Gå till innehåll

Den perfekta handhistorien!


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett exempel:

 

Paradise Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t5 (9 handed) converter

 

---

MP3 (t975.00)

CO (t2550.00)

Button (t1490.00)

SB (t1005.00)

BB (t290.00)

Hero (t1000.00)

UTG+1 (t775.00)

MP1 (t960.00)

MP2 (t955.00)

 

Preflop: Hero is UTG with 7d, Ad. SB posts a blind of t5.

Hero folds, UTG+1 calls t10, MP1 folds, MP2 calls t10, MP3 calls t10, CO calls t10, Button calls t10, SB (poster) raises to t1005, BB folds, UTG+1 folds, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, Button folds.

 

Final Pot: t1065

---

 

Förbättringar jag kan komma på direkt är avbrott i HH:n vid beslutspunkterna för hjälten. Detta för att dels lättare kunna kommentera i löpande citerad text och dels för att åter presentera den relevanta informationen vid beslutsläget. Information som ändras är stackstorlek och pottstorlek och det sparar lite energi om de hela tiden återpresenteras vid beslutspunkterna.

 

Färgvalen kan också behöva ändras.

 

Vidare så är det alltid bra med information om spelstilen hos motståndarna. Några förslag hur man presenterar den på ett bra sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att alla HH där namnen ersätts med MP, Fi eller annat är dåligt.

 

Ok, då kanske man kan tänka sig något i stil med:

 

Spelarnamn (nuvarande stackstorlek, position).

 

alltså: Hjort (800, 3OTB) vilket senare i handen blir: Hjort (750, 3OTB).

 

Vill samtidigt passa på och föreslå att vi ändrar positionsterminologin en aning. SB, BB och Button kan heta samma sak, men positionerna mellan anser jag bör döpas efter antal steg från knappen. Orsaken till det är att det är en jäkla skillnad på att öppna UTG på ett 10-bord jämfört med att öppna UTG på ett 5-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tar ett jättebra exempel på en bra Handhistory diskussion som inträffade mellan mig och Hjort i en POKERFORUM.nu Online i maj ifjol!

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=903

 

Denna är efter 24hs HH mall och är ett typexempel på vilken diskussion jag vill ha i HH. Dock kunde man gärna lägga till fetstil på intressanta saker och kanske symboler på kort men HH strukturen är bra och diskussionen också. Ni som var med på den tiden minns säkert. Jag lärde mig i allafall mycket av efterföljande diskussion. :D

 

[Edit]Efter att ha läst igenom den så här ett halvår senare så tycker jag Hjort har rätt som satte mig på plats. Det behövde jag och idag skulle jag spelat helt annorlunda jämfört med vad jag gjorde då! ;) [/edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24h's HH, kompletterat med lite tankar och funderingar är guld, men det är ju synd om alla som inte lirar på 24h...

För er som missat det så är det här i syfte att skapa en mall för outputen av HH-parsern jag vill få igång utveckling av.

 

Det är alltså frågan om hur den perfekta HH:n postad här på forumet ser ut. Helt utan hänsyn till hur knepig den är att skriva om, eller hur olik den är originalet, den biten ska ju nämligen göras maskinellt.

 

Så det är dels en grafisk/lay-out fråga och dels handlar det om vilka frågor som läsaren typiskt vill ha besvarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika actions lodrätt tycker jag (som något annan även nämde) är viktigt för att det inte ska bli för grötigt. Hjältens actions vill jag även ha highlightade eller markerade på något sätt.

 

eroz ($4000) bets 400. Pot = 400

ZaggaZow ($2500) re-raises 400 to 800. Pot = 1200

eroz ($3600) calls 400. Pot = 1600

 

Färg är kanske bättre än fet då den feta stilen kanske ska användas som smårubriker och pottinfo kanske inte är nödvändig efter alla bets, calls och raises.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som missat det så är det här i syfte att skapa en mall för outputen av HH-parsern jag vill få igång utveckling av.

 

Det är alltså frågan om hur den perfekta HH:n postad här på forumet ser ut. Helt utan hänsyn till hur knepig den är att skriva om, eller hur olik den är originalet, den biten ska ju nämligen göras maskinellt.

