om man säger så.

 

Han höjer pre som vanligt och jag sitter på AJo i big blind. Bordet foldar till mig. Klar 3-bet från min sida som jag ser det. 246 är en ganska intetsägande flopp. Jag bettar ut och han höjer (inte helt oväntat). Vad gör vi här? Och hur fortsätter vi på turn på olika kort?

 

Det känns som denna situation uppstår rätt ofta, och ganska stor del av gångerna känner jag mig vilsen. Mot en tight eller passiv spelare är det rätt enkelt beslut men mot en LAG spelare blir det ju oerhört exploaterbart att lägga sig varje gång man får mothugg på flop.

 

 

***** Hand History for Game 5234233522 *****

$2/$4 Texas Hold'em - Saturday, September 23, 19:30:19 ET 2006

Table Lovely Day (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: werrwolf ( $130.50 )

Seat 3: ethernetW ( $118 )

Seat 5: Twofooted ( $214.25 )

Seat 6: uwmsam0714 ( $50.20 )

Seat 4: Revisorn666 ( $111 )

Seat 1: txslim61 ( $78.70 )

werrwolf posts small blind [$1].

ethernetW is sitting out.

Revisorn666 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Revisorn666 [ Ac Jd ]

ethernetW has left the table.

Twofooted raises [$4].

uwmsam0714 folds.

txslim61 folds.

werrwolf folds.

Revisorn666 raises [$4].

Twofooted calls [$2].

** Dealing Flop ** [ 4c, 2d, 6c ]

Revisorn666 bets [$2].

Twofooted raises [$4].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

preflopp är bra om inte BB är så fisk som spelare brukar vara på på 2/4 och synar 2 bets colda nästan alltid. Då skulle jag bara syna sb och vara lite snekay.

 

På floppen: Syna och folda turn UI.

 

Det beror ju dels på HUR lös spelare vi pratar om. Är det en riktig maniac så synar jag ner även ur position med AJ. (lite beroende på brädan åxå)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mot en LAG spelare blir det ju oerhört exploaterbart att lägga sig varje gång man får mothugg på flop

Word. Floppen är rikitigt intetsägande och har troligtvis inte hjälp varken oss eller Fi. Med din read hade jag hade synat ner. Du behöver vinna 23% för att gå jämt ut (syna $8 för att vinna $27,5(29-rake)). Ev. skjuter Fi inte rivern när vi har honom slagen och då behöver vinna en av fyra för att inte gå med förlust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

preflopp är bra om inte BB är så fisk som spelare brukar vara på på 2/4 och synar 2 bets colda nästan alltid. Då skulle jag bara syna sb och vara lite snekay.

 

På floppen: Syna och folda turn UI.

 

Hero är BB.

 

Från SB hade jag också trebettat. Från BB som detta fallet är funkar både syn och trebet. Trebetar du får du ju gå till showdown oftare. Även om du blir raisad på floppen måste du ju syna ner om Fi ofta tar Kx och Ax oförbättrat till showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i BB till att börja med! I SB är en 3-bet ännu klarare än här. Trodde jag förklarade att fi spelar väldigt löst och väldigt väldigt aggro. AJ står sig definitivt väldigt bra mot hans handdistribution först in. Att han är i första position spelar väl en viss roll men inte mer än att han höjer en väldans massa händer även därifrån SH. Ska jag verkligen ändå inte 3-betta här och i alla fall försöka ta kommandot? Om jag bara synar, ska jag då checkfolda alla floppar jag inte träffar? Denna Fi kommer ju mosa mig fullständigt isåfall!

 

Jessica du överskattar fi ;)

Han behöver definitivt inte ha ett nötfärgsdrag för att höja mig på flop här! Det som till stor del gör att jag inte känner för att ge upp potten mot fi är den extremt intetsägande floppen. Han skulle kunna ha A6 såväl som A4 men han kan lika gärna sitta på QJ eller K9. Dessa händer är det absolut inte omöjligt att han höjer mig med. Pockets över sju tror jag han cappar pre, definitivt pockets över 9.

Det blir svårare med en flop innehållandes en kung eller dam i det här fallet.

 

Smitaren: Har fi väl börjat bomba i en pott har jag ännu inte sett honom sluta. Det är ju såklart en nackdel här. Känns som jag bör ta ett beslut redan nu vad jag ska göra. Självklart lite beroende på vilket kort som kommer på turn.

Att han inte cappar preflop säger en hel del också. Par över 7-8 tror jag som sagt han cappar pre och säkerligen bättre ess.

