Gå till innehåll

NLT - SnG, rätt att ställa med JTo med drygt 5xBB?


Cyntax

Recommended Posts

Satt och kollade då Myssion spelade en $22+2/sng. Level 4'a och ännu alla kvar i matchen. Två spelare är sitting out dessutom. Vi har en limpare på UTG.

 

PokerStars Game #6292281717: Tournament #31915362, $20+$2 Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2006/09/15 - 05:09:38 (ET)

Table '31915362 1' 9-max Seat #6 is the button

Seat 1: Ausmat (2380 in chips)

Seat 2: Okie1223 (735 in chips)

Seat 3: coucousky (950 in chips)

Seat 4: AIrons (2420 in chips)

Seat 5: Myssion (1160 in chips)

Seat 6: chadmitch (1250 in chips) is sitting out

Seat 7: NOLMTGMR (600 in chips) is sitting out

Seat 8: PikesPique (1030 in chips)

Seat 9: haus66 (2975 in chips)

NOLMTGMR: posts small blind 100

PikesPique: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

haus66: calls 200

Ausmat: folds

Okie1223: folds

coucousky: folds

AIrons: folds

Myssion: raises 960 to 1160 and is all-in

chadmitch: folds

NOLMTGMR: folds

PikesPique: folds

haus66: calls 960

*** FLOP *** :6h::Qc::4s:

*** TURN *** :Qh:

*** RIVER *** :2s:

*** SHOW DOWN ***

haus66: shows :Ts::Ac: (a pair of Queens)

Myssion: shows :Jc::Th: (a pair of Queens - lower kicker)

haus66 collected 2620 from pot

 

Jag gillar inte din skyffling där.

1. Vi har en limpare på UTG som är storstacken. Han limpar med mellan/lågt par och Ax+Kx och QJ?

2. Vi har två som är sitting out. Bättre ställa då dom är sb/bb, dom sitter ju bredvid varandra!

3. Vi ska vara FÖRST in i potten. Hellre ställa med sämre kort som första spelare. T.ex. om vi är UTG! Att "pusha i tidig pos skriker styrka" (som Mats uttryckte det) eller så ställer vi från knappen då alla foldat före (risken för syn minskar).

4. Dessutom: "Pusha ett varv innan du måste." (citat från Mats igen. JA! Han får sin royalty!)

 

Så tänker jag. Hur tänkte du Myssion?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det är väl bara att kika på Myssions dagbokstitel för att förstå. ;)

 

Jag tycker pushen är ok om man har en read på UTG-limpern som lösvek. Annars håller jag med dig Cyntax, mot standardmotståndet är det förmodligen bättre att pusha med any A/K/Q först in i någon av de senare händerna.

 

EDIT: Eller, hrrrm... Ja, det är klart att det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2 som sitter ut är det bara BB och limparen som man måste oroa sig för.

 

Limpare bör ha ett par eller Ax där x är under T så det sämsta man bör vara är 40-60 eller så är det en coinflipp. Självklart har man alltid en inte alls dålig chans att FI slänger korten.

 

Sedan spelar storstacken konstigt som limpar med AT - det är en hand man som storstack bör höja med för att stjäla blindsen med.

 

Här har man en chans att öka stacken med 50% eller så mer än dubbla upp och bli en av chipleaders. Det är fortfarande många kvar och med bara drygt 5BB så måste man göra något för att inte blindas bort.

 

Så det är inte helt fel och gå all-in där. Även om det kanske är marginellt rätt. Har svårt att se att det skulle vara fel att gå all-in där. Men om man vet om att Fi kan limpa med AT så kanske man bör tänka en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är jättefel, brukar själv ställa för att plocka upp limpar-pengar ibland. Tycker AT-synen är mycket sämre än JT-stället faktiskt.

Att ställa efter en eller ett par limpare funkar väldigt ofta, och man plockar hem en hygglig pott utan kamp. Dock är det förstås inget move man ska använda särskilt ofta, då en uppmärksam fi kommer sätta en note om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vi har en limpare på UTG som är storstacken. Han limpar med mellan/lågt par och Ax+Kx och QJ?

 

Han har en vidare HD än så.

 

 

2. Vi har två som är sitting out. Bättre ställa då dom är sb/bb, dom sitter ju bredvid varandra!

 

- Det är ingen garanti att jag är kvar i turren när de är SB/BB, jag kommer ju att pusha först in vid första bästa tillfälle. Dessutom är det inte heller någon garanti att de är sitting out när då.

- Jag kommer att ta blindsen en omgång innan det är dags för dem att ta dem.

- Finns ju inget som säger att jag inte får stjäla från dem när de har blindsen, bara för att jag stjäl nu. Ja, bortsett från ifall jag bustar då. :)

 

Vi ska vara FÖRST in i potten.

 

Svårt att vara först in när man vill stjäla från limpare. ;) Men faktiskt, om man följer den regeln så missar man en del värde från muppiga limpare.

 

Hellre ställa med sämre kort som första spelare.

 

Beror på position.

 

T.ex. om vi är UTG! Att "pusha i tidig pos skriker styrka" (som Mats uttryckte det)

 

Knappast med den här stacken.

 

eller så ställer vi från knappen då alla foldat före (risken för syn minskar).

 

Mmm, sällan dåligt att pusha först in från knappen, men då kommer jag ta blindsen en gång till först.

 

 

I korthet handlar det ju om huruvida det är $EV+ eller inte att stjäla här, inte om vilken som är den optimala stöldsituationen.

 

Jag tycker pushen är ok om man har en read på UTG-limpern som lösvek.

 

Skulle bara ställa där om Fi limp-foldat tidigare.

 

UTG-limparen har limpfoldat tidigare.

 

Mot 30/5/x-fisk kan man ställa

 

Har för mig han låg på 27/5/x eller nånting.

 

 

Tänkte göra en liten ICM-analys också, men jag orkar inte. ;) Men jag är rättså säker på att den här stölden är $EV+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker beslutet är ok 10J är en bra gambling hand mörkarna är så klart aldeles för höga för att sitta och vänta in en bra hand, det är bättre att i detta läget ställa in med en hand som 10J än en hand som a7 synar han borde man kunna räkna med 38% åtminstånde nu var det lite otur att han satt på en hand han tyckte han kunde syna med och att han hade 10:an givetvis men helt fel spelat är det inte. Men det går givetvis att vänta också:) specielt om tredjeplatsen ger pengar eftersom två är sitingout.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...