Gå till innehåll

Film- och serietips


Okok

Recommended Posts

Har du några filmtips?

 

Nja, har inte kollat på så mycket filmer som sticker ut (och gärna med ett litet djup/budskap i sig). Iaf inte såna som inte alla redan har sett (American History X, Fight Club etc. och såna).

 

Garden State har jag, som du sa, sett! Den är bra faktiskt.

 

The Woodsman har jag hört talas om men aldrig tyvärr sett den, den ska jag fixa!

 

De två franska filmerna har jag aldrig ens hört talas om men ska helt klart ses över! :D

 

Tack för tipsen patetia!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag slår till med några från toppen av min imdb-lista då (gissar lite vad folk inte har sett)

- 12 Angry Men (1957) - Toppklass! Måste ses, utspelar sig i ett rum men blir aldrig tråkig!

- The Bridge on the River Kwai (1957) - Skön krigsfilm om POWs i ett läger (Rymning etc)

- Ben-Hur (1959) - Klassiker, dock lång!

- Adaptation. (2002) - Lite spretig antihjältefilm, riktigt skön.

- A Bridge Too Far (1977) - Gillar man krigsfilm så har man sett denna.

- Croupier (1998) - Skön känsla genom filmen dock inte toppklass.

- The Caine Mutiny (1954) - Humphrey Bogart!

- The Constant Gardener (2005) - Rätt vasst drama

- Escape from Alcatraz (1979) - Måste för oss som gillar rymningsfilmer! Clintan som han ska vara!

- Lawrence of Arabia (1962) - Lång men toppklass stundvis.

 

Tipsa mig gärna om rymning-/brotts(speciellt con)-/krigsfilmer, sett mycket men kan ju ha missat någon pärla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Napoleon Dynamite är förmodligen världens sämsta film. Den handlar om en snubbe som med största sannolikhet är mentalt handikappad som går runt och gör idiotiska saker. Filmen har knappt någon handling.

:cry::shock::evil:

 

Skulle vilja hävda att Napoleon Dynamite är en av de absolut bästa filmer jag sett. Varenda minut är ju klockren!

 

För att göra lite nytta i tråden så får jag väl komma med ett par tips själv också:

 

Me and You and Everyone We Know (2005) (IMDB)

En film i stil med Napoleon Dynamite. Den lilla killen är riktigt skönt filosofisk. Scenen när han sitter vid datorn och chattar om "poop back and forth" är kult. Precis som symbolen "))<>((".

 

Revolver (2005) (IMDB)

Guy Ritchie i högform. Riktigt djup och cool film som jag fick se flera gånger innan jag verkligen förstod den. (Och det var inte för att jag är efterbliven eller nåt ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slår till med några från toppen av min imdb-lista då (gissar lite vad folk inte har sett)

- 12 Angry Men (1957) - Toppklass! Måste ses, utspelar sig i ett rum men blir aldrig tråkig!

- The Bridge on the River Kwai (1957) - Skön krigsfilm om POWs i ett läger (Rymning etc)

- Ben-Hur (1959) - Klassiker, dock lång!

- Adaptation. (2002) - Lite spretig antihjältefilm, riktigt skön.

- A Bridge Too Far (1977) - Gillar man krigsfilm så har man sett denna.

- Croupier (1998) - Skön känsla genom filmen dock inte toppklass.

- The Caine Mutiny (1954) - Humphrey Bogart!

- The Constant Gardener (2005) - Rätt vasst drama

- Escape from Alcatraz (1979) - Måste för oss som gillar rymningsfilmer! Clintan som han ska vara!

- Lawrence of Arabia (1962) - Lång men toppklass stundvis.

 

Tipsa mig gärna om rymning-/brotts(speciellt con)-/krigsfilmer, sett mycket men kan ju ha missat någon pärla!

 

Inga otippade direkt, men jag kan ju fylla på lite. Verkar ha samma smak i filmer för övrigt.

 

 

The Great Escape (1963) / Den bästa rymmningsfilen någonsin

Papillon (1973) / Mera rymmningar. läs boken dock, den äger

The Shawshank Redemption (1994) / lite för självklar

Midnight Express (1978) / Värd att se

 

Boot, Das (1981) / Inte rymmnig men krig. En av dom bästa. Självklart på tyska.