 

Så det är dels en grafisk/lay-out fråga och dels handlar det om vilka frågor som läsaren typiskt vill ha besvarade.

 

Jag vet. Jag tycker 24hs HH kompletterat med egna tankar och funderingar är bäst. Snyggt, enkelt, tydligt och överskådligt.

 

Det här t ex tycker jag är sjukt dåligt:

 

Hero is UTG with 7d, Ad. SB posts a blind of t5.

Hero folds, UTG+1 calls t10, MP1 folds, MP2 calls t10, MP3 calls t10, CO calls t10, Button calls t10, SB (poster) raises to t1005, BB folds, UTG+1 folds, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, Button folds.

 

Jämfört med det här:

 

Dealer: Monty

Small Blind: brokenwing (0.50)

Big Blind: tarzan_4 (1.00)

 

Nusseman was dealt: 7c - Kh

 

Nusseman Fold

balzer Call (1.00)

gmendieta Fold

solpung Call (1.00)

CallMePls Raise (4.50)

Monty Fold

brokenwing Fold

tarzan_4 Call (3.50)

balzer Call (3.50)

solpung Fold

 

En parser som pruttar ut en post som ser ut som en HH från 24h kompletterat med egna tankar och funderingar och möjligen stackstorlek på varje gata är i mina ögon ultimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackstorlekar preflop och på de olika gatorna får inte vara obligatoriskt eftersom primas sura HH:s inte innehåller information om stackstorlekar på fisarna (bra pluralnamn på fi, eller hur :))

 

Det går inte att diskutera utan dem (iaf inte big bet), så isåfall får vi offra Primasiterna för att få fram ett bra verktyg, alternativt att man har en funktion för att fylla i sånt manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka ta reda på vad vi som läsare tycker är en så bra standard HH som möjligt.

 

Härligt initiativHjort!

 

 

Tycker det är bra med ny rad för varje spelares agerande. Exempel:

 

Hero folds

UTG+1 calls t10

MP1 folds

 

Det tar visserligen mer utrymme, men blir å andra sidan mycket mer lättläst.

 

Instämmer med dig här Kubo. En del HH här på pokerforum.nu känns lite onödigt "kladdiga" och svårlästa.

 

Gör det så enkelt som möjligt så orkar nog jag också läsa och ta del av mina åsikter! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QoS: Kom på fina ideén. Ta o gör kortbilderna till färfärg.. alla lirar ändrå med fyrfärg och det är ganska svårt o skilja på dom även här på forumet när man läser poster.

Dagens idé :)

 

Blä för fyrfärg!

 

Som option kan det vara bra, men det är taskigt att tvinga alla att köra med fyrfärg hela tiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QoS: Kom på fina ideén. Ta o gör kortbilderna till färfärg.. alla lirar ändrå med fyrfärg och det är ganska svårt o skilja på dom även här på forumet när man läser poster.

Dagens idé :)

Fyrfärg = Djävulens verk

Är det verkligen så många som "alla" som spelar med fyrfärg? Hehe, nu blev jag nyfiken. Tror jag sja starta en poll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för lång post

 

Jag har suttit några timmar nu och försökt knåda ihop något snyggt och jag har tre väldigt lika förslag, vi kan kan kalla dem Förslag 1, Föslag 2 och Förslag 3 för enkelhetens skull.

Dom är baserade på Larrys post i HH-forumet.

Förslag två är precis som förslag 1, men istället för att skriva stackarna i början, så följer stacksizen med hela HHn så man ser vad personerna i handen har för stacksize varje del av handen.

 

Förslag 3 är precis som förslag två men med skillnaden att jag satt färgen på prickarna till bakgrundsfärgen på forumet, samt att jag lagt till färger för bet, check, fold osv.

 

Here we go

 

Förslag 1

 

Table feeling/Reads on players

Jag har inte suttit, vid bordet särskilt länge, men känslan jag får är att borde tär ganska tight passivt såsom ofta är fallet på B2B-nätverket.

