Gå till innehåll

Att lära sig imitera någon/en dialekt


hansolo

Recommended Posts

Kan du imitera någon eller en dialekt?

 

Hur gjorde du när du skulle lära dig att imitera någon? Vad ska man tänka på när man ska imitera en speciell person, olika personlighetsdrag mm

 

Om man ska lära sig en dialekt, hur ska man gå tillväga då? ska man lyssna på folk som pratar den dialekten och försöka härma?

 

Jag tycker de e ett roligt partytrick att imitera nån kändis typ göran persson eller mikael persbrandt, eller kunna säga nått på klockren gotländska (är skåning)...Ni som e bra på gotländska, hur gör man?

 

Vad tycker ni? (kanske kan ladda uppljud filer med imitationer här?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de e ett roligt partytrick att imitera nån kändis typ göran persson eller mikael persbrandt, eller kunna säga nått på klockren gotländska (är skåning)...Ni som e bra på gotländska, hur gör man?

 

Just gotlandska ar tydligen ganska svart att imitera eftersom dialekten innehaller triftonger medans de flesta andra dialekter innehaller diftonger. (Tva eller tre skiftningar i vokalljuden).

 

Exempel:

Skånska (Mat): Maut (två vokalljud)

Gotländska (Jobba): Jioåbbe (tre vokalljud)

 

Sjalv ar jag sadar. Tycker sjalv att jag ar bra pa stockholmska och varmlandska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Godmorgon Världen på P1. Kring 10:10 på söndagar (repris 23:10) har de politisk satir med satirgruppen Public Service. Mycket kul!

 

Fundera på vilka uttalsdetaljer o dylikt som gör en bra imitation av t ex Göran Persson.

 

hittade program på deras hemsida men dom funkar inte? nån som vet varför, samma för mig med alla nedladdningsbara program från SR's hemsida :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lidingö-brat-dialekten" anser jag mig vara riktigt bra på :D Även överdriven värmländska. Antar att det är mest genoim att lyssna på dialekten. Minns att jag förr när jag lirade Xbox live helt gav upp min värmländska dialekt och började prata som stockholmare. Polarna störde sig som fan :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...