 

Varken krig eller rymmning men balobas rekomenderar:

Requiem for a Dream (2000) / Grymt bra knarkfilm. Sån som borde visas i skolor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En klassiker är ju Fear and Loathing in Las Vegas. En film man kan kolla hur många gånger som helst och njuta av lika mycket varje gång, både Johnny Depp och Benicio Del Toro helt perfekt för rollerna. Måste dock läsa boken av Hunter S Thompson, allt kan ju inte komma med i filmen och böckerna brukar ju oftast vara bättre (även fast den filmen var grym).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sopranos det e det ända som gäller..

 

Har som medlem på det här forumet väntat över 1 1/2 år på att se ett sådant inlägg! (mest komedi- eller action-serier som verkar gälla här)

 

Håller för övrigt med ursprungspostaren om att Entourage är riktigt bra (ser den på SVT). Tycker Kevin Dillons "Johnny Drama" är riktigt bra + den "Dillonska" basrösten är SÅ imponerande. Jeremy Piven har ju blivit storstjärna med "Ari" (brorsan trodde starkt på honom för 10 år sedan) och ja tycker också att "Ari" är riktigt underhållande, men han tror han kommer växa ännu mer ( har ju bara sett ett fåtal avsnitt). Prickade in Scarlett Johansson ganska bra som nästa storstjärna efter "Ghost World" (bör man se).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rescue Me med Denis Leary kanske är den absolut bästa serien på länge!!!!

Måste instämma med detta! Rescue Me är den bästa serien jag någonsin sett! Dialogen är underbar, den är helt skruvad men samtidigt känns den så otroligt äkta på något vis. Totalt politiskt inkorrekt. Man kan inget annat än älska den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The life of David Gale - Hur bra film som helst.

 

Hero - Grymt bra asiat film typ crouching tiger...

 

Rounders - Liksom att ingen sagt d än? tilt? (om jag inte missat det meddelandet)

 

Fearless - 1 till asiat film

 

Fight Club

 

Saw

 

Saw II

 

The usuall suspect (stavning?)

 

Kommer kasnke på fler senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ska försöka dra ett tiotal filmer som jag tycker att alla borde se:

 

Oldboy(2003) - Koreansk hämnfilm. Oförutsägbar och bra

 

Lost Highway(1997) - David Lynch i sitt esse. Släck alla lampor och titta på denna film ensam, huuuh

 

The Straight Story(1999) - Mysig Lynch film om en gubbe som åker genomn staterna på en gräsklippare

 

Il Buono, il brutto, il cattivo(1966) - Spagettiwestern av Sergio Leone. Clintan är stenhård..

 

Once upon a time in the west(1968) - Ytterliggare en westernrulle av Leone. Underbar musik. Charles Bronson är stenhård..

 

Edward Scissorhands(1990) - Vacker film av Tim Burton.

 

Stay(2005) - Orginell film av Marc Forster. Ryan Gosling är en grym skådespelare.

 

Kelly's Heroes(1970) - Krigsfilm med mycket humor. Clintan är stenhård...

 

25th hour(2002) - Drama av Spike Lee. Handlar om en knarklangares sist dygn i frihet

 

Se7en (1995) - Thriller av David Fincher. Antar att de flesta sett denna, otroligt spännande jakt på en mördare.

 

 

Kan tipsa om att Ulf Malmros serier Rapport till himlen och Silvermannen nyligen släpps på dvd, införkaffa. Annars finns det egentligen bara en serie att tipsa om: Twin Peaks!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Battlestar Galactica. Skön science fiction

Den är säkert bra men av någon skum anledning är jag anti science fiction.

 

Jag fick tips om en serie där man hade byggt en stad med en massa forskare. Det fanns visst nån elitskola i närheten. Någon som vet vilken det är(serien alltså)?

 

EDIT

 

Hittade en sida med lite info http://tv-serieguiden.com/serier.asp hittar dock inte serien om forskarstaden i öknen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...