Inga direkta reads på någon av spelarna, men ingen verkar överdrivet agressiv ialla fall, dettta är bara en massa text som fyller ut yadayada yada!

 

 

The hand

Table Örebro

€0.25/0.50 No Limit

 

Seat1: Lady_E......... (€59.00)

Seat2: gorbon......... (€10.75)

Seat3: papabuster.. (€31.50)

Seat4: lakke........... (€34.25)

Seat5: spirotris....... (€49.50)

Seat6: Grottgrus..... (€46.25)

Seat7: BIRBO.......... (€38.00)

 

spirotris was dealt [T :diamond: , T :club: ]

 

Opening betting round

Dealer: lakke

Small Blind: spirotris (0.25)

Big Blind: Grottgrus (0.50)

 

BIRBO.......... Folds

Lady_E......... Calls 0.50

gorbon......... Calls 0.50

papabuster.. Calls 0.50

(d) lakke...... Folds

spirotris....... Raises 1.00

Grottgrus..... Folds

Lady_E........ Calls 0.75

gorbon........ Calls 0.75

papabuster.. Calls 0.75

 

Comment

Jag hittar halvtrevliga TT i lilla mörken, och här vill jag raisa upp den lite för att spela en stor pott om jag träffar hårt. Jag har inga problem att lägga handen om floppen skulle komma överkort och jag möter motstånd.

 

 

Dealing flop [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: ]

(Pot: 5.5)

 

spirotris....... Bets 3.75

Lady_E........ Calls 3.75

gorbon......... Folds

papabuster.. Folds

 

Comment

Förutom floppad T finns det väl knappt någon bättre flop.. Inga överkort och ett stegdrag med 34 gör att jag är ganska säker på at min hand är bäst och betar ut 2/3 pot. Får en syn, och det är ganska svårt att sätta honom på en hand, kanske A9, slowplayat monster är också en möjlighet. Känns verkligen som att jag antingen ligger långt före eller långt efter..

 

 

Dealing turn [ 7 :diamond: ]

(Pot: 11.25)

 

spirotris....... Bets 12.00

Lady_E........ Calls 12.00

 

Comment

Turnkortet är ju knappast något som skrämmer mig, så jag betar ut pot för att se var jag står någonstans, men än en gång får jag en ganska snabb syn FI, kanske sitter han ändå på en bra hand?.

 

 

Dealing river [ 5 :diamond: ]

(Pot: 35.25)

 

spirotris....... Checks

Lady_E........ Bets 20.00

spirotris....... Calls 20.00

 

Comment

Rivern kommer en ganska harmlös femma, men jag väljer att checka, för det känns inte som att fi synar en stor bet med en hand som är sämre än TT (möjligtvis A9), men att det är mycket möjligt att han betar ut eller försöker bluffa med en hand som är sämre än TT.

 

 

Showdown

 

Board [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: , 7 :diamond: , 5 :diamond: ]

 

spirotris shows [ T :diamond: , T :club: ] - Two pairs, tens and fives.

Lady_E shows [ K :heart: , 2 :club: ] - Two pairs, duces and fives.

 

spirotris wins the main pot (€75.25) with two pairs, tens and fives.

 

Summary/Last comment

Va nöjd jag var när jag såg att han bara hade skräp och att jag hade rätt i mina antaganden. Han hade aldrig synat ner mig om jag betat stort på rivern, men nu lyckades jag kräma €20 till från hans stack..

 

Förslag 2

 

 

Table feeling/Reads on players

Jag har inte suttit, vid bordet särskilt länge, men känslan jag får är att borde tär ganska tight passivt såsom ofta är fallet på B2B-nätverket.

Inga direkta reads på någon av spelarna, men ingen verkar överdrivet agressiv iallafall, dettta är bara en massa text som fyller ut yadayada yada!

