Gå till innehåll

Den perfekta handhistorien!


Hjort

Recommended Posts

tycker alla tre sög, man skall inte behöva använda rullningslisten för att läsa en hand utan allt skall synas på skärmen även om man så kör 1024 i upplösning.. Kör på 2+2's parser, tycker den ser överlägset bäst ut för fixlimit

 

Orkar man inte scrolla sidan ett par rader så lär man nog inse att man är rätt slö.

 

Det blev kanske överdrivet mycket punkter, färger och rader, men hellre en lättläst HH än en kompakt.

•Fetstil på rubrikerna.

•Markera suit med :heart: och :spade: istället för h och s.

•Ange pottstorlek efter varje gata

•Fetmarkera eventuellt sina egna actions.

 

Det tycker jag räcker bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns ju alternativet att man själv alltid har en annan färg också.

Dock tycker jag att färger är ganska bra men kan hålla med om att raise kansek ska vara annan färg.

Fixed limit händer kanske kan vara den kompakta som val men bb ska definitivt vara så här långa och lättlästa.

 

Lägger QoS dessutom in stöd för någon fixed width font så hade det kunnat bli riktigt fint faktiskt.

Kanske en ny phpbb-tag (lätt trollat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ. Några av mina funderingar:

 

  • FLT och NLT behöver (bör?) inte ha samma upplägg. Jag gillar 2+2:s variant för FLT och tycker att den går utmärkt att återanvända här.
     
    A :club: är mycket tydligare än Ac
     
    fyrfärg har ingen betydelse
     
    Understrykningar i text bör undvikas, använd fetstil, storlek och färg för att förtydliga.
     
    Ha inte för många storlekar/färger/kursiveringar/fetstil bara för sakens skull. Fundera igenom varför en ny textvariant behövs (oftast gör den inte det). Titta gärna i en vanlig bok och lär av proffstypografer.
     
    Färger är bra, men tänk på vad de symboliserar (rött är aggressivt (höj/bet), mörkgrönt passivt (fold) och svart neutralt (check/call))
     
    Använd inte punkter för att rätta upp (vad heter aligna på svenska?) text; använd tabeller om behovet är reellt
     
    När/om det blir långa HH:s tycker jag att det hjälper att se hela brädan på varje gata. Dvs:
    Turn [K :club: Q :heart: 4 :spade: 6 :spade:]
    snarare än
    Turn [ 6 :spade: ]
     
    Pottstorlek kan med fördel skrivas på samma rad som gatan:
    Turn [K :club: Q :heart: 4 :spade: 6 :spade:] (Pott = 5 BB)
     

 

Bra jobb av lfx som har lagt tid på att ta fram ett förslag som vi kan diskutera vidare kring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé det här!

 

Håller med om att hela boarden skall visas, men kan man inte tänka sig att det nya kortet får en spec markering typ [k1 k2 k3] [k4]? Tydligheten ökar och man får en större fokus på det som hände vid det tillfället?

 

 

/gnuffe

 

Japp hela boarden på varje gata är toppen, bra idé.

Tyvärr går det inte att använda tabeller i vanliga forum.

Dock kanske vi kan göra nån abrovinch o få tabeller i min föreslagna [HH]-tag för då kommer det garanterat bli snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar variant nr 3..

 

enkelt att se vad som händer, vem som gör vad osv

 

bra att färgerna visas...

 

/A

 

Håller med till fullo. Spelar väl ingen roll att det blir lite mer att scrolla.

 

Jämför t.ex. med att skriva en jobbansökan. Vilket tror ni har störst inflytande, ett som är snyggt med lite längre avstånd osv. eller ett som innehåller samma text fast nerköttat på en tredjedels A4 med teckensnitt 4? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till fullo. Spelar väl ingen roll att det blir lite mer att scrolla.

 

Jämför t.ex. med att skriva en jobbansökan. Vilket tror ni har störst inflytande, ett som är snyggt med lite längre avstånd osv. eller ett som innehåller samma text fast nerköttat på en tredjedels A4 med teckensnitt 4? ;)

 

Säg inte sådär, jag skriver alla mina papper med 9p verdana och knappt några radbrytningar :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett kanonprojekt! Jag har två förslag nu direkt, varav åtminstone det ena kanske är lite kontroversiellt.

