Gå till innehåll

I vilka lägen skall man visa att man bluffat?


Albert

Recommended Posts

Som topicen lyder...

 

Såg när Baren-Marcus (?) lirade på Eurosport (Poker Stars Tour eller nått liknande) och det var ju antagligen en massa hopklipp av olika händer men de gångerna som han bluffade så visade han det när fi inte synade honom.

 

Jag undrar om man bör göra det mer frekventare i turneringar än i cashgames? I cashgames så är du med samma snubbar hela tiden men i en turnering så byter du motstånadare om det går bra för dig och de kan kanske inte snappa upp din spelstil eftersom att ni inte spelar "så länge". Eller ska man helt enkelt inte visa korten när man bluffat?

 

Och vad blir effekterna av att visa sin bluff? Det måste ju vara att tilta till fi men kanske "mörka" sin spelstil och visa att man kan ändra växlar i spelet? Finns det någon mer effekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska visa sina bluffar... Det är ju bättre att försöka igen nästa hand... Om du visar en bluff så blir folk mer syn benägna...

 

Men om du blir synad hela vägen och det blir visning så muckar jag inte utan visar vilken hand jag har, och sedan höjer starthandskravet igen under en stund, i hopp om att få många synare nästa pott jag ger mig in i...

 

Men jag vill tillägga att jag är NYBÖRJARE... så det är nog bättre att någon av de mer kunniga spelarna uttalar sig, innan du litar för mycket på mig.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det beror på hur du är som spelare, bluffar du ofta tycker jag du bara ska visa dina bra händer eller inte visa alls. Bluffar du nästan aldrig kan det vara bra att bli avslöjad med en bluff antingen avsiktligt genom att visa en osynad bluff eller oavsiktligt genom att man blir synad. Eftersom att du nästan aldrig bluffar annars så kommer folk vilja syna dig mer i fortsättningen och om du då inte bluffar är det ju bra.

 

En annan situation där en bluff kan vara läglig är när du vet att detta skulle få din motståndare på tilt. Då kan du passa på att visa din bluff, mot en spelartyp som Phil Helmuth :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förlorar en fördel man har gentemot andra spelare. Alltså att du kan spela en svag hand i vissa lägen och vinna. Vad man gör är att man tar bort ett av sina vapen. Det skulle ju vara som att bli tillsagd av dealern att du inte får spela några pp högre än tio. :)

 

Men visst. Kan man uppskatta att fi börjar spela så dåligt att man får ett högre övertag så kan det ju vara värt det.

Men en som inte är s å duktig har nog svårt att uppskatta en sån sak.

Jag brukar inte göra det som ni kanske förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja... jag kan inte låta bli att tänka så här. Om ni måste fråga när man ska visa en bluff så är svaret enkelt "aldrig". När jag lirar så försöker jag lära känna alla vid bordet så bra som möjligt. Om det gick skulle jag bli bästis med alla utan omsvep. Ju mer jag vet om alla desto bättre kan jag optimera mitt spel. Så helt enkelt, när du vet att du kan tjäna mer pengar genom att visa en bluff så ska du göra det. Så länge du inte vet att det kommer gynna dig, gör det inte. Det här låter väldigt konstigt kanske. Men jag vill påstå att när man kan hantera det sociala spelet kring pokern bra så vet man bara. Annars kan du inte det så bra.

 

Tänk dig att du spelar med alla dina närmsta polare. Då vet du vilken av dem som du skulle bli gynnad av att visa bluffen för och vilka du inte skulle bli gynnad av. Så enkelt är det nog. Så se till att ta reda på det vid bordet istället för här på forumet är mitt råd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visar bara korten när motståndaren gjort en riktigt bra fold , t ex när jag har fyrtal etc. Bluffar visar jag bara om killen lagt ner sin färg när jag enbart har paret som ligger på brädan.