 

The hand

Table Örebro

€0.25/0.50 No Limit

 

spirotris was dealt [ T :diamond: , T :club: ]

 

Opening betting round

Small Blind: spirotris (0.25)

Big Blind: Grottgrus (0.50)

 

BIRBO .......................... Folds

Lady_E (€59.00) .......... Calls 0.50

gorbon (€10.75) .......... Calls 0.50

papabuster (€31.50) ... Calls 0.50

(d) lakke ..................... Folds

spirotris (€49.50) ........ Raises 1.00

Grottgrus .................... Folds

Lady_E ....................... Calls 0.75

gorbon ....................... Calls 0.75

papabuster ................ Calls 0.75

 

Comment

Jag hittar halvtrevliga TT i lilla mörken, och här vill jag raisa upp den lite för att spela en stor pott om jag träffar hårt. Jag har inga problem att lägga handen om floppen skulle komma överkort och jag möter motstånd.

 

 

Dealing flop [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: ]

(Pot: 5.5)

 

spirotris (€48.25) ........ Bets 3.75

Lady_E (€58.75) ......... Calls 3.75

gorbon ........................ Folds

papabuster ................. Folds

 

 

Comment

Förutom floppad T finns det väl knappt någon bättre flop.. Inga överkort och ett stegdrag med 34 gör att jag är ganska säker på at min hand är bäst och betar ut 2/3 pot. Får en syn, och det är ganska svårt att sätta honom på en hand, kanske A9, slowplayat monster är också en möjlighet. Känns verkligen som att jag antingen ligger långt före eller långt efter..

 

 

Dealing turn [ 7 :diamond: ]

(Pot: 11.25)

 

spirotris (€44.75) ........ Bets 12.00

Lady_E (€55.00) ......... Calls 12.00

 

Comment

Turnkortet är ju knappast något som skrämmer mig, så jag betar ut pot för att se var jag står någonstans, men än en gång får jag en ganska snabb syn FI, kanske sitter han ändå på en bra hand?.

 

 

Dealing river [ 5 :diamond: ]

(Pot: 35.25)

 

spirotris (€32.75) ........ Checks

Lady_E (€43.00) ......... Bets 20.00

spirotris ...................... Calls 20.00

 

Comment

Rivern kommer en ganska harmlös femma, men jag väljer att checka, för det känns inte som att fi synar en stor bet med en hand som är sämre än TT (möjligtvis A9), men att det är mycket möjligt att han betar ut eller försöker bluffa med en hand som är sämre än TT.

 

 

Showdown

 

Board [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: , 7 :diamond: , 5 :diamond: ]

 

spirotris shows [ T :diamond: , T :club: ] - Two pairs, tens and fives.

Lady_E shows [ K :heart: , 2 :club: ] - Two pairs, duces and fives.

 

spirotris wins the main pot (€75.25) with two pairs, tens and fives.

 

Summary/Last comment

Va nöjd jag var när jag såg att han bara hade skräp och att jag hade rätt i mina antaganden. Han hade aldrig synat ner mig om jag betat stort på rivern, men nu lyckades jag kräma €20 till från hans stack..

 

 

Förslag 3

 

Table feeling/Reads on players

Jag har inte suttit, vid bordet särskilt länge, men känslan jag får är att borde tär ganska tight passivt såsom ofta är fallet på B2B-nätverket.

Inga direkta reads på någon av spelarna, men ingen verkar överdrivet agressiv iallafall, dettta är bara en massa text som fyller ut yadayada yada!

 

The hand

Table Örebro

€0.25/0.50 No Limit

 

spirotris was dealt [ T :diamond: , T :club: ]

 

Opening betting round

Small Blind: spirotris (0.25)

Big Blind: Grottgrus (0.50)

 

BIRBO .......................... Folds

Lady_E (€59.00) .......... Calls 0.50

gorbon (€10.75) .......... Calls 0.50

papabuster (€31.50) ... Calls 0.50

(d) lakke ..................... Folds

spirotris (€49.50) ........ Raises 1.00

Grottgrus .................... Folds

Lady_E ....................... Calls 0.75

gorbon ....................... Calls 0.75

papabuster ................ Calls 0.75

 

Comment

Jag hittar halvtrevliga TT i lilla mörken, och här vill jag raisa upp den lite för att spela en stor pott om jag träffar hårt. Jag har inga problem att lägga handen om floppen skulle komma överkort och jag möter motstånd.