 

Tack Plinga, det var något sånt jag var ute efter. Nu är jag tyvärr ganska säker på att han skjuter även river om han skjuter turn :D Men ändå, det är hyfsade odds.

 

 

Förändrar detta något nämnvärt?

 

** Dealing Turn ** [ 7h ]

Revisorn666 checks.

Twofooted bets [$4].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Visst ja. Ja det har du kanske rätt i Miami. Här har jag som sagt spelat ett flertal sessioner mot killen och jag tror inte jag sett honom lugna ner sig mer än en handfull gånger.

 

***** Hand History for Game 5234233522 *****

$2/$4 Texas Hold'em - Saturday, September 23, 19:30:19 ET 2006

Table Lovely Day (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: werrwolf ( $130.50 )

Seat 3: ethernetW ( $118 )

Seat 5: Twofooted ( $214.25 )

Seat 6: uwmsam0714 ( $50.20 )

Seat 4: Revisorn666 ( $111 )

Seat 1: txslim61 ( $78.70 )

werrwolf posts small blind [$1].

ethernetW is sitting out.

Revisorn666 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Revisorn666 [ Ac Jd ]

ethernetW has left the table.

Twofooted raises [$4].

uwmsam0714 folds.

txslim61 folds.

werrwolf folds.

Revisorn666 raises [$4].

Twofooted calls [$2].

** Dealing Flop ** [ 4c, 2d, 6c ]

Revisorn666 bets [$2].

Twofooted raises [$4].

Revisorn666 calls [$2].

** Dealing Turn ** [ 7h ]

Revisorn666 checks.

Twofooted bets [$4].

Revisorn666 calls [$4].

** Dealing River ** [ 3c ]

Revisorn666 checks.

Twofooted bets [$4].

>You have options at Apple Jelly Table!.

Revisorn666 calls [$4].

Twofooted shows [ Kd, Tc ] high card king.

Revisorn666 shows [ Ac, Jd ] high card ace.

Revisorn666 wins $35.50 from the main pot with high card ace.

 

Här gick det alltså bra. Alla drag går visserligen in på river men det gör också att sannolikheten att han inte fortsätter att bluffa river blir extremt liten!

 

Kunde egentligen lika gärna blivit någon hand där jag har fel :) För det finns definitivt sådana med! Var hyfsat säker just här att min hand stod dock. Överlag tycker jag att det är en jättesvår avvägning men jag antar att man mot spelare som hyfsat regelbundet gör såna här psykmoves måste ta A-hög till showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag verkligen ändå inte 3-betta här och i alla fall försöka ta kommandot? Om jag bara synar, ska jag då checkfolda alla floppar jag inte träffar? Denna Fi kommer ju mosa mig fullständigt isåfall!

 

Att checkfolda alla floppar du inte träffar bara för att du synar preflop är ju rent vansinne. Du får helt enkelt anpassa dig efter exakt vilken flop det blir.

 

I just denna hand tycker jag syn pre följt av donkbet-trebet på flop är en helt ok linje (om vi är som du beskriver lär han ju näst intill automatiskt höja din donk), checkraise på flop är också ett helt ok alternativ.

 

Detta förståss givet att du har en vid syndistribution mot den här snubbens openraise när du sitter i BB men det bör du nog ha. Tänk också på att om du bara synar blir många fler kort potentiellt "i spel" för dig från motståndarens synvinkel.

 

Det är väldigt osanolikt att en utpräglad ragsflop ska ha träffat en hand du trebettat med, synar du däremot bara kan du ju ha nästan vad som helst. Är skillnaden i equity liten så skulle jag därför oftast luta åt syn snarare än trebet.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det vansinnigt att syna och checkfolda alla missar men det kändes lite som det var vad folk antydde.

 

Tycker definitivt att dina resonemang kring att bara syna pre känns vettiga. Maskering av min hand är en faktor. Träffar jag bra kommer jag säkerligen få bra betalt ändå eftersom han inte kommer sätta mig på en speciellt stark hand när jag bara synar.

Samtidigt säger en syn heller inte speciellt mycket om vad fi har eftersom han som sagt kan höja med det mesta. När jag 3-bettar och han inte cappar är jag rätt säker på att jag har bäst hand pre.

 

Eftersom han tagit nästan alla potter vi spelat till showdown i vilket fall, kan det också tala för att bara syna pre. Det är ju som sagt inte såvärst sannolikt att jag skulle kunna få honom att lägga ett lågt pocket genom ett 3-bet pre följt av ett floppbet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...