 

Visa för motståndaren vilken bra fold han har gjort är väl bland de värre saker du kan göra om du nu inte lirar me dina vänner. Ge dina motståndare mera självförtroende är ju sjukt dåligt då de förmodligen fortsätter spela bra då. Visa enbart när du tror det är till din fördel, exempel är tex att du vet att spelaren kan gå på tilt och du bluffar bort honom i ett sånt läge han sitter och steker i några minuter innan folden kommer, och sedan visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa för motståndaren vilken bra fold han har gjort är väl bland de värre saker du kan göra om du nu inte lirar me dina vänner. Ge dina motståndare mera självförtroende är ju sjukt dåligt då de förmodligen fortsätter spela bra då. Visa enbart när du tror det är till din fördel, exempel är tex att du vet att spelaren kan gå på tilt och du bluffar bort honom i ett sånt läge han sitter och steker i några minuter innan folden kommer, och sedan visar.

 

Håller med... att visa att motståndaren har gjort en bra fold kan ju inte vara meningsfullt.

 

Jag undrar däremot vad ni anser om att visa korten när man själv blir, eventuellt, bortbluffad. Är det bra eller dåligt att folk tror att man kan bli bortbluffad? De gånger man har grymma kort, så lär man ju kunna cascha in ordentligt, men man kommer ju att ställas för många knepiga val också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan jag börja bluffa i början. och dom 2 sista bluffarna jag gör på bordet visar jag och folk blir som galna. Efter det vänder jag spelstil och spelar bara kvalitets händer.

 

Kan vara ett sätt att spela.

 

kör faktiskt samma taktik. visar dåliga händerna

och visar inte mina bra händer. men detta händer lite blandat

för att mixa up spelet lite.

sen kan man hoppas lite på att han tror att du bluffar när du har en stabil hand. dvs du överbettar potten med en stabil hand :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visar bara korten när motståndaren gjort en riktigt bra fold , t ex när jag har fyrtal etc. .

 

Vad är meningen med att visa din han där? Det finns ju aboslut ingen fördel med detta, däremot genom att inte visa din hand så kommer motståndaren hela tiden undra vad du hade och om han hade bättre hand och gjorde en felaktig fold. Genom att visa så får ju motståndaren som sagt bara bättre självförtroende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller som sagt att känna sin motspelare förhållandevis väl för att kunna få ut något av att visa sina bluffar. Om det finns en spelare vid bordet som på fullt allvar tror att han eller hon helt enkelt är bäst, så är det ganska lätt att få dem att tilta. Om det är någon som har sett WSOP 2001 så kanske ni såg bluffen mot Carlos Mortensen när det närmade sig final table. Carlos folda och när han fick se att han blivit bluffad så exploderade han, han slog näven i bodet, ställde sig upp och svor mm. Detta är spelartypen man möjligen kan visa bluffar mot.

 

Men jag håller helt och hållet med den som sa att om man inte vet att man kan tjäna mer pengar på att visa sina kort så ska man inte göra det. Är man osäker ska man avstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Dewey Tomko:

- Varje gång du visar en hand ger du din motståndare information

 

Visst, helt rätt. Men det kan ju vara kul att ge dom lite desinformation(information som inte stämmer). Om du tex är en tight spelare och fluffar fett en gång och visar handen. Folk kommer att svära åt dig i chatten och syna dina bra händer. Funkar bra tycker jag.

 

/Robin - Som inte drar in en månadslön på pokern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Men Amauri*, jag vet ju att du är den killen som kan mucka vilka bluffar osv som helst. men ändå, har man dragit den svettigaste bluffen, som Scotty Ngyen, (hur nu det stavas) gjorde i WSOP 2003. så måste man ju nästan visa den. då kanske motspelaren callar nästa gång du villa ha med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del olika åsikter i detta ämne. En del säger att man aldrig ska visa sin bluff då man ger bort information. Visar man att man är kapabel att bluffa så ökar risken för syn när du bluffar nästa gång. Detta är ju dock en fördel om du spelar på samma vis nästa gång men utan att bluffa. Hörde att D. Negrenau ibland visade sin bluff mot någon han trodde skulle kunna tilta pga detta. Då visade han sin hand för att dra nytta av det senare.

 

Jag tycker enbart man ska visa sin bluff om man tror att man kan dra nytta av det. Antingen att man kan få någon att tilta eller att syna nästa gång när man inte bluffar. Att visa sin hand bara för att visa hur bra man var som kunde bluffa tycker jag är fel. Då ger man bort mer i informationsväg och edge än vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...