 

 

Dealing flop [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: ]

(Pot: 5.5)

 

spirotris (€48.25) ........ Bets 3.75

Lady_E (€58.75) ......... Calls 3.75

gorbon ........................ Folds

papabuster ................. Folds

 

Comment

Förutom floppad T finns det väl knappt någon bättre flop.. Inga överkort och ett stegdrag med 34 gör att jag är ganska säker på at min hand är bäst och betar ut 2/3 pot. Får en syn, och det är ganska svårt att sätta honom på en hand, kanske A9, slowplayat monster är också en möjlighet. Känns verkligen som att jag antingen ligger långt före eller långt efter..

 

 

Dealing turn [ 7 :diamond: ]

(Pot: 11.25)

 

spirotris (€44.75) ........ Bets 12.00

Lady_E (€55.00) ......... Calls 12.00

 

Comment

Turnkortet är ju knappast något som skrämmer mig, så jag betar ut pot för att se var jag står någonstans, men än en gång får jag en ganska snabb syn FI, kanske sitter han ändå på en bra hand?.

 

 

Dealing river [ 5 :diamond: ]

(Pot: 35.25)

 

spirotris (€32.75) ........ Checks

Lady_E (€43.00) ......... Bets 20.00

spirotris (€32.75) ........ Calls 20.00

 

Comment

Rivern kommer en ganska harmlös femma, men jag väljer att checka, för det känns inte som att fi synar en stor bet med en hand som är sämre än TT (möjligtvis A9), men att det är mycket möjligt att han betar ut eller försöker bluffa med en hand som är sämre än TT.

 

 

Showdown

 

Board [ 9 :club: , 5 :heart: , 2 :spade: , 7 :diamond: , 5 :diamond: ]

 

spirotris shows [ T :diamond: , T :club: ] - Two pairs, tens and fives.

Lady_E shows [ K :heart: , 2 :club: ] - Two pairs, duces and fives.

 

spirotris wins the main pot (€75.25) with two pairs, tens and fives.

 

Summary/Question

Va nöjd jag var när jag såg att han bara hade skräp och att jag hade rätt i mina antaganden. Han hade aldrig synat ner mig om jag betat stort på rivern, men nu lyckades jag kräma €20 till från hans stack..

 

Kommentarer

Vad tycker ni? Dåligt? Bra? Fula färger? Något som fattas?

 

Jag inser när jag previewar att det kanske är för stort mellanrum mellan alla rader, men det är sent och jag är trött och orkar inte leta igenom trådkoden..

 

Sen kanske den ska vara på svenska också, men om andra än PF.nuare ska kunna använda den här HH-convertern så måpste engelska finnas som alternativ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni? Dåligt? Bra? Fula färger? Något som fattas?

 

Jag inser när jag previewar att det kanske är för stort mellanrum mellan alla rader, men det är sent och jag är trött och orkar inte leta igenom trådkoden..

 

Sen kanske den ska vara på svenska också, men om andra än PF.nuare ska kunna använda den här HH-convertern så måpste engelska finnas som alternativ..

Gillar tvåan bäst av dem. Färger tycker jag ser kladdigt ut, men det kanske blir mer lättläst när man vänjer sig vid det. Fast isåfall tycker jag att bet/raise skulle vara röd, fold lite gråaktig, och syn vanlig fontfärg eller så. Rött känns mer aggresivt för mig...

 

Sen tycker jag som du säger att det är lite mycket tomrum. Dubbla tomma rader mellan bettningsrundorna känns onödigt t ex. Kanske man kunde skippa rubrik till kommentaren också. Allt för att slippa scrolla när man läser. :)

 

Undrar lite om följande kolumner:

spirotris (€44.75) ........ Bets 12.00

Lady_E (€55.00) ......... Calls 12.00

och liknande kommer att se snygga ut i alla olika webbläsare med olika defaultfonter osv. Det finns ju en fixed width font i code-taggen, men det kanske tar plats och är fult?

spirotris (€44.75)	Bets 12.00
Lady_E (€55.00)	   Calls 12.00

det blev rätt fult ja, det ser jag nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...