Gå till innehåll

AA, hyfsat betalt!


Juzam

Recommended Posts

Varmpannan (KK) står väl inte direkt inför ett givet All-in/fold-läge, eller hur?!

 

"Jag tittar på floppen och sedär, ett Ess. Skönt nu kan jag lättare komma undan med mina KK som jag vet förmodligen var slagna redan!"

 

Jag vet att ett A på floppen minskar sannolikheten för att Blodbadet sitter på AA men jag tycker inte det spelar roll här faktiskt. Han borde ändå få lättare att lägga KK, inte svårare.

 

Varmpannan gör det klassiska misstaget att tro att hans motspelare kan ha lite vad som helst bara för att han spelar väldigt aggresivt. Han glömmer (vägrar inse?) att bara för att någon 3-bettar ofta preflop (dvs rätt ofta med händer som inte dikterar det) så stoppar ingen in 1,15 inköp preflop utan torrt på fötterna, dvs AA.

 

Han gräver sin egen grav genom att spela sin KK överdrivet tricky. Jag syftar på en överdriven limp-re-raise preflop. Han vill säkert att den ska se ut som en steal och sen när Blodbadet re-re-raisar vill Varmpannan fortfarande gärna tro att hans höjning såg ut som en steal och att Blodbadet därför skulle ha kunnat spela tillbaka med sämre än KK. Klassiskt fiskigt resonemang som de flesta av oss kan känna igen oss i, särskilt under tyngre perioder.

 

En serie gynnsamma omständigheter, det är ju vad som behövs för en 600bb stor pott. Grattis!

 

EDIT: 1,15 inköp ska det vara, inte 2,3 som jag skrev först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han glömmer (vägrar inse?) att bara för att någon 3-bettar ofta preflop (dvs rätt ofta med händer som inte dikterar det) så stoppar ingen in 2,3 inköp preflop utan torrt på fötterna, dvs AA.

 

1,15 inköp är det, och kan man aldrig stoppa in det utan AA så är man verkligen ingen aggressiv spelare.

 

Behöver det ens ges ngn förklaring...

 

Det tycker jag verkligen. Anser man att det är blixtfold på allt annat än AA här så tror jag inte man bör spela så här djupa stackar mot en aggressiv spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser man att det är blixtfold på allt annat än AA här så tror jag inte man bör spela så här djupa stackar mot en aggressiv spelare.

 

Well, det är generellt inte ofta det spelas särskilt "fancy" på denna nivå även om OP säger sig göra det. Om någon 3-betar mer än 100 bb på denna nivå så foldar i alla fall jag KK i denna situation med effektiva stackar på 250-300 bb. Hade heller aldrig reraisat till 80 utan snarare till 40-50 som en del andra också rekommenderar.

 

Kalla mig gärna "weak tight" det är ok...

 

 

Hade aldrig foldat KK med 100 bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han glömmer (vägrar inse?) att bara för att någon 3-bettar ofta preflop (dvs rätt ofta med händer som inte dikterar det) så stoppar ingen in 2,3 inköp preflop utan torrt på fötterna, dvs AA.

 

1,15 inköp är det, och kan man aldrig stoppa in det utan AA så är man verkligen ingen aggressiv spelare.

 

Uttryckte mig kanske slarvigt. Jag menar att som här när det finns 2 inköp till bakom så tror jag ytterst få spelar annat än AA preflop för drygt ett inköp. Det blir lite som att spela hela stacken. Huvudpoängen är ändå att han knappast tjänar nåt på att dega 300bb preflop, endast AA synar som några sagt innan.

 

Behöver det ens ges ngn förklaring...

 

Det tycker jag verkligen. Anser man att det är blixtfold på allt annat än AA här så tror jag inte man bör spela så här djupa stackar mot en aggressiv spelare.

 

Har han inte lagt sig minst en gång tidigare i samma situation skulle jag vilja påstå att han måste folda KK här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han glömmer (vägrar inse?) att bara för att någon 3-bettar ofta preflop (dvs rätt ofta med händer som inte dikterar det) så stoppar ingen in 2,3 inköp preflop utan torrt på fötterna, dvs AA.

 

1,15 inköp är det, och kan man aldrig stoppa in det utan AA så är man verkligen ingen aggressiv spelare.

 

Uttryckte mig kanske slarvigt. Jag menar att som här när det finns 2 inköp till bakom så tror jag ytterst få spelar annat än AA preflop för drygt ett inköp. Det blir lite som att spela hela stacken. Huvudpoängen är ändå att han knappast tjänar nåt på att dega 300bb preflop, endast AA synar som några sagt innan.

 

Precis, du spelar ju inte bara om 100 bb bara för att det ev. handlar om det preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det ett problem för Fi att han är ur pos och måste investera hela stacken för att vinna $230, men jag tycker inte det är ett stort nog problem för att göra det till bättre EV att folda.

 

På ett tiomannabord är det generellt väldigt svårt att folda KK preflop mot en aggressiv spelare med 100bb i stacken. Med 300bb har man ungefär en höjning till och det bör ge utrymmet att släppa kungarna även mot en LAG.

 

Men på tre spelare? Jag har inte sett någon här som argumenterar för blixtfold ens beröra det helt avgörande faktum att det är trehandat. Man måste öppna upp otroligt mkt, och då naturligtvis inte bara på tvåbets och trebets utan över hela linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jo, men det där var ju bara tur. .....

 

Vad menar du? Är det ngn som sagt ngt annat? Tror du postaren inte är nöjd med den största pott han vunnit pga att det var tur inblandat? Jag fattar inte vad du menar?

 

Vad dillar ni om? Jag hade ALDRIG NÅGONSIN fått in pengarna med KK där, inte med så där stora stackar. Det är sjukt fiskigt.

 

Och det var långt ifrån den största pott jag vunnit. 1/2 är det absolut lägsta jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över hur många som inte nödvändigtvis tycker att Varmpannan spelade dåligt. Pokerforum är inte vad det var.

 

Vad är det egentligen för skillnad i krav på aggressivitet om alla foldar fram till knappen på ett 10-bord, och då man spelar 3-handat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över hur många som inte nödvändigtvis tycker att Varmpannan spelade dåligt. Pokerforum är inte vad det var.

 

Vad är det egentligen för skillnad i krav på aggressivitet om alla foldar fram till knappen på ett 10-bord, och då man spelar 3-handat?

 

 

Öhh, man spelar många fler händer heads up, och dessutom mer aggressivt. Om alla har lagt sig fram till dig på ett 10-bord är det dessutom större sannolikhet att knappen, SB, och BB har en bra hand eftersom de andra antagligen har foldat dåliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över hur många som inte nödvändigtvis tycker att Varmpannan spelade dåligt. Pokerforum är inte vad det var.

 

Vad är det egentligen för skillnad i krav på aggressivitet om alla foldar fram till knappen på ett 10-bord, och då man spelar 3-handat?

 

 

Öhh, man spelar många fler händer heads up, och dessutom mer aggressivt. Om alla har lagt sig fram till dig på ett 10-bord är det dessutom större sannolikhet att knappen, SB, och BB har en bra hand eftersom de andra antagligen har foldat dåliga händer.

 

Det var bara en fråga. Klart det är lite skillnad. Men inte så mkt att man petar in 300bb med KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...