 

1. Lista spelarna i ordning, men placera SB och BB sist i listan. Då slipper man nämna dem igen när man ska tala om att de postar mörkar.

 

2. Visa alla kända händer i början av HH. Det är bökigt att leta längst ner för att se vad spelarna håller. (Kanske nån tycker att det förstör "spänningen"?)

 

Exempel

Jag lånar Ifx:s exempel som jag tycker är väldigt tydligt (men jag har pillat lite och tätat till det):

 

Seat7: BIRBO.......... (€38.00)

Seat1: Lady_E......... (€59.00) ] [K:heart:][2:club:]

Seat2: gorbon......... (€10.75)

Seat3: papabuster.. (€31.50)

Seat4: lakke........... (€34.25) Button

Seat5: spirotris....... (€49.50) Posts SB (0.25) [T:diamond:][T:club:]

Seat6: Grottgrus..... (€46.25) Posts BB (0.50)

 

Opening betting round

BIRBO.......... Folds

Lady_E......... Calls 0.50

gorbon......... Calls 0.50

papabuster.. Calls 0.50

(d) lakke...... Folds

spirotris....... Raises 1.00

Grottgrus..... Folds

Lady_E........ Calls 0.75

gorbon........ Calls 0.75

papabuster.. Calls 0.75

 

Comment

Jag hittar halvtrevliga TT i lilla mörken, och här vill jag raisa upp den lite för att spela en stor pott om jag träffar hårt. Jag har inga problem att lägga handen om floppen skulle komma överkort och jag möter motstånd.

 

Dealing flop [9:club:][5:heart:][2:spade:] (Pot: 5.5)

spirotris....... Bets 3.75

Lady_E........ Calls 3.75

gorbon......... Folds

papabuster.. Folds

 

osv.

 

En tanke är ju om man skulle presentera det som en html-tabell, för att få positionerna, namnen, stackarna osv i räta led.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Visa alla kända händer i början av HH. Det är bökigt att leta längst ner för att se vad spelarna håller. (Kanske nån tycker att det förstör "spänningen"?)

 

Bättre att inte visa kända händer alls - det kommer att påverka andras analys av handen, vare sig de vill eller inte. Det enda du hade tillgång till när du spelade handen är dina hålkort och hur motspelarna agerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bra med ny rad för varje spelares agerande. Exempel:

 

Hero folds

UTG+1 calls t10

MP1 folds

 

Det tar visserligen mer utrymme, men blir å andra sidan mycket mer lättläst.

 

Håller med till fullo. Sedan att kalla spelarna UTG+2 och liknande tycker jag inte riktigt om, Bättre att ta deras nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lista spelarna i ordning, men placera SB och BB sist i listan. Då slipper man nämna dem igen när man ska tala om att de postar mörkar.

Det är en bra idé. Finns ju ingen poäng i att sortera efter stolsnummer,

eller ens skriva ut seat #.

 

BIRBO.......... (€38.00)

Lady_E......... (€59.00) ] [K:heart:][2:club:]

gorbon......... (€10.75)

papabuster.. (€31.50)

lakke........... (€34.25) Button

spirotris....... (€49.50) Posts SB (0.25) [T:diamond:][T:club:]

Grottgrus..... (€46.25) Posts BB (0.50)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Bättre att inte visa kända händer alls - det kommer att påverka andras analys av handen, vare sig de vill eller inte. Det enda du hade tillgång till när du spelade handen är dina hålkort och hur motspelarna agerade.

 

Tycker jag är jätteviktigt. Jag avfärdar gärna poster med resultat som gnäll snarare än en bra startpunkt för diskussion.

 

Jag är också en anhängare av att döpa om spelare till positioner, men det kanske mest är en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hoppas jag får tan den här frågan här....

 

Tänkte posta en handhistory som jag konverterat viahttp://www.selachian.com/tools/bisonconverter/hhconverter.cgi

När jag klistrar in får jag det här utseendet

 

UTG calls, [color:#666666]1 fold[/color], [color:#CC3333]Hero raises[/color], [color:#666666]4 folds[/color], SB calls, BB calls, UTG calls

 

Hur får jag de där color-bitarna att se snygga ut? Och då menar jag inte att sudda ut dom, vilket iofs är ett alternativ. Jag bara undrar om man faktiskt kan få fram nån färg